AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab 9-5 gamma op sterkte
36
Saab voegt binnenkort de 2.0 TTiD aan het gamma van de 9-5 toe. Dat is een 190 pk sterke twinturbodiesel en je kunt 'm ook in combinatie met vierwielaandrijving krijgen.
De 2.0 TTiD is een nieuwe diesel met twee turbo's. Het blok levert net als de 1.9 TTiD in de Saab 9-3 400 Nm koppel, het maximum vermogen is 190 pk. Bij dit GM-blok wordt een kleine en een grote turbo gebruikt. Van stationair tot 1.500 toeren komt alleen de kleinste turbo in actie, tussen de 1.500 en 3.000 toeren zijn beide aan het werk boven de 3.000 toeren werkt alleen de grootste compressor. Binnen 9 seconden dieselt de 9-5 van 0 naar 100 km/h, het gemiddelde verbruik bedraagt 6,0 liter per 100 km. Dat is 159 gram CO2 per kilometer.
De 1.6T was al aangekondigd als instapmotor. Deze motor, die we al kennen van de Opels Astra en de Insignia, levert 180 pk en 230 Nm. Daarmee komt de 9-5 in 9,5 seconden van 0 naar 100 en de CO2-uitstoot is 179 gram per kilometer. Deze 9-5 kun je niet met XWD en automaat krijgen.
Net als bij de vernieuwde Saab 9-3 is er nu een 2.0T BioPower, een krachtbron met 220 pk die loopt op E85 bio-ethanol.
De 1.6T is er vanaf 42.950 euro, de dikke viercilinder diesel begint bij 48.250 euro en de 2.0T BioPower kost 50.400 euro op z'n minst, 500 euro meer dan een gewone 2.0T.