AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab 9-5: 310 pk met bio-ethanol
Saab laat op de Autoshow in Detroit een versie van de 9-5 2,3-liter turbo met bio-ethanol-aandrijving zien. In plaats van de 260 pk die deze auto als benzineversie levert, kan hij met de biologische brandstof een vermogen van 310 pk halen.
Saab laat op de Autoshow in Detroit een versie van de 9-5 2,3-liter turbo met bio-ethanol-aandrijving zien. In plaats van de 260 pk die deze auto als benzineversie levert, kan hij met de biologische brandstof een vermogen van 310 pk halen.
De Saab 9-5 Aero BioPower Concept staat nog als studiemodel in Detroit. De kans is groot dat deze auto het productiestadium wel gaat halen. In Zweden is afgelopen zomer gestart met de verkoop van de 9-5 2,0t BioPower. Inmiddels neemt die 70 procent van de 9-5 verkopen in het thuisland voor zijn rekening.
Omdat bio-ethanol, dat wordt gewonnen uit plantenafval, een octaangetal heeft van 104, levert een motor die deze brandstof verbruikt zonder verdere aanpassingen een hoger vermogen dan diezelfde krachtbron op benzine. De 2,0t is als benzineversie 150 pk sterk, terwijl die met bio-ethanol 30 pk meer levert. De concept levert 310 in plaats van 260 pk. Dat betekent dat de auto in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 gaat. De benzineversie doet dat in 6,9 seconden.
Volgens Saab draagt bio-ethanol in het geheel niet bij aan het broeikaseffect. De uitstoot van koolmonoxide is 70 procent minder dan bij een dieselmotor. "De dertig procent die wél uitgestoten wordt, is al gecompenseerd door de CO2 die uit de lucht is gehaald door de planten waaruit bio-ethanol is gemaakt."
Plaats een reactie