Rimac Nevera R: 'van GT naar sportauto'

Eindelijk vlot

Rimac Nevera R
Rimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera RRimac Nevera R

Zijn ze bij Rimac zichzelf vergeten nu Bugatti ook onderdeel is van het bedrijf? Welnee: op ‘The Quail’ prijkt naast de Bugatti Tourbillon doodleuk een primeur van Rimac, de Nevera R.

De Rimac Nevera R is in de eerste plaats sneller dan de reguliere Nevera. Eindelijk, zouden we haast zeggen, want met 1.914 pk is invoegen op de snelweg een kwestie van goed anticiperen. Waar de Nevera een slaapverwekkende 4,42 seconden nodig heeft voor de alledaagse 0 naar 200-sprint, is de 2.107 pk sterke Nevera R op deze sprint met 4,38 tellen eindelijk lekker vlot.  Van 0 naar 100 is in 1,81 seconden achter de rug, de topsnelheid van deze volledig elektrische auto ligt op 412 km/h.

Alle gekheid op een stokje: de Nevera R is nóg sneller, maar heeft volgens Rimac vooral een ander karakter. Grote baas Mate Rimac vertelt dat het accent bij de Nevera altijd op prestaties in rechte lijn heeft gelegen, in combinatie met voldoende ruimte en comfort. Dat is fijn, maar klanten vroegen om een sportievere variant. De vraag naar de Nevera valt naar verluidt tegen, dus is het niet gek dat het Kroatische Rimac aan die vraag tegemoet wil komen. Volgens Rimac verandert de ‘R’ de Nevera ‘van een Hyper-GT in een Hyper-sportauto’. Aan de buitenzijde is de R in ieder geval makkelijk te herkennen, want hij heeft een unieke voorbumper en een hoge, vaste achtervleugel.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.