Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Rijden met de Dakar-winnende Mitsubishi Pajero uit 2001

Het rallykanon van mevrouw Kleinschmidt

3
Mitsubishi Pajero Dakar 2001
Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001Mitsubishi Pajero Dakar 2001
  • Rolf Klein
  • Autosport
29 mei 2021 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 19 2021
AutoWeek 19 2021

Je leest het in AutoWeek 19 2021

De rallyauto’s van Mitsubishi waren in de jaren 90 en vlak na de eeuwwisseling praktisch onverslaanbaar. We gaan op pad met de legendarische Pajero van Dakar-winnares Jutta Kleinschmidt, die in 2001 als eerste over de eindstreep kwam.

Ja, het is hem echt: de rally-Pajero uit 2001 die als voorbeeld diende van een hele reeks modelauto’s en die onsterfelijk werd omdat Jutta Kleinschmidt met deze auto de eerste winnares van de Dakar-rally werd. Ze wist de wedstrijd bovendien te winnen met een auto uit het jaar daarvoor, die 200 kilo zwaarder was dan zijn opvolger. De Pajero oogt kort, hoog, breedgeschouderd en bijna kwadratisch. De auto die indertijd werd gevreesd in de rallyscene, lijkt naar ons te lachen. Het is echter nog een hele klus om achter het stuur te komen: eerst het rechterbeen over het beschermende X-vormige buizenprofiel wurmen, dan je bovenlichaam en je hoofd voorover buigen, je achterwerk op de stoel laten ploffen en je linkerbeen erachteraan trekken. We krijgen spontaan het gevoel dat we in een bankschroef zijn gaan zitten. De portieren, de motorkap en de achterklap zijn van licht composietmateriaal gemaakt. De buitenspiegels zijn minuscuul, in tegenstelling tot de flaporen van de standaard-Pajero, die is voorzien van spiegels die niet zouden misstaan in een badkamer. De portiergreep aan de binnenzijde is echter weer origineel, zoals tot de dag van vandaag gebruikelijk is bij Dakar-auto’s.

a href=

Zoals alle rallyauto’s is het starten ook bij deze auto nogal omslachtig: eerst moet je de centrale schakelaar op de middenconsole omdraaien en dan tal van pompen met een kleine draaiknop linksboven tot leven wekken. Dan komt de Japanse 4x4-held zoemend tot leven. Nadat we de startknop hebben ingedrukt, komt er een grommend blorp-blorp uit de uitlaat. De legende is weer wakker. De sintermetaalkoppeling met zijn ultrakorte pedaalweg vereist een getraind linkerbeen. We leggen de tweede versnelling in en nadat we het koppelingspedaal hebben laten opkomen, stormt de succesvolle vierwielaandrijver door het zand. Deze koppeling is een echte aan/uit-koppeling, zoals gebruikelijk is in de rallywereld. Doseren is praktisch niet mogelijk, maar dat heeft een goede reden. De koppeling is namelijk klein en houdt niet van slippen. Een lage gearing heeft dit kanon niet, de transmissieleverancier heeft ter vervanging daarvan voor een korte overbrenging van de eerste en tweede versnelling van de zesbak gezorgd. Een combinatie van 260 pk, een beperkt gewicht en een extreem korte overbrenging zorgt voor een bijzonder enthousiaste acceleratie. Die gaat vergezeld van een geluid dat aan de heavy metal-nummers uit hetzelfde tijdperk doet denken. Het is zo knetterhard dat je oren om genade smeken.

Opgeruimd en sober

Moderne rallyauto’s lijken racende computers, die continu de data van een hele reeks druk- en temperatuursensoren analyseren en zo het welzijn van de verschillende componenten monitoren. Zelfs de laaddruk en de temperatuur in de differentiëlen wordt in de gaten gehouden, en daarbij is alles dubbel uitgevoerd. De Dakar-Pajero uit 2001 doet ten opzichte van die auto’s opgeruimd en sober aan, wat waarschijnlijk ook de basis was van zijn uithoudingsvermogen. Met de draaischakelaars rechtsboven op het dashboard kon natuurkundig ingenieur Jutta Kleinschmidt, toen 38 jaar oud, de temperaturen en de drukwaardes via één klein display opvragen. Op hetzelfde display werden ook waarschuwingsmeldingen weergegeven. Daaronder zit een ronde toerenteller, en dat was het.

Mitsubishi Pajero Dakar 2001

Vandaag de dag zijn sequentiële rally-transmissies gebruikelijk: de achteruitversnelling zit vooraan, voor het inleggen van de overige versnellingen kun je de pook in een enkele beweging naar achter trekken, net als bij een motorfiets. De Pajero beschikt nog over een transmissie met H-patroon met een geïmproviseerd ogende voorziening die voorkomt dat je per ongeluk de achteruitversnelling inlegt. Wie achteruit wil rijden, moet met de rechterhand een staalkabel omhoog trekken en met de linkerhand de achteruitversnelling inleggen. Waar je bij rally’s tegenwoordig vooral auto’s ziet met een buizenframe en een carrosserie van met glasvezel versterkte kunststof die in grote lijnen op die van het productiemodel lijkt, staat deze rallyauto nog redelijk dicht bij het serieproduct. De carrosserie en de basisconstructie van de motor trof je ook aan bij de reguliere Pajero’s.

Mitsubishi Pajero Dakar 2001

De V6 stamt uit het productiemodel, maar het vermogen werd wel verhoogd van 203 naar 260 pk. Ook werd de zescilinder voorzien van sterkere assen en lagers. Bij de burger-Pajero had Mitsubishi met een vroege variant van het directe benzine-injectiesysteem destijds het lot uitgedaagd: de interne verontreiniging van de motor was bovengemiddeld. Soms word je nu eenmaal gestraft als je voor de troepen uitloopt. De Dakar-racer kreeg zodoende een conventioneel injectiesysteem mee.

Tand des tijds

Vanuit het interieur kon de bandenspanning tot minimaal 0,7 bar worden verlaagd om niet weg te zakken in het zand, en vervolgens weer tot 2,5 bar worden verhoogd. Voor de claxon was geen plek meer op het racestuur, deze bedien je nu met een tuimelschakelaar op het dashboard. De tand des tijds heeft overigens zijn werk gedaan, want niet alles werkt meer. Zo heeft in de 470 liter benzinetank de coating losgelaten. De medewerkers van het fabrieksmuseum lieten snel een tweede benzinetank plaatsen op de plek waar normaliter de reservewielen voor het grijpen waren: in de bagageruimte. De permanente vierwielaandrijving met automatische viscosper en handmatige spermogelijkheid die ook op de productiemodellen was te vinden, kan niet meer worden ingeschakeld en verschillende sperdifferentiëlen kunnen juist niet meer worden uitgeschakeld. En van de zes versnellingen van weleer werken alleen de eerste drie verzetten nog. Het wordt steeds lastiger om onderdelen voor deze Dakar-veteraan te vinden. Gelukkig kun je nog wel rijden met deze rallyheld, hij staat niet alleen maar stof te vergaren in een museum.

Na de rijsessie zijn we nog meer onder de indruk van de rijkwaliteiten van mevrouw Kleinschmidt geraakt. Dat metalige geluid, de harde klappen die het onderstel uitdeelt, geen stuurbekrachtiging, geen airconditioning. Het moet een hels karwei zijn om daarmee de hele dag in de verzengde hitte door Afrika te knallen. Na afloop van onze testrit doen de Donnere-dempers niet meer waarvoor ze ooit werden gemaakt. Ook kerels van staal worden op een gegeven moment oud.

De winnares aan het woord

Jutta Kleinschmidt won de Dakarrally twintig jaar geleden met haar Mitsubishi Pajero zonder airconditioning of stuurbekrachtiging. Ze blikt met zichtbaar genoegen terug op haar zwaarbevochten historische zege.

Mitsubishi Pajero Dakar 2001

Jutta Kleinschmidt

Uw auto uit 2001 was met een gewicht van 1.790 kilo niet bepaald licht – was dat niet een groot nadeel ten opzichte van de lichte buggy’s? Die wogen meestal nog geen 1.200 kilo.

“Ja, maar mijn Pajero beschikte over vierwielaandrijving en de buggy’s niet. De vierwielaandrijving maakt zo’n groot verschil dat de regelgevers van de wedstrijd de bouwers van de buggy’s op andere punten meer mogelijkheden bood, bijvoorbeeld met betrekking tot de toegestane veerweg. En die extra vrijheid is tot de dag van vandaag voer voor discussie.

De Dakar-Pajero voelde tijdens onze rit zwaar in de neus. Komt dat alleen omdat er achterin geen reservewielen zaten en er een veel kleinere tank achterin zit?

“Natuurlijk maakt de gewichtsverdeling een verschil, maar de auto voelde tijdens wedstrijden inderdaad wat zwaar in de neus. Dat viel echter aanzienlijk te verbeteren door de onderstelafstelling aan te passen.”

Heeft de 3,5-Liter-V6 onder de motorkap nog veel gemeen met het exemplaar uit het productiemodel? De productie-Pajero was indertijd voorzien van een vroege variant van het directe injectiesysteem, die tot interne verontreiniging leidde.

“De auto beschikte over een prototypemotor, die weliswaar was gebaseerd op de standaardmotor, maar over een hoger vermogen beschikte en in veel opzichten was aangepast. Vandaag de dag mogen er overigens alleen nog maar krachtbronnen uit de serieproductie worden gebruikt.”

De Pajero was niet voorzien van stuurbekrachtiging en evenmin van een airconditioning, maar u reed er doodleuk mee door Mali en Mauritanië. Hoe ging u met de warmte om?

“De ventilatie met de kleine schuiframen is verbazingwekkend effectief. Ik heb echter ook bij 24-uursraces nooit gebruikgemaakt van een gekoelde overall – en dat heb ik ook niet gemist. Blijkbaar kan ik goed overweg met warmte.”

Wat denkt u als u de rallyauto’s van nu vanbinnen ziet? Een stortvloed aan digitale weergaven, zelfs de laadlucht en de temperaturen in de differentiëlen worden gemonitord. Uw overwinningsauto heeft dat allemaal niet, ontdekten we.

“Veel van die zaken heb je tijdens het rijden niet nodig en je gebruikt ze alleen maar als er problemen de kop opsteken. Wat echter een groot verschil maakt: de rallyauto’s van nu worden volledig nieuw ontworpen, terwijl onze Pajero is opgebouwd op basis van de standaard carrosserie.”

Hebben de Dakar-coureurs het nu gemakkelijker dan toen?

“De auto’s zijn wel gemakkelijker te besturen. Alleen al omdat de handbakken met H-patroon zijn afgelost door sequentiële versnellingsbakken en de coureurs vaak zelfs geen koppelingspedaal meer hoeven in te trappen om te schakelen. Als je de rallyauto’s van nu vergelijkt met die van toen, voelen de hedendaagse exemplaren aan als karts.”

Toen de Dakar-rally werd verplaatst naar Zuid-Amerika, waren veel deelnemers van mening dat de focus te veel op snelheid was komen te liggen. Hoe kijkt u daar tegenaan?

De gemiddelde snelheden zijn vergelijkbaar met die van 2001. De navigatie was in Zuid-Amerika eenvoudiger vanwege de vele toeschouwers en het feit dat er maar een paar pure offroad-trajecten waren. Nu de rally in Saoedi-Arabië wordt verreden, is het navigeren weer een grotere uitdaging omdat de deelnemers het routeboek niet meer een avond van tevoren krijgen en de route dus niet meer via Google Earth kunnen uitwerken. Ze krijgen de route pas bij de start als digitaal routeboek.”

  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Mitsubishi Pajero

Bekijk ook

Nieuws
Mitsubishi Airtrek: elektrische SUV voor China

Mitsubishi Airtrek: elektrische SUV voor China

Mitsubishi laat ook van zich horen op Auto Shanghai. In samenwerking met de Chinese Partner...

3
Nieuws
Mitsubishi komt met twee nieuwe Europese modellen

Mitsubishi komt met twee nieuwe Europese modellen

Mitsubishi is in Europa inmiddels behoorlijk uitgekleed, maar daar komt verandering in. Het...

32

Uitgelicht aanbod

    Mitsubishi Pajero Sport 3.0 V6 Intense / Aut / Youngtimer / Black on Black

    Mitsubishi Pajero Sport 3.0 V6 Intense / Aut / Youngtimer / Black on Black

    • 2005
    • 280.500 km

    € 7.450

    Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 MPI GLX Long Body AIRCO

    Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 MPI GLX Long Body AIRCO

    • 2002
    • 259.145 km

    € 4.999

    Mitsubishi Pajero 3.2 DI 3DRS GLX A/T VAN MARGE

    Mitsubishi Pajero 3.2 DI 3DRS GLX A/T VAN MARGE

    • 2005
    • 311.463 km

    € 8.995

Meer Mitsubishi Pajero occasions

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Pajero specificaties
  • Mitsubishi Pajero occasions
  • Mitsubishi Pajero video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Pajero tests
  • Mitsubishi Pajero gebruikersreviews
  • Mitsubishi Pajero index
PREMIUM
Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Patricia Scholder kan zich een leven zonder haar Mitsubishi Pajero niet meer voorstellen. Al...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2001)

    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2001)

    4
    • 23 september 2016
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2003)

    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2003)

    6
    • 9 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2002)

    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2002)

    4
    • 4 oktober 2007
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2001)

    Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2001)

    2
    • 8 augustus 2007
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero Metal Top 2.5 TD (1990)

    Mitsubishi Pajero Metal Top 2.5 TD (1990)

    3
    • 20 december 2006
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GDI GLS (2000)

    Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GDI GLS (2000)

    2
    • 22 november 2006
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Pajero Long Body 3.0 V6 GLSi (1992)

    Mitsubishi Pajero Long Body 3.0 V6 GLSi...

    1
    • 8 januari 2005
meer reviews
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D - 2001 - 550.238 km - Klokje Rond

Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D - 2001 - 550.238 km - Klokje Rond

49

Patricia Scholder kan zich een leven zonder haar Mitsubishi Pajero niet meer voorstellen. Al sinds...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mitsubishi Pajero - Facelift Friday

    Mitsubishi Pajero - Facelift Friday

    9
    • 3 december 2021
  • Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D - 2001 - 550.238 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D - 2001 - 550.238...

    49
    • 27 augustus 2018
  • PREMIUM
    Mitsubishi Pajero

    Mitsubishi Pajero

    • 21 augustus 2018
  • Nieuws
    Mitsubishi Pajero verdwijnt

    Mitsubishi Pajero verdwijnt

    27
    • 24 juli 2018
  • Nieuws
    Mitsubishi Pajero LWB ook op grijs kenteken

    Mitsubishi Pajero LWB ook op grijs kenteken...

    14
    • 24 juli 2017
  • Nieuws
    Mitsubishi Pajero fors duurder

    Mitsubishi Pajero fors duurder

    47
    • 27 oktober 2015
  • Nieuws
    Mitsubishi Pajero Sport duikt ongecamoufleerd op

    Mitsubishi Pajero Sport duikt ongecamoufleerd...

    57
    • 13 juli 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    16
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden