Rijbewijs B straks niet meer voldoende voor zware elektrische bestelbus
Tijdelijke vrijstelling loopt af
Het is nog slechts heel even mogelijk om een flinke elektrische bestelbus met een maximum toegelaten massa (M.T.M.) van boven de 3.500 kilo te rijden met een B-rijbewijs B. De vrijstelling van het zogenoemde C-rijbewijs loopt met ingang van 2024 af.
Normaal gesproken is het B-rijbewijs voor het besturen van een voertuig met een maximum wagengewicht van 3.500 tot 4.250 kilo niet voldoende. Daar heb je immers het C-rijbewijs voor nodig. Voor elektrische bestelbussen met een zogenoemde maximum toegelaten massa (M.T.M.) van 3.500 tot 4.250 kilo ligt dat nog even anders. Medio 2022 werd een experiment in het leven geroepen waarbij je - onder voorwaarden - vrijstelling van het C-rijbewijs kon aanvragen voor het besturen van een elektrische bestelbus met een maximum gewicht van 3.500 tot 4.250 kilo. Die vrijstelling loopt af met ingang van 2024.
Dat betekent dat bestuurders van zware elektrische bestelbussen per 1 januari 2024 een C-rijbewijs nodig hebben om achter het stuur te mogen kruipen. In de huidige, eind vorig jaar opgestelde voorwaarden staat dat alleen elektrische bestellers die voor 1 oktober 2023 geregistreerd zijn kunnen deelnemen aan de regeling, aangezien aanvankelijk werd gedacht dat er tegen die tijd wel nieuwe definitieve wetgeving zou zijn. Dat laatste is dus niet het geval en dat betekent dat je elektrische bestelauto's die op 1 oktober of daarna geregistreerd worden, niet met een B-rijbewijs mag besturen. Zoals gezegd geldt de vrijstelling van het C-rijbewijs voor het besturen van elektrische bestelbussen die voor 1 oktober dit jaar geleverd worden nog wel tot en met het eind van dit jaar.
De verwachting is vooralsnog dat een definitieve vrijstelling medio 2024 van kracht gaat.