Renaults ‘Roadbox’ – De Vluchtstrook
De overeenkomst tussen een Dawn en een Mégane
We denken op deze site graag terug aan de tijd waarin de betaalbare cabriolet de normaalste zaak van de wereld was. Renaults eerste open Mégane is daarvan een uitstekend voorbeeld, maar wist je dat je ‘m in enkele minuten kunt omtoveren in een heuse roadster?
Wat is de overeenkomst tussen een Rolls-Royce Dawn en de eerste Renault Mégane Cabriolet? Goed, flauweriken: het zijn allebei auto’s. En ja, scherpzinnigen: het zijn allebei cabrio’s. We bedoelen echter iets specifiekers: beide auto’s bieden de mogelijkheid om de achterbank af te dekken met een wulps gelijnd paneel. Rolls-Royce noemt het de ‘Aero Cowling’ en vraagt maar liefst € 26.369 voor de afdekplaat, die gewoon over de nog altijd aanwezige bank wordt geplaatst. Het resultaat: een (volgens Rolls) sportievere uitstraling en een afgesloten ‘opbergvak’, onder en ín de afdekplaat.
Voor die 26 mille kun je ook alle Renaults Mégane Cabriolet van de eerste generatie kopen. Nee, echt: alle open Méganes van voor 2002 die op onze site te koop staan, kosten bij elkaar op het moment van schrijven € 25.571. Daar zitten minstens twee exemplaren bij met het accessoire waar het vandaag om gaat: de Roadbox.
De Roadbox heet zo, omdat het een box is en hij van de Mégane een Roadster maakt. Althans, dat is wat Renault zelf denkt, getuige de brochure die we in onze archieven vonden. Anders dan bij Rolls-Royce is het geen afdekplaat voor over de bank, maar een combinatie van afdekplaat en toegangsluik die de bank vervangt. Het onderstaande filmpje laat mooi zien hoe dat in zijn werk gaat: de bank laat zich letterlijk in een paar handomdraaien verwijderen om plaats te maken voor het hip gevormde, deels meegespoten opbergvak. De 'double bubble' op het achterdek past wonderwel bij de Mégane, die van nature al twee van zulke bulten achter de achterste hoofdsteunen heeft.
Voor zover wij weten, kreeg dit concept behalve bij Rolls-Royce nooit navolging. Eigenlijk best gek, want het offert de door cabriorijders toch al hoogst zelden gebruikte achterbank op voor een opbergvak waar je wel degelijk wat aan hebt. Renault beloofde destijds maar liefst 182 liter extra ruimte, wat bij een reguliere bagageruimte van 281 liter toch een enorme verbetering betekent. Ook slim: het rolluik voor de ‘Roadbox’, direct achter de voorstoelen, sluit en opent gewoon met de centrale vergrendeling. Kom daar maar eens om bij een Dawn!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Barrelbrigade 2022 - De Uitslag

Barrelbrigade 2022 - Monstertocht Deel 02

Barrelbrigade 2022 - Monstertocht Deel 01

Barrelbrigade 2022 - Op de rollenbank - Renault Mégane Cabrio

Barrelbrigade 2022 Vuile Handen Deel 03 - 'Te laat, te laat'

Klokje Rond: Renault Mégane Cabrio 1.6 16V Privilège (2003) - 225.525 km
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.