Renault Zoe krijgt grotere actieradius

Renault Zoe
De beperkte actieradius geldt als dé achilleshiel van de volledig elektrische auto. Renault onderkent dat en heeft daarom de actieradius van de Zoe verhoogd.

Renault heeft de extra actieradius bewerkstelligd door het vernieuwen van de aandrijflijn. De nieuwe R240-elektromotor is efficiënter dan de bestaande Q210-unit en ook het energiemanagement van het accupakket is verbeterd.

Op papier is de actieradius van de Zoe (volgens de bekende NEDC-cyclus) nu 240 kilometer. Dat was 210 kilometer. Maar Renault is zo eerlijk om te erkennen dat dit een nogal theoretisch cijfer is, en dus heeft het merk ook praktijkcijfers vrijgegeven.

Het accupakket van de Zoe had tot nu toe in de praktijk een actieradius van 150 km, maar na de update is dat in de praktijk zo'n 170 km, meldt Renault. Dat lijkt op zich weinig, maar deze 20 extra kilometers vormen een stijging van 13 procent en dat kan natuurlijk wat stress wegnemen.

Er zit wel een kleine adder onder het gras: het nieuwe R240-accupakket kan met maximaal 22 kW laden, waar de huidige Q210-accu's dat met 43 kW kunnen. Voor mensen die willen snelladen, blijft het Q210-accupakket dus gewoon beschikbaar onder de naam 'Quickcharge'.

Via een regulier stopcontact laadt de R240 daarentegen drie uur sneller op dan de R210. Wie vanwege het snelladen toch het Q210 'Quickcharge'-pakket wil, moet 500 euro meer betalen.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.