Renault presenteert 1.6 dCi 160 met dubbele turbo

Renault dCi 160 Twin Turbo
Renault dCi 160 Twin TurboRenault LagunaRenault LagunaRenault MéganeRenault Initiale Paris Concept
Renaults 1.6 dCi 110- en 130-dieselmotoren zijn populair, maar de grotere zelfontbranders doen het bijtellingstechnisch minder goed. Daar moet de nieuwe 1.6 dCi met 160 pk en twee turbo's verandering in gaan brengen.

Wie een Mégane of Laguna op de Nederlandse wegen tegenkomt, maakt grote kans dat er onder de kap een dCi met 110 of 130 pk ligt. Fiscaal gezien zijn dit immers de meest aantrekkelijke versies. Hoger op de dieselladder heeft Renault voor onder meer de Laguna nog de 2,0-liter dCi met 150 of 175 pk in de aanbieding.

Die eerste blaast 118 gram CO2 per kilometer uit, de tweede komt niet onder de 150 gram per gereden kilometer. Een nieuwe dieselmotor, de 1.6 dCi 160 voorzien van twee turbo's, moet voor minder uitstoot gaan zorgen, al zijn CO2-cijfers nog niet beschikbaar.

Het nieuwe blok is goed voor 160 pk en 380 Nm aan koppel en levert daarbij meer trekkracht dan de dCi 175. Renault meldt trots dat het blok aanvoelt als een 2,0-liter, al meet de cilinderinhoud slechts 1.598 cc.

Verbruikscijfers meldt Renault niet, wel lezen we dat het blok 25 procent efficiënter moet zijn dan een vergelijkbare krachtbron. Wanneer de nieuwe motor op de markt komt, melden de Fransen evenmin, al wordt er wel gezegd dat 'de volgende generatie D- en E-segmenters' de krachtbron in de neus krijgen. We verwachten hem dan ook in de nieuwe Laguna en de Espace-opvolger tegen te komen.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.