Renault, Nissan en Mitsubishi besparen meer
'Alliance 2022' goed op weg
Renault-Nissan-Mitsubishi bespaart dat mooie bedrag onder meer door platformen en motoren te delen, maar heeft bijvoorbeeld ook gezamelijke onderdelenmagazijnen in Europa, Azië en Australië. Gezamelijk verkocht het samenwerkingsverband, waar onder meer ook Lada en Datsun onder vallen, 10,6 miljoen voertuigen. Het delen van onderdelen moet de komende jaren steeds meer gaan gebeuren, een intentie die uitgebreid is vastgelegd in de toekomstvisie Alliance 2022. Over vier jaar moet de grootste alliantie in de automobielindustrie een jaarlijkse besparing van 10 miljard euro opleveren, onder meer door het aantal verschillende platforms drastisch terug te dringen.
In Europa is de samenwerking tussen Renault en Nissan al vergevorderd, wat onder meer tot uiting komt in de sterk op Renault-techniek leunende Micra. In Japan zijn juist Mitsubishi en Nissan echter lekker op weg. Daar ontwikkelen de merken onder meer samen piepkleine Kei-cars.
Lees ook

Nieuwe Mercedes-Benz GLB: ruimer en (veel) meer elektrisch dan ooit

Peugeot RCZ R (2016) - Op de rollenbank

Test BMW 507 - Zelfs een 1,5 miljoen dure klassieker kan imperfecties hebben maar dat rijplezier!

Sommige mensen bestellen een trekhaak omdat ze simpelweg alle opties willen
