Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen van voorwielaandrijving

Lichter en ruimer

67
Renault Nissan CMF-EV
Renault Nissan CMF-EVRenault Nissan CMF-EVRenault Nissan CMF-EVRenault Nissan CMF-EVRenault Nissan CMF-EVRenault Nissan CMF-EV
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Achtergrond
8 september 2021 om 09:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Renault presenteerde deze week zijn eerste EV in het C-segment. De Renault Mégane E-Tech Electric staat op een nieuw en speciaal voor EV’s ontwikkeld platform, maar heeft toch voorwielaandrijving. Renault legt graag uit waarom het deze wat ongebruikelijke opstelling heeft gekozen.

Als een EV op een speciaal voor EV’s ontwikkeld platform staat, gaat het doorgaans om een  achterwielaangedreven auto. Dat begon met Tesla, maar kreeg navolging bij onder meer BMW (i3), Volkswagen (ID-modellen), Honda (E) en Hyundai (Ioniq 5, Kia EV6). Deze indeling voorkomt aandrijfreacties in het stuur, levert meer grip en vaak ook een kleinere draaicirkel, doordat de voorwielen verder kunnen insturen. Voorwielaangedreven EV’s zijn er genoeg, maar het gaat dan vrijwel altijd om modellen die ook met een verbrandingsmotor worden geleverd. Deze auto's staan dan ook niet op een puur voor EV's bedoeld platform.

Nissan Ariya

Nissan Ariya

Lichter

Renault en Nissan varen met hun nieuwe EV-basis echter een andere koers. Desgevraagd onderstreept Renault dat het CMF-EV-platform van de Nissan Ariya en Renault Mégane E-Tech Electric helemaal nieuw is, en speciaal voor EV’s ontwikkeld. Het accupakket van beide types past dan ook naadloos in de bodem, maar toch rust de elektromotor op de vooras. Volgens Renault heeft dat twee belangrijke voordelen: gewichtsbesparing en ruimte. Door alle aandrijfcomponenten in de neus te stoppen, daar waar ook de bediening plaatsvindt, is de gehele aandrijflijn volgens zijn makers uitzonderlijk compact en licht. Dit is trouwens ook waarom de laadpoort zich in het voorscherm bevindt: dicht bij het doel, en dus zijn minder kabels vereist. Renault stelt dat de Mégane door deze opstelling zo’n 100 kg lichter is dan een vergelijkbare concurrent. Dan hangt het er vanaf met welke concurrent er wordt vergeleken, maar met 1.640 kg is de Mégane inderdaad niet zwaar voor een EV.

Ruimer

Het ruimtedeel is wat meetbaarder en lijkt ook logischer. Eigenlijk is het heel simpel: er zit geen elektromotor onder de bagageruimtevloer en dat levert meer bagageruimte op. Inderdaad ligt de bodem van het Mégane E-tech-laadruim duidelijk lager dan in bijvoorbeeld een ID3. Met een beloofde 440 liter is hij ook ruimer dan de VW (385) en even ruim als een reguliere Mégane, die duidelijk langer is. Keerzijde is dat de neus voller is dan bij een achterwielaandrijver, omdat hier nu behalve de airco-unit ook de complete aandrijflijn moet worden verstopt. De elektrische Renault heeft daardoor een wat traditioneler ogend front met een duidelijk te onderscheiden motorkap, al is de elektrische Mégane gezien zijn lengte alsnog behoorlijk ruim. Logisch, want een elektromotor is veel kleiner dan een vergelijkbare verbrandingsmotor.

Renault Nissan CMF-EV

Toch AWD

Door die compacte krachtbron heeft de elektrische Mégane volgens Renault alsnog een kleine draaicirkel. Er bevindt zich simpelweg minder tussen de voorwielen en die kans is benut door de wielkasten en stuuruitslag groter te maken dan bij een conventioneel aangedreven auto. Met maximaal 218 pk is het probleem van gripverlies en aandrijfreacties in het stuur wellicht nog aardig in te perken, maar voor een eventuele snellere variant zou dat wel problemen kunnen opleveren. Renault zegt zo’n snellere uitvoering te overwegen en belooft ook al dat CMF-EV geschikt is voor vierwielaandrijving. In dat geval wordt er dus alsnog een elektromotor bij de achteras geplaatst, maar altijd in samenwerking met een exemplaar voorin.

Direct en betrokken

Hoewel nog niemand buiten Renault met de Mégane E-Tech Electric heeft gereden, belooft de fabrikant dat de auto rijdt als de spreekwoordelijke kart. Het model heeft volgens Renault een zeer directe besturing en een uitstekende wegligging, onder meer dankzij een laag zwaartepunt en een geavanceerde multilink-achterwielophanging. Er is (uiteraard) bewust gekozen voor een uitgesproken dynamisch rijgedrag, omdat kopers in het C-segment dat volgens onderzoek willen. Deze klantenkring heeft volgens Renaults onderzoek een bovengemiddelde interesse in auto’s en autorijden en willen dus graag bij dat rijden worden betrokken.

Renault Megane E-Tech Electric

Modulair

Uiteraard is het CMF-EV-platform modulair, maar daaraan zitten mede dankzij het accupakket wel grenzen. De technische basis is geschikt voor modellen vanaf zo'n 4,20 meter en dat is grofweg het formaat van de Mégane E-Tech. Het kan worden uitgerekt tot maximaal 4,70 meter, waarbij de Ariya met zijn 4,60 meter aardig in de buurt komt. In de breedte kan worden gevarieerd tussen 1,75 en 1,90 meter.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane E-Tech Electric
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Renault Captur 1.2 TCe Bose Automaat | Navigatie, Dodehoekherkenning, Parkeersensoren, Camera, Cruise, Keyless, Stoelverwarming, Zeer compleet!

    Renault Captur 1.2 TCe Bose Automaat | Navigatie, Dodehoekherkenning, Parkeersensoren, Camera, Cruise, Keyless, Stoelverwarming, Zeer compleet!

    • 2018
    • 22.496 km

    € 19.400

    Renault Clio E-TECH hybrid 145 Evolution Hatchback | Automaat

    Renault Clio E-TECH hybrid 145 Evolution Hatchback | Automaat

    • 2022
    • 10 km

    € 25.650

    Renault Trafic L2H1 T30 GB dCi 130 Work Edition Combispace | Handgeschakeld | Pack Parking | Instrumentarium met 4,2" TFT kleurenscherm | Radio Connect R&GO DAB+ met Bluetooth en Arkamys optimalisatie | Vergrendelingsmogelijk om met geopende rechter achterdeur te rijden | Dodehoekspiegel in zonneklep b

    Renault Trafic L2H1 T30 GB dCi 130 Work Edition Combispace | Handgeschakeld | Pack Parking | Instrumentarium met 4,2" TFT kleurenscherm | Radio Connect R&GO DAB+ met Bluetooth en Arkamys optimalisatie | Vergrendelingsmogelijk om met geopende rechter achterdeur te rijden | Dodehoekspiegel in zonneklep b

    • 2022
    • 10 km

    € 38.720

Meer Renault occasions

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault specificaties
  • Renault occasions
  • Renault video's
Advies en informatie
  • Renault tests
  • Renault gebruikersreviews
  • Renault index
PREMIUM
Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

Voor sommigen is het een slap excuus, voor anderen die ideale tussenstap: de plug-in hybride....

Lees meer
Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

We worden op slag vrolijk als we de aanmelding van Mike van Lieshout binnenkrijgen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane E-Tech Electric - Back to Basics

    Renault Mégane E-Tech Electric - Back to...

    204
    • 26 maart 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Nieuws
    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en 5 andere nieuwe modellen scoren maximaal

    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en...

    • 2 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    De 10 belangrijkste elektrische auto's van 2022

    De 10 belangrijkste elektrische auto's...

    192
    • 1 januari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
Merk
Merk
  • Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    245
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    107
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme en mis gezond verstand'

    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme...

    237
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden