Renault laat solid-state-accu's nog lange tijd schieten

Kostenbesparing

Renault Megane E-Tech Electric

Solid-state-accu's worden gezien als een grote stap vooruit voor elektrische auto's. Niet verwonderlijk dus dat veel merken daarop het liefst zo snel mogelijk overstappen. Renault echter niet.

Dat er met de conventionele lithium-ion-accu's in elektrische auto's steeds meer mogelijk is, is evident. Toch wordt er vooral erg veel van solid-state-accu's verwacht. Die hebben onder meer een hogere energiedichtheid en daardoor kan er dus met kleinere afmetingen en een lager gewicht dezelfde actieradius als met een lithium-ion-accu bereikt worden. Ook moet het bijladen nog sneller kunnen en wordt solid-state als veiliger gezien. Perfect dus, zou je zeggen, maar uiteraard komt voor niets de zon op. Er gaat veel geld zitten in de ontwikkeling van de accu's en uiteraard komt dan ook het opzetten van de productie nog erbij. Renault ziet de wissel voorlopig vooral daarom niet zitten.

Dat blijkt uit de woorden van CEO Luca de Meo in gesprek met het Britse Autocar. Hij benadrukt dat er heel veel geld in lithium-ion-accu's is gaan zitten: "Lithium-ion-accu's blijven. Dat is progressieve technologie en er is al zo veel geld in de productie gestoken. Ik denk dat die techniek nog heel lang blijft." De Italiaan ziet naar eigen zeggen nog geen businessmodel voor Renault in solid-state-accu's.

De concurrentie zit echter niet stil. Stellantis heeft de introductie van solid-state-accu's op de planning staan voor 2026, Toyota steekt miljarden in de ontwikkeling ervan en ook onder meer Volkswagen en Ford zetten hierop in.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.