Renault Captur en Symbioz krijgen nieuwe hybride aandrijflijn

Inclusief prijzen

Renault Captur

De Renault Captur en Symbioz krijgen een nieuwe hybride aandrijflijn. Hoewel, nieuw ... hij debuteerde eerder al in een Dacia! De Renault Symbioz komt daarnaast voor het eerst ook als mild-hybride op de markt.

Modellen van Dacia worden al lang niet meer voorzien van oude techniek van Renault. Sterker nog: tegenwoordig krijgt Dacia soms zelfs een heuse technische primeur. Zo debuteerde in de Dacia Bigster niet alleen nieuwe mild-hybride lpg-machines, maar ook een fonkelnieuwe volledig hybride aandrijflijn. Juist die 155 pk sterke hybride hardware van de Dacia Bigster vindt in 160 pk krachtige vorm nu zijn weg naar de Renaults Captur en Symbioz.

Sterker, sneller en zuiniger

Zowel de Renault Captur als Symbioz was er al als 145 pk sterke E-Tech Full Hybrid, maar die aandrijflijn maakt nu plaats voor de E-Tech Full-Hybrid-aandrijflijn die in het tweetal 160 pk op de been brengt. De verbrandingsmotor is geen 1.6 meer, maar net als in de Dacia Bigster een 1.8 die 109 pk levert. Die benzinemotor werkt samen met een 49 pk sterke elektromotor en een starter-generator van 20 pk. De accu meet 1,4 kWh, net als in de Bigster met deze aandrijflijn. De vorige hybride varianten van de Captur en Symbioz hadden een 1,2-kWh accu.

Goed nieuws: volgens Renault is deze aandrijflijn eenvoudiger van opzet en dus ook betrouwbaarder dan de 145 pk sterke variant die hij vervangt. De nieuwe aandrijflijn maakt de Captur en Symbioz naast sterker uiteraard ook rapper. De hybride Captur snelt vanuit 8,9 seconden naar de 100 km/h (voorheen: 10,6 s), de hybride Symbioz speert in 9,1 in plaats van 10,6 tellen naar de 100 km/h. Belangrijker: het gemiddeld verbruik van beide cross-overs ligt voortaan op 4,3 l/100 km (voorheen: 4,7 l/100 km). Daarbij mogen de twee modellen met de 160 pk sterke hybride aandrijflijn 1.000 kilo in plaats van 750 kilo trekken.

Meer motorennieuws heeft betrekking op de Symbioz. Die was er tot op heden enkel als hybride, maar die komt op termijn ook leverbaar met een 140 pk sterke mild-hybride aandrijflijn.

Clio

De Renault Clio is ook met de 145-pk E-Tech Full Hybrid-aandrijflijn leverbaar die bij de Captur en Symbioz nu plaatsmaakt voor de nieuwe 160-pk aandrijflijn. We mikken erop dat de Renault Clio bij zijn aanstaande generatiewissel eveneens met de hybride aandrijflijn van 160 pk leverbaar wordt.

Prijzen

De Renault Symbioz Full Hybrid E-Tech 160 is er vanaf €35.490 en is daarmee slechts enkele honderden euro's duurder dan de 145-pk hybride variant die hij vervangt. De Renault Captur met deze nieuwe hybride aandrijflijn is er vanaf €33.090.

PRIVATE LEASE Renault Captur

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.