Redactie Raadt Aan: vier wielen, tien cilinders

Dodge Viper Redactie Raadt Aan
Dodge Viper Redactie Raadt AanDodge Viper Redactie Raadt AanDodge Ram SLT 8.0 V10Dodge Ram SLT 8.0 V10Dodge Ram SLT 8.0 V10Audi RS6R MTMAudi RS6R MTMAudi RS6R MTMBMW M6BMW M6BMW M6
De nieuwe R8 al gezien? De splinternieuwe supercar is alleen met V10 leverbaar, maar wij kunnen zo'n dikke machine natuurlijk helemaal niet betalen. Om toch een klein beetje van dat geweld mee te kunnen krijgen - al is het maar het geluid - snorren we gebruikte V10's op!

Audi heeft zojuist de R8 onthuld, een auto die alleen met V10 leverbaar is. De auto gaat in Nederland vast dik 200.000 euro kosten, maar wij van de Redactie Raadt Aan denken dat je voor een kwart van dat bedrag ook wel een fijne kar met tien cilinders hebt! Dat is dus het thema van de Redactie Raadt Aan.

De eisen voor deze week:
Budget: 50.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: V10
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit

Lars Krijgsman

Merk en model: Dodge Viper RT/10
Bouwjaar: 1995
Kilometerstand: 26.641 miles ( 42.874 km )
Vraagprijs: 29.950 euro
Vermogen: 400+ pk
Verbruik: 20,4 l/100 km
Mrb: 222 - 254 euro per kwartaal
Wat is het: Wat een grauw spul hieronder. Er is nauwelijks een kleurtje te bekennen. Het lekkerste bewaar ik eens niet voor het laatst: deze oer-Viper uit 1995. Wie tien cilinders onder de kap heeft, kan dat best laten zien in de vorm van een oneindig lange neus en een knalrood jasje. Onder de kap een machtige 8,0-liter V10. Het blok stampt er 405 pk uit (volgens de RDW 395, volgens CarBase 415, volgens Dodge 405) en heeft nog geen 50.000 km gereden. Een heerlijk lompe Amerikaanse supercar.
Waarom deze: Er staat ook een voorlaatste Viper te koop, maar de oerversie is toch wel stukken leuker (en zelfs 15.000 euro goedkoper ...) Z'n driespaakswielen zijn heerlijk nineties, het is een cabrio en hij klinkt alsof hij bij elke aanraking van het gaspedaal het einde der tijden laat neerdalen op je trommelvliezen.
Minpuntjes: Net als bij praktisch elke tiencilinder is het onderhoud behoorlijk kostbaar. Verder moet je de ongetwijfeld aanwezige piepjes en rammeltjes in het interieur maar voor lief nemen. Het exorbitant hoge benzineverbruik is om huilend van in de foetushouding te gaan liggen, maar ach ... Freebies sparen gaat weer een stuk sneller, zullen we maar zeggen.

Nic de Boer

Merk en model:Dodge Ram SLT 8.0 V10
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 201.472
Vraagprijs: 7.950 euro
Vermogen: 303 pk
Verbruik: 23,5 l/100 km
Mrb: 164 euro per kwartaal
Wat is het: Toen ze bij Chrysler toch die machtige V10 hadden liggen voor gebruik in vrachtauto's en de Viper, was het natuurlijk een koud kunstje om die ook in de Ram pick-up te leggen. Je hebt dus dezelfde sensatie als in een Viper, alleen kun je hiermee gerust een paar kuub openhaardhout gaan halen.
Waarom deze: Deze pick-up rijdt geen enkele auto uit deze aflevering van Redactie Raadt Aan eruit bij het stoplicht – we rijden deze week dus gewoon over de concurrentie heen. En welke andere tiencilinder koop je nu voor nog niet eens acht mille? Dat -ie op lpg rijdt, is ook mooi meegenomen, dat maakt het tanken net een stukje minder onbetaalbaar. Kijk maar eens naar die ontwapenend eerlijke verbruikscijfers; met een beetje mazzel haal je 1 op 5.
Minpuntjes: Die heeft deze auto natuurlijk niet. Met zijn recht-op-en-neertechniek kan het sleutelen nooit erg ingewikkeld zijn en ook de onderdelenprijzen zullen, voor een dergelijke exoot, heus meevallen. Hooguit is-ie wat lastig te parkeren. Dus laten wij hem maar op de knippers op de rijbaan staan.


Alexander Inia

Merk en model: Audi RS6R MTM
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 87.464 km
Vraagprijs: 49.000 euro
Vermogen: 730 pk
Verbruik: 17,5 l/100 km (opgave MTM)
Mrb: 308 - 352 euro per kwartaal
Wat is het: De dikste stationcar van het vorige decennium, en dan ook nog eens een door tuner MTM opgevoerd exemplaar. De 5,0-liter V10 biturbo is normaal al goed voor 580 pk, deze versie pompt een duizelingwekkende 730 pk uit het blok. Daarmee hebben we hier te maken met de sterkste auto ooit in deze mooie rubriek!
Waarom deze: Een betere auto is er niet voor de vakanties. Je kunt met z'n vieren met flink wat reisbagage in no-time richting het zuiden knallen. 0-100 km/h kost volgens de tuner 3,6 seconden, de 200 staat na 11,0 seconden al op de teller. De topsnelheid van dit kanon? 340 km/h … Deze auto vernedert al het andere op deze pagina in stijl.
Minpuntjes: Het rijdend houden van deze superstation is een kostbaar verhaal. Door de tuning is het verbruik gestegen van 14,0 naar 17,5 l/100 km, en in de praktijk zal het nog aardig lastig zijn om die fabrieksopgave te halen. En daar komt nog bij dat je niet moet bezuinigen op een veilige stalling voor deze RS6; snelle stations van Audi blijken helaas de favoriete auto's van de zware jongens te zijn.

Roy Kleijwegt

Merk en model: BMW M6 (E63)
Bouwjaar:2007
Kilometerstand: 79192 km
Vraagprijs: 43.950 euro
Vermogen: 507 pk
Verbruik: 9,9 l/100 km
Mrb: 265 - 303 euro per kwartaal
Wat is het: De superfoute maar o zo vette hyperversie van de vorige BMW 6-serie. De E63 is als 630i al zwaar in your face en de M6 is helemaal fout. Superdik om te zien, elke rapper of rijke voetballer uit die tijd wilde er één. Ik moet nog altijd denken aan 50 Cent in Candyshop, die (dag)droomt dat hij een Saleen S7 heeft en na het wakker worden 'slechts' een M6 blijkt te rijden. Maar het is meer dan uiterlijke schijn: de gillende V10-motor is subliem en het is een waanzinnige rijdersauto, zo bewees collega Van Es, die nadat hij heel Ascari in de bandenrook had doen verdwijnen van BMW moest plaatsnemen bij het zwembad naast de baan.
Waarom deze: Het bedrijf verkoopt de auto namens een klant, maar de onderneming heeft nog altijd een Bovag-bord aan de muur, wat bij een auto als deze wel zo prettig is. De kilometerstand is daarnaast niet al te hoog en het interieur ziet er niet uitgeleefd uit.
Minpuntjes: De onderhoudskosten zijn niet mals, zowel de motor als de SMG-bak staan niet bekend als extreem betrouwbaar. Daar komt bij dat de halfautomaat voor moderne begrippen erg langzaam schakelt. Maar ach, zo veel vocaal geweld, daar mag best wat tegenover staan.


Welke auto met V10 is jouw favoriet? Laat het weten via de reactiemogelijkheid en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom op de pagina!

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.