Redactie Raadt Aan: opgeruigde station voor weinig
Volkswagen maakte eerder deze week bekend in ons land geen heil te zien in de verkoop van de nieuwe Passat Alltrack. De importeur gaf geen reden voor dit besluit, maar het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Pon geen grote aantallen verwacht voor een opgeruigde Passat.
Andere merken hebben in de loop der jaren wel de nodige stationwagons stoerder gemaakt, en dus besloten we dat dit een mooi moment is om te kijken of je voor een klein bedrag het avontuur op kunt zoeken. Met andere woorden: lukt het om voor vier mille of minder een opgeruigde stationcar op de kop te tikken met minimaal een tweeliter onder de kap?
De eisen voor je op een rijtje:
Budget: 4.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: opgeruigde stationwagon met 4WD
Type motor: minimaal 2 liter
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit
Alexander Inia
Merk en model: Audi Allroad Quattro 2.5 V6 TDI
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 284.133
Vraagprijs: 3.995 euro
Vermogen: 180 pk
Verbruik: 9,7 l/100 km
Mrb: 498-530 euro per kwartaal
Wat is het: De eerste generatie van Audi's Allroad kwam in 2000 op de markt. De opgeruigde A6 Avant was ook te koop met V6- en V8-benzinemotoren, maar de meeste kopers gingen toch voor een diesel.
Waarom deze: Wat mij betreft is de Audi Allroad de mooiste opgeruigde station die aan de eisen voldoet. De V6 turbodiesel heeft aardig wat trekkracht en dit exemplaar is ondanks z'n lage prijs van alle luxe voorzien.
Minpuntjes: De diesel is koud niet het toppunt van verfijning en een fabrieksopgave van 1 op 10 voor een diesel is ook niet echt aanlokkelijk. En de auto mag dan wel goedkoop zijn, wellicht heeft dat ook iets te maken met de twee mille die je jaarlijks aan wegenbelasting kwijt bent ...
Stéphan Vermeulen
Merk en model: Volvo V70 2.5 T XC
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 161.000
Vraagprijs: 2.950 euro
Vermogen: 193 pk
Verbruik: 10,2 l/100 km
Mrb: 222-254 euro per kwartaal
Wat is het: De oer-Cross Country-versie van de V70 Classic. Volvo was er vroeg bij, want deze kwam al in 1998. Dikkere bumpers, iets hoger op poten dan de gewone V70 en natuurlijk voorzien van vierwielaandrijving.
Waarom deze: Oké, het is Spaanse import, maar het is wel de enige met een nog redelijke kilometerstand. Probeer sowieso maar eens een vroege V70 met minder dan 2 ton op de klok te vinden. En het is ook nog eens een handbak. Ik vind de nieuwere generatie V70 Cross Country, die na een tijd pas XC70 ging heten, eigenlijk mooier, maar vanuit het oogpunt van nostalgie is de allereerste een originelere keuze.
Minpuntjes: Als je ermee gaat rijden, moet je gewoon een knop omzetten. Rustig aan doen en lekker zweven, want hij is hoog, afstandelijk en helt fors over. Verder is het differentieel van deze generatie AWD's erg gevoelig.
Lars Krijgsman
Merk en model: Subaru Outback 2,5i
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 314.913 km
Vraagprijs: 3.899 euro
Vermogen: 165 pk
Verbruik: 8,5 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het: Na 2003 ging de Legacy Outback gewoon als Subaru Outback door het leven. Al sinds 1994 schroeft Subaru hoog op de poten staande versies van de Legacy in elkaar, een leuk uitgedoste Japanner die werkelijk niet stuk te krijgen is. Z'n 2,5-liter boxermotor is onverwoestbaar en dit model is Outback generatie 1, maar eigenlijk Legacy generatie vier.
Waarom deze: Stiekem ziet z'n voorganger er wat stoerder uit, maar voor nog geen 4.000 euro haal je met deze Outback een lel van een terreinwaardige stationwagon in huis. Je krijgt er een geweldig gigantisch schuif-/kanteldak bij en met zaken als klimaatregeling en automatische niveauregeling kom je maar weinig.
Minpuntjes: Deze generatie Outback is wellicht niet de stoerste, maar een fraai model is het zeker. Z'n kilomterstand zou je eetlust kunnen bederven, maar met een Subaru die netjes z'n beurtjes heeft gehad zou ik me geen zorgen maken.
Michiel Willebrands
Merk en model: Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 242.130
Vraagprijs: 4.950 euro
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 7,1 l/100 km
Mrb: 395-423 euro per kwartaal
Wat is het: Een opgehoogde 156 Sportwagon met wat aangepast bumperwerk en vierwielaandrijving. Ten opzichte van de Sportwagon staat de Crosswagon ruim zes centimeter hoger op de poten. De Crosswagon kwam in 2004, een jaar nadat de 156 Sportwagon een grondige facelift onderging. Met dank aan de pennenstreken van Giugiaro, het oorspronkelijke ontwerp van de 156 is van Walter de'Silva.
Waarom deze: Omdat het een (lekker dik aangeklede) Alfa is en de enige die in de buurt komt van de eisen die deze week aan de zoekopdracht zijn gesteld. Oké, het is net geen 2,0-liter en hij is bijna 1.000 euro boven het budget maar die pingel ik er wel af in de showroom. En over die 100 cc gaan we ook niet moeilijk doen, toch? Hij was er trouwens niet eens met een groter blok dan 1,9-liter.
Minpuntjes: Dat-ie er dus alleen als 1,9-liter diesel is. Verder is het bij een Alfa altijd een beetje afwachten wat de elektronica voor verrassingen in petto heeft maar – zoals ik uit ervaring met m'n eigen Alfa's weet – je moet je pas zorgen gaan maken als er géén waarschuwingslampjes meer branden …