Redactie Raadt Aan: nineties sportwagen!
Terug naar de tijden van de RX-7 en de...
Deze week konden we in Tokio kennismaken met de Mazda RX-Vision, een schitterende concept-car die vooruitblikt op een toekomstige sportwagen met wankelmotor.
Een dergelijke auto is natuurlijk een directe opvolger van de RX-7 uit de jaren negentig, een periode met sowieso flink wat bijzondere sportcoupés.
We gaan in deze editie van de Redactie Raadt Aan daarom op zoek naar een sportcoupé uit de jaren negentig. Een wankelmotor hoeft uiteraard niet per sé, maar we verwachten wel hetzelfde prestatieniveau als de toenmalige RX-7. Het budget is maximaal 40 mille.
Alexander Inia
Merk en model:BMW Z3 M Coupé
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 92.935 km
Vraagprijs: 39.950 euro
Vermogen: 321 pk
Verbruik: 11,1 l/100 km
Mrb: 181-206 euro per kwartaal
Wat is het? Een heuse M-versie van de meest excentrieke BMW uit de jaren negentig, de Z3 Coupé. Onder de kap ligt de 321 pk sterke zes-in-lijn, die we ook kennen uit de E36 M3. Net als bij de nieuwe M2 kreeg deze M-versie ook andere techniek van de M3, waardoor er uiteindelijk een behoorlijk serieuze auto staat.
Waarom deze? De BMW Z3 Coupé zie je al niet zo vaak rijden, en zo'n M-versie is al helemaal een zeldzaamheid. De motor is een juweel en door de korte wielbasis is het een heerlijk speels rij-ijzer. Persoonlijk vind ik dat 'lekker gekke' uiterlijk alleen maar leuk, dus wat mij betreft is dat nog een extra aankoopargument.
Minpuntjes? Niet iedereen is echter die mening toegedaan, dus je hoeft niet te rekenen op alleen maar dolenthousiaste reacties uit je omgeving. Verder zorgt de korte wielbasis af en toe ook voor een listig rijgedrag, dus je moet wel opletten in deze BMW! En tot slot is dit exemplaar best aan de prijs. Voor de helft kun je er ook eentje kopen, maar dan zit het stuur rechts.
Stéphan Vermeulen
Merk en model:Porsche 968 Club Sport
Bouwjaar: 1994
Kilometerstand: 218.000
Vraagprijs: 29.888 euro
Vermogen: 239 pk
Verbruik: 10,3 l/100 km
Mrb: € 158 - € 180 per kwartaal
Wat is het? De Club Sport-versie van de Porsche 968. Dus lichter en puurder dan de gewone 968.
Waarom deze? Ik vind de 968 een ontzettend mooie Porsche, die na jaren rijping van de 924 en 944 in de jaren negentig op de markt kwam in een tijd dat het echt niet goed ging in Zuffenhausen. Die opmerkelijke klapkoplampen in de stijl van de 928, die mooie achterlichten van rood glas, en die ontzettend grote viercilindermotor. Een 3,0-liter, vier van die bloempotten. De doorontwikkeling van de 944 is lang niet door iedereen mooi gevonden maar ik denk dat vanaf nu de prijzen alleen nog maar zullen stijgen. De Club Sport had onder meer lichtere stoelen en deurgrepen waren vervangen door koordjes, iets wat je nog altijd ziet in meest pure Porsches van dit moment. Deze Porsche kan ik gewoon niet laten lopen.
Minpuntjes
Ik vind dat je zo'n Club Sport eigenlijk in het knalgeel met bijpassende wielen moet hebben. Aan deze versie zie je het bijna niet.
Lars Krijgsman
Merk en model:Chevrolet Corvette (C4)
Bouwjaar: 1994
Kilometerstand: 141.000
Vraagprijs: 9.950 euro
Vermogen: 282 pk
Verbruik: 11,4 l/100 km
Mrb: € 222 - € 254 per kwartaal
Wat is het? De vierde generatie van de Chevrolet Corvette, de C4 die tussen 1984 en 1996 verscheen. Wellicht daardoor meer een jaren-80 Corvette, maar hij heeft het tot medio de nineties uit mogen zingen. Onder de kap een 5,7-liter metende V8 die er een zeer bescheiden 282 pk uit perst. Die paarden moeten ook nog eens zo'n 1.600 kilo Amerikaans staal voorttrekken. Met een acceleratie vanuit stilstand naar de 100 km/h in 5,7 seconden wordt hij heden ten dage uitgelachen door een gemiddelde hot hatch, maar waar hebben we het over. Bovengemiddeld snel is hij alsnog, en daarbij ziet hij er wat mij betreft honderdmaal tijdlozer uit dan die met spoilers bezaaide C-segmenters.
Waarom deze: Waren er met een budget van 40.000 euro geen modernere Corvettes te vinden? Jazeker, er worden bergen C5's aangeboden, maar de C4 is wat mij betreft toch wel de leukste, al is het ongetwijfeld niet de snelste of meest degelijke. De 'Vette is zo diep ondergedompeld in 'modern' jaren-80 design dat hij onverslaanbaar is. Zachte leren stoelen, fantastisch lichtmetaal en kijk eens naar dat instrumentarium dat zich achter het lompe tweespaaks stuurwiel heeft verstopt. Dat is digitaal én oranje. Doe er maar een strik om.
Minpuntjes Het is geen ZR-1, en dat is voor sommigen misschien reden genoeg om je het hemd van het lijf te vragen over het hoe en waarom van je aankoop. Laat ze maar lachen, die heegebakerde jongens.
Nic de Boer
Merk en model: Maserati Ghibli
Bouwjaar: 1994
Kilometerstand: 164.603
Vraagprijs: 13.950 euro
Vermogen: 310 pk
Verbruik: geen opgave
Mrb: € 180 - € 205 per kwartaal
Wat is het: Een evolutie van de Biturbo-reeks waarmee Maserati in de vroege jaren '80 begon. Tien jaar daarna verscheen deze Ghibli. Waar je een standaard Biturbo gemakkelijk verwart met een Honda Accord – of iets anders anoniems uit die tijd, is de Ghibli toch echt wel een dik ding met zijn brede heupen. De 2,8-liter biturbo V6 is de grootste motor uit deze reeks. De vorige eigenaar voerde 'm op tot 'meer dan 300 pk'. Tsja, dat mag je verwachten als het standaard vermogen al 284 pk is. Wat ons betreft had dat achterwege mogen blijven.
Waarom deze: Veel Ghibli's zijn er niet te koop, dus erg veel keuze was er niet. Wij vinden deze leuk omdat hij origineel in Nederland is geleverd en een ingetogen kleur heeft. Verder vinden we het fijn dat er een handbak in zit. Dat lijkt ons beter bij het karakter passen dan een automaat. Dat hij voor aflevering een beurt en een nieuwe distributie krijgt en dat het druklager en het stuurhuis is vervangen, klinkt ons als muziek in de oren. Want het onderhoud aan deze auto is prijzig, als je de onderdelen al kunt vinden.
Minpuntjes: Tsja, dan komen we toch weer bij het vermeende onbetrouwbare karakter van de Biturbo. Daarover hoor je altijd spreken aan de borreltafel, maar als je eens in gesprek gaat met de eigenaren van deze auto's, blijkt het allemaal wel mee te vallen. Al bedekken Maseratisti natuurlijk ook wel eens iets met de mantel der liefde. Het brandstofverbruik wordt niet opgegeven, maar reken maar dat de Ghibli zuipt als een tempelier. Dat zullen zelfs de eigenaren moeten beamen.
Marco Gorter
Merk en model:Nissan 300 ZX Twin-Turbo
Vraagprijs: € 19.950
KM-stand: 33.601 km
Bouwjaar: 1996
Vermogen: 450 pk
Verbruik: 11,1 l/100 km
MRB: 222-254 euro per kwartaal
Wat is het: Een tamelijk foute Nissan 300ZX. Tenminste, op het oog want onderhuids lijkt er wel degelijk heel veel liefde en aandacht in deze Japanner te zijn gaan zitten. Het is een uit Amerika overgevlogen variant met kortere wielbasis en zo'n beetje alles wat met de motor te maken heeft is eruit gehaald en vervangen voor iets beters. Volgens het Japanse herenakkoord (nog zo'n typisch jaren 90 ding trouwens) zouden hun auto's maximaal 286 pk leveren. Deze heeft er 450 en volgens de adverteerder is daar ook vrij eenvoudig 700 van te maken. Dus.
Waarom deze: Ik heb een zwak voor de 300ZX. Echt mooi van lelijkheid en ook nog eens bloedsnel. En hoewel het uiterlijk niet mijn smaak is, vind ik de hoeveelheid liefde die iemand erin heeft gestopt om 'm te krijgen zoals-ie is wel heel bijzonder. Bovendien ziet het interieur er, afgezien van al die aftermarket metertjes, nog heel strak uit gezien z'n leeftijd.
Minpuntjes: Die strijkplank achterop had niet gehoeven en die twee rioolbuizen onderaan evenmin. Verder kun je je afvragen wat het gaat kosten als één van de vele specifiek voor deze Nissan gemaakte onderdelen stuk gaat. Maar je kunt ook € 20.000 stuksmijten en totdat dat gebeurt de tijd van je leven hebben.
Cornelis Kit
Merk en model:Honda NSX
Bouwjaar: 1992
Kilometerstand: 100.000 km
Vraagprijs: € 35.900
Vermogen: 273 pk
Verbruik: 7,8 l/100 km
MRB: € 108 - 205
Wat is het: Dé sportwagen van Honda uit de jaren negentig. Deze achterwielaangedreven tweezitter met V6-middenmotor moest het Japanse antwoord zijn op de Ferrari 328. De fabuleuze chassisafstemming is mede tot stand gekomen met behulp van Ayrton Senna (die drie maal met een Honda-motor F1-wereldkampioen werd).
Waarom deze: Omdat-ie een handbak heeft. Je wilt tenslotte wel de baas zijn op je eigen feestje.
Minpuntjes: Dit exemplaar is een Amerikaanse import, zie ook het Acura-logo op het stuur. Geeft helemaal niks, maar dat betekent dat je constant mph naar km/h moet omrekenen om niet geflitst te worden. Dramatisch? Nee, ik kan er mee leven.
Wie heeft de leukste nineties sportwagen gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll hieronder!