Redactie Raadt Aan: niet Duits, wel premium!

Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 RacingCitroën DS3 RacingJaguar XJ 5.3 V12 SovereignJaguar XJ 5.3 V12 SovereignJaguar XJ 5.3 V12 SovereignAcura MDX 3.7 VTECAcura MDX 3.7 VTECAcura MDX 3.7 VTECCadillac DTSCadillac DTSCadillac DTSJaguar XF 2.7DJaguar XF 2.7DJaguar XF 2.7D
Veel kopers op zoek naar premiumauto's komen automatisch bij de Grote Duitse Drie uit. Maar er zijn zo veel alternatieven! Wij helpen je bij deze editie van de Redactie Raadt Aan op weg.

Eén van de belangrijkste alternatieven is Lexus. Deze week maakte Toyota's luxedivisie bekend dat het in ons land sinds 1990 20.000 auto's aan de man heeft weten te brengen, een bewijs dat er wel degelijk leven is naast Audi, BMW en Mercedes-Benz.

Met de Lexus-mijlpaal in het achterhoofd besloten we dat het voor deze editie van de Redactie Raadt Aan een leuk idee was om te bewijzen dat er voldoende leuks van niet-Duitse makelij te koop is. Het Lexus-tintje aan de zoektocht is een maximale prijs van 20.000 euro. Voor dat bedrag hebben Alexander, Frank, Marco, Michiel en Roy een ideaal premiumalternatief voor je gezocht.

De eisen:
Budget: maximaal 20.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: premium, carrosserie maakt niet uit.
Vermogen: maakt niet uit
Nationaliteit: als het maar niet Duits is!

Alexander Inia
Merk en model:
Citroën DS3 Racing (foto 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2011
Vraagprijs: 19.400 euro
Vermogen: 207 pk
Verbruik: 6,4 l/100 km
Mrb: 115-131 euro per kwartaal
Wat is het: De Racing was het absolute topmodel van de DS3. Een tot 207 pk opgevoerde 1.6 THP onder de kap en veel koolstofvezel laten zien dat de ingenieurs van Citroën echt de gelegenheid kregen iets speciaals op de weg te zetten. De DS3 Racing loste z'n belofte ook in op de weg. Hij behoorde tot de top van z'n klasse, maar was dan ook behoorlijk duur met z'n nieuwprijs van 35.000 euro. Exclusiviteit was echter gegarandeerd; in totaal heeft Citroën slechts 2.300 exemplaren gebouwd.
Waarom deze: Er is niets zo leuk als een hot hatch: praktisch, relatief beperkte gebruikskosten en karrenvrachten rijplezier. En deze DS3 Racing is nog eens een collector's item ook, en de afschrijving heeft gezorgd voor een vriendelijk prijskaartje. Laat mijn collega's maar lekker aanrommelen met hun Engelse bakken, de echte liefhebber gaat voor dit zeldzame Franse bommetje. Tot slot: opponent Roy was lyrisch over deze auto, dus hij zal mijn keuze ook toejuichen!
Minpuntjes: Weinig, eigenlijk. Tuurlijk, echt veel ruimte voor achterpassagiers is er niet. Het grootste probleem is misschien wel een andere, niet-premium auto: voor minder geld heb je ook een Renault Clio RS van de vorige generatie, die misschien net nog wel wat beter is...

Frank Jacobs
Merk en model:
Jaguar XJ 5.3 V12 Sovereign (foto 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 1986
Vraagprijs: 15.000 euro
Vermogen: 295 pk
Verbruik: 14,1 l/100 km
Mrb: 286 - 327 euro per kwartaal
Wat is het: Wat mij betreft het hoogtepunt uit de lange geschiedenis van Jaguar. Tot dit model werden Jaguars door de jaren steeds mooier, vanaf de XJ ging het weer langzaam bergafwaarts. En begrijp me niet verkeerd, ik vind de Jaguars van nu nog steeds prachtig. Maar goed, deze XJ: alleen al de manier waarop de contouren van de dubbele koplampen langzaam in de motorkap wegtrekken. Die lage, ranke bouw. Eigenlijk een vierdeurscoupé avant la lettre.
Waarom deze: Niet dat Jaguars vaak vernacheld worden, maar deze is in wel heel originele staat. Ex-directiewagen van Martinair bovendien: een monument uit de tijd dat Nederlanders nog meetelden in de luchtvaart.
Minpuntjes: Benzine is niet gratis, en dan tikt het lekker aan met deze auto. En het feit dat een merkdealer hem zonder garantie verkoopt, voorspelt volgens mij ook niet veel goeds. Maar ach, ik ben dol op verrassingen..

Marco Gorter
Merk en model:Acura MDX 3.7 V6 VTEC (foto 7, 8 en 9)
Vraagprijs: 14.950 euro
Vermogen: 305 pk
Verbruik: 13,8 l/100 km
Mrb: 308-352 euro per kwartaal
Wat is het: Acura is voor Honda wat Lexus voor Toyota is. Maar in tegenstelling tot Lexus wordt Acura in ons land helemaal niet gevoerd. En dat is best jammer, want de vormgeving is verfrissend. Of een MDX dan het beste voorbeeld is, laten we maar even in het midden, maar het was de enige die binnen het budget paste.
Waarom deze: Aangezien Acura niet bekend is, daalt de waarde van een nieuwe sneller dan het water in de Niagara-watervallen. Voor de prijs van een nieuwe B-segmenter rijd je een slechts zeven jaar oude, moddervette 3,6-liter VTEC V6 met zo'n beetje alle opties. Bovendien heeft-ie nog geen anderhalve ton op de klok. Goed, het verbruik is even schrikken, maar reken maar dat het betrouwbaar is.
Minpuntjes: Dat verbruik dus. En de mrb. En het onderhoud, want bij de Honda-dealer hoef je waarschijnlijk niet aan te kloppen.

Michiel Willebrands
Merk en model: Cadillac DTS (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2007
Vraagprijs: 16.950 euro
Vermogen: 295 pk
Verbruik: veel
Mrb: 265-303 euro per kwartaal
Wat is het: De dikste moderne Cadillac die je de afgelopen tijd kon kopen, al is-ie nooit officieel in Nederland leverbaar geweest. Toegegeven, er zijn in de Caddy-historie fraaier gelijnde modellen geweest, het uiterlijk van deze DTS is eigenlijk niets bijzonders maar het model zélf is exclusiever dan een Ferrari want wees eerlijk: wanneer zag jij voor het laatst een DTS in het wild?
Waarom deze: Om te beginnen omdat het de enige DTS is die wordt aangeboden bij ons op de site dus dan ben je snel uitgewinkeld. Maar buiten dat vind ik het gewoon leuk om groot Amerikaans te rijden en zoals de aanbieder ook al opmerkt in de advertentie: 'Drive like the president, drive Cadillac'. Want inderdaad: ook Obama rijdt DTS, al heeft zijn 'Beast' (die hij eerder dit jaar meezeulde naar de nucleaire top in Den Haag) nog maar weinig gemeen met dit exemplaar dat in Alkmaar wordt aangeboden. Deze donkerblauwe, die nog maar één eigenaar heeft gehad, is uiteraard gezegend met een dikke V8 en aan luxe ontbreekt het je vanzelfsprekend ook niet.
Minpuntjes: Eh, de prijs. Hoewel-ie het misschien best waard is, vind ik 17 mille voor zo'n loodzware auto met twee ton achter de kiezen best pittig. Je bent immers ook al de hoofdprijs kwijt aan mrb en benzine. Wie daar nog een paar mille vanaf weet te onderhandelen, rijdt er de komende jaren comfortabel én superexclusief bij.

Roy Kleijwegt
Merk en model: Jaguar XF 2.7D V6 (foto's 13, 14 en 15)
Bouwjaar: 2008
Vraagprijs: 17.950 euro
Vermogen: 207 pk
Verbruik: 7,5 l/100 km
Mrb: 494 - 532 euro per kwartaal
Wat is het: Jaguar wilde zijn bedaagde sigarenimago achter zich laten en kwam begin 2008 met deze XF als opvolger voor de S-Type. Het model moest de BMW 5-serie en – in mindere mate – Audi A6 te lijf. Puur op technisch vlak haalde de auto het wellicht net niet, maar hij kwam wel heel dicht in de buurt van de E60. Bovendien wist de auto qua stijl en uitstraling helemaal een flinke duit in het zakje te doen.
Waarom deze: Jaguar besefte als geen ander dat een zakelijke limousine zonder dieselmotoren in Europa kansloos is. Gelukkig had het merk (dankzij Ford) een samenwerking met PSA, zodat uitstekende diesels binnen handbereik lagen. De 3.0d was helemaal weergaloos, ik noemde die auto in 2009 in een weblog zelfs het model dat ik op dat moment zou kopen als ik flink wat geld had. Voor het budget van 20.000 euro is er evenwel niet echt eentje te krijgen die er betrouwbaar genoeg uitziet, maar met de 2,7-liter V6 ben ik ook blij. Hij is gekoppeld aan de beste automaat op de markt, de achttrapsbak van ZF. De mooi rijzende knop op de middentunnel, het gave interieur, en o ja, de auto rijdt nog lekker ook. Ja, doe maar!
Minpuntjes: De mrb is wel erg hoog voor een 'gewone' sedan. Daarnaast hadden sommige XF-persdemo's al wat elektronische storingen, en die auto's worden elke week onderhouden. Wat geld apart zetten voor onvoorziene kosten is wellicht geen slecht plan.

Wie heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Laat het weten in de comments en stem in de peilstok die in de kolom rechts van dit artikel te zien is!

Lezersreacties (133)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.