Redactie Raadt Aan: monsterdiesels!

Gezocht: oliestokers met ballen

Audi Q7 V12 TDI
Audi Q7 V12 TDI Audi Q7 V12 TDI Mercedes-Benz C-klasse Combi C30 CDI AMGMercedes-Benz C-klasse Combi C30 CDI AMGMercedes-Benz C-klasse Combi C30 CDI AMGRRA Ford F650RRA Ford F650RRA Ford F650BMW 745d IndividualBMW 745d IndividualBMW 745d IndividualVolkswagenVolkswagenVolkswagen
Het zal je niet verbazen dat zoekopdracht van deze week 'iets' te maken heeft met 'Dieselgate' van Volkswagen. Voor een (on)gezond stukje tegengas en een scheutje olie op het vuur gaan we daarom op zoek naar een zo monsterlijk mogelijke diesel.

We zijn vandaag in een gulle bui en sturen de redactie op pad met 'carte blache'. Het geld dat je niet uitgeeft aan de auto zelf, kun je opmaken aan diesel. Bouwjaar, type; het is ons deze keer om het even, als er maar een dikke dieselmotor in ligt.

Stéphan Vermeulen
Merk en model: Audi Q7 V12 TDI
Bouwjaar: 2010
Kilometerstand: 107.386
Vraagprijs: 67.950 euro
Vermogen: 500 pk
Verbruik: 11,1 l/100 km
Mrb: 766 - 829 euro per kwartaal

Wat is het:Een V12-diesel in een van de meest patserige SUV's die er ooit geweest is. Noem mij een andere auto waarmee je nog beter kunt aantonen dat je schijt hebt aan de hele wereld!

Waarom deze: Je komt 'm niet bepaald bij elke occasionhandel tegen, dus heel veel keus is er niet. Ik vind altijd dat als je zo'n bijzondere versie hebt, dan moet iedereen dat kunnen zien. Dus ja, heel die riedel achterop moet leesbaar zijn: V12 TDI Quattro. Bam! Dit is tenslotte wel de enige personenauto ter wereld met zo'n beul van een diesel. Twaalf cilinders, Audi heeft het nooit aangedurfd het dieselblok in een andere auto te leggen. Ooit reed ik de concept R8 V12 TDI, maar die is nooit in productie gegaan. Die V12 TDI past echter bij de Q7 zoals de V10 TDI en de VW Touareg ook ooit voor elkaar bestemd waren. Dit exemplaar heeft iets meer dan een ton gelopen, waarvan de meeste kilometers waarschijnlijk iets boven stationair toerental draaiend gemaakt zijn. Die V12 heeft een luizenleventje gehad! De wielen zien er zo te zien nog netjes uit en dat ongeschondene is een knappe prestatie als je kijkt naar de platte wangen. Deze Q7 heeft niet vaak in straatjes met krappe parkeerplekken gestaan, en in ruststand gewoon lekker gebivakkeerd op riante terreinen met aangeharkt grind.

Minpuntjes: Je loopt leeg op de wegenbelasting en het verbruik. Bedenk bovendien dat niet iedereen het zal waarderen dat je met dit gevaarte komt voorrijden. Aan de andere kant heeft dat foute ook zo zijn voordelen, mensen zullen zich wel twee keer bedenken eer ze je aanspreken!

Michiel Willebrands
Merk en model: Mercedes-Benz C30 CDI AMG Combi
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 182.211
Vraagprijs: 14.950 euro
Vermogen: 231 pk
Verbruik: 7,9 l/100 km
Mrb: 426-458 euro per kwartaal

Wat is het: De enige diesel die ooit uit Affelterbach vandaag kwam. Oftewel: de enige Mercedes – sedan, Combi en Sportcoupé - waar AMG ooit een dieselmotor in hing. Dat ze het daarna nooit meer hebben gedaan, zegt genoeg over de populariteit van het model. Maar dat doet niets af aan de auto zelf. Het hart van de C30 AMG wordt gevormd door een 3,0-liter vijfcilinder met 231 pk en 540 Nm. Daarmee moet het sprintje naar 100 km/h in 7 tellen lukken en stopt het feest pas bij 245 km/h. Misschien niet superspectaculair, maar we hebben het wel over een diesel van 12 jaar geleden, hè.

Waarom deze: Volgens de adverteerder is deze Benz 'Bomvol bommetje, oftewel een bom- melding' en 'zo'n een wagen wil je gewoon es gereden of gehad hebben'. Zeker, maar dan ga ik toch meer voor de exclusiviteit van deze Combi, een stijlvolle wolf in schaapskleren met een bak koppel aan boord waarmee je op tussensprintjes alle leasegastjes met hun crisisdieseltjes het nakijken geeft.

Minpuntjes: Qua model vind ik deze generatie niet de mooiste C-klasse maar als je een AMG met diesel wilt, heb je weinig keus.

Eelko Rol
Merk en model: Ford F650 V8 XLT Super Duty
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 48.141
Vraagprijs: 67.500 euro
Vermogen: 234 pk
Verbruik: durf ik niet op te zoeken
Mrb: veel te veel

Wat is het? Zo'n beetje de grootste pick-uptruck die je maar kunt krijgen, hoewel je het eigen geen pick-up meer kunt noemen. Dit is in feite een soort vrachtwagen; je moet bovendien in bezit zijn van rijbewijs C1 om hem te besturen. Met zijn leeggewicht van 3.250 kilo is het dan ook een flinke jongen om te besturen. Maar het blijft een Amerikaan, dus reken maar dat je hem met slechts een pink losjes op het stuur door het drukke zaterdagmiddagverkeer van Amsterdam-Centrum loodst. Onder de immense motorkap ligt een beul van een motor: een 5,9-liter V8-diesel die ongetwijfeld zuipt als een Tempelier – hoeveel precies durf ik niet op te zoeken.

Waarom deze? Die vraag lijkt me overbodig. Heb je die verchroomde uitlaten bovenop gezien? Reken maar dat die bij vol gas mooie zwarte wolken uitspugen! Bovendien lach je in een auto als deze iedereen in een Hummer, Land Rover of Jeep vierkant uit. Mensen die onnodig links rijden zullen dat ook niet lang volhouden als ze dit monster in hun binnenspiegel zien naderen. En in tien jaar tijd heeft-ie nog geen 50.000 kilometer afgelegd; met zo'n motor is dat niks.

Minpuntjes: Hadden we al gezegd dat-ie vast heel erg dorstig is? Ook de mrb zal niet misselijk zijn. Misschien valt het voor ondernemers nog mee, maar particulieren betalen 771 euro per kwartaal.

Lars Krijgsman
Merk en model:BMW 745d Individual
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 176.866
Vraagprijs: 18.900 euro
Vermogen:300-330-380 pk
Verbruik: fabriek-af: 9,5 l/100 km
Mrb: 562 – 606 euro per kwartaal

Wat is het? Een BMW E65 uit 2006, de gefacelifte uitgave van de Bangle-Bimmer. Onder de kap van deze 745d de topdiesel. Volgens BMW is die fabriek-af 300 pk uit z'n 4,4-liter V8 perst. Dit exemplaar is volgens de advertentie 380 pk en 860 Nm sterk, al heeft -ie volgens de kentekenregistratie 330 pk sterk. Ga er dus maar vanuit dat er een chipsetje op is geschroefd. Hij is ook nog eens een door BMW Individual volgeladen Siebener, voorzien van Alpina wielen.

Waarom deze? Sorry, ik speel een beetje vals. Vorige weer had ik namelijk ook al een 7-serie, maar dit exemplaar kwam voorbij en kon ik niet laten staan. Z'n Le Mans Blau gespoten jas vind ik fantastisch. Van de immense Alpina wielen moet je houden, ik kan begrijpen dat het als een tikkie fout wordt gezien. Hij is door BMW Individual onder handen genomen dus hij is ook nog eens tot het bovenste met Alcantara bedekte randje van het dak volgeladen met knopjes, schuifjes, glimmertjes en fraaie stoffen. Altijd dealeronderhouden, voorzien van alle boekjes en stempels en net geen 177.000 km op de klok.

Minpuntjes: Wellicht op het randje van fout en geweldig, maar ik vind hem fantastisch. Het zwarte binnenste is niet helemaal voor mij weggelegd, het liefst had ook hier een orgie van hout en lichtgekleurd leer gezien.

Roy Kleijwegt
Merk en model: Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 213.310
Vraagprijs: 15.950 euro
Vermogen: 313 pk (en 750 Nm!)
Verbruik: 11,10/100 km
Mrb: 698 - 755 euro per kwartaal

Wat is het: Het prestigeproject van Piech met de dikste dieselmotor die er tot op dat moment tijd geleverd is. De Phaeton was al megalomaan en de V10 TDI was dat al helemaal. De leuke W12 kan je immers goed kwijt in het Midden-Oosten, China en de VS, maar de doelgroep voor een grote diesel is een stuk kleiner. En dat zal de komende tijd niet veranderen…

Waarom deze: Zoveel zijn er in Nederland niet te vinden dus we nemen een vijfzitter met 'korte 'wielbasis. De prijs valt behoorlijk mee voor zo'n dik exclusief apparaat. En ondanks het euh, 'akkefietje', rondom dieselmotoren afgelopen week heeft Volkswagen in Nederland nog altijd niet het foute imago wat nog wel eens hangt aan oudere modellen van BMW of Mercedes. Lekker dik autorijden en leken zien niet meer dan een dure Passat. Ideaal!

Minpuntjes: Het verbruik is zelfs voor een diesel aan de forse kant en de mrb is voor dit type auto eveneen forse kostenpost. Bovendien heb je kans dat een grote beurt je ook een flinke duit gaat kosten. Met dik 2 ton op de klok is het ook niet de nieuwste auto die je kan krijgen en dat zie je wel een beetje aan het interieur af. Ook wil men 1.500 euro extra voor garantie en dat is waarschijnlijk niet voor niets.


Welke redacteur heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Laat het weten via de poll en/of laat hier onder een reactie achter!

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.