Redactie Raadt Aan: Le Mans-taxi

Met je maten naar Le Mans

Alfa Romeo 156 2.0 JTS Sportwagon
Alfa Romeo 156 2.0 JTS SportwagonAlfa Romeo 156 2.0 JTS SportwagonVolkswagen Passat W8Volkswagen Passat W8Volkswagen Passat W8MG ZT-TMG ZT-TMG ZT-TAudi A6 2.7 BiturboAudi A6 2.7 BiturboAudi A6 2.7 BiturboOpel Zafira OPC Redactie Raadt AanOpel Zafira OPC Redactie Raadt AanOpel Zafira OPC Redactie Raadt Aan
Het raceweekend van Le Mans staat op het punt van losbarsten! De hoogste tijd om voor weinig geld een ruime 'taxi' te zoeken om met je maten naar het race-Mekka te gaan.

Het belooft een bijzonder raceweekend te worden. Niet alleen heeft Porsche zo ongeveer vanuit het niets de eerste drie startplekken in handen, ook debuteert dit weekend een concept-car voor de nieuwe Alpine in Le Mans.

We kunnen ons dus voorstellen dat je met je vrienden toch nog even snel naar de race toe wilt, dus hebben we redelijk betaalbare opties gezocht om met een uitgebreid gezelschap naar Le Mans te gaan.

De eis is simpel: voor 4.000 euro een sportieve auto zoeken om met drie vrienden plus bagage naar Frankrijk te racen.

Roland Tameling
Merk en model: Alfa Romeo Sportwagon 2.0 JTS (foto 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2002
Kilometerstand: 177.535
Vraagprijs: 3.200 euro
Vermogen: 165 pk
Verbruik: 8,9 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal
Wat is het: De stationcar die ik eigenlijk best zou willen hebben. En mijn vrienden ook.
Waarom deze: Omdat zijn vormgeving nog steeds staat als een huis. Wát een mooie bak om te zien! En veel sportiever dan deze Alfa's worden stationwagons niet snel. Het staat zelfs in zijn naam ... Zonder gein: een 156 stuurt nog zoals elke Alfa zou moeten sturen, echt nog een auto waar jij en je vrienden blij van worden. En de tweeliter JTS herinner ik me nog als een erg prettig blok.
Minpuntjes: Het is een Alfa. Dus er is een kans op spontaan uitvallende lampjes die zichzelf vervolgens weer repareren, een motormanagement dat nog wel eens voor wat spanning wil zorgen en zo zijn er nog wel wat euveltjes waar je rekening mee kunt houden. Bovendien zullen jij en je vrienden het hele Le Mansweekend in één outfit moeten doorbrengen, want heel veel bagageruimte is er ook niet. Voor de rest: prachtbak.

Marco Gorter
Merk en model:Volkswagen Passat W8 (foto 4, 5 en 6)
Vraagprijs: 3.999 euro
Vermogen: 275 pk
Verbruik: 13,2 l/100 km
Mrb: 265-303 euro per kwartaal
Wat is het: Eén van die even geniale als megalomane kronkels die het Volkswagen-concern onder Piëch en Pischetsrieder nog weleens wilde bouwen. Een V6 in het C-segment was al een redelijk vreemd idee, een W8 in misschien wel de meest belegen Passat ooit is natuurlijk helemaal gestoord. Dat maakt het echter niet minder knap dat ze 'm er, weliswaar met een aanzienlijke hoeveelheid aanpassingen, toch in kregen.
Waarom deze: Het is ongetwijfeld een heerlijke reisauto, maar het is toch vooral het idee dat je onderweg bent met de ultieme sleeper dat voor mij de doorslag geeft. Voor het mooie zou je die vier uitlaten en de logo's eraf moeten slopen, om de hoeveelheid verrekte onderkaken bij het stoplicht nog even te vermenigvuldigen.
Minpuntjes: Als je fabrieksverbruik al niet eens 1 op 8 is, weet je het wel. Bovendien paste die W8 niet zo lekker, dus zo'n beetje elk onderdeel onder de motorkap is uniek. Het vervangen van een koplampunit betekent dus meteen dat de auto financieel total-loss kan worden verklaard. Daarbij, mocht dit allemaal geen probleem voor je vormen, dan kun je beter even doorzoeken naar de handbak, want die zit zomaar 1,3 seconden sneller op de 100 km/h.

Nic de Boer
Merk en model:MG ZT-T V6 180 (foto's 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 91.470
Vraagprijs: 4.450 euro
Vermogen: 177 pk
Verbruik: 11,1 l/100km l/100 km (1:9)
Mrb: 201-229 euro per kwartaal
Wat is het: Om vrienden te maken met de vele Britten die naar de 24 Uren komen, nemen we graag hun nationale product mee. Hoewel hij een paar Duitse genen heeft, vinden zij deze MG toch echt hún auto. We vinden 'm met een V6-motor. Wel zo leuk, want het is nog een echte Rover-motor. Je had 'm ook nog met een V8 uit de Ford Mustang. Die was er alleen als sedan en met achterwielaandrijving in plaats van voorwielaandrijving. Heb je er zo eentje staan? Bewaar 'm dan, want het wordt gegarandeerd een klassieker.
Waarom deze: Je zou je bij de Youngtimer-specialist voor veel te veel geld in een BMW E39 kunnen laten tillen. Maar voor een scheet en drie knikkers ben je helemaal het mannetje in je buitennissige MG. Een fijne ruime stationwagen die bovendien aan die E39 is verwant. Weet je nog? BMW en MG Rover zijn een tijdje partners geweest. Deze heeft nog niet eens een ton op de teller. Hiermee wordt die rit naar Le Mans er eentje om nooit te vergeten.
Minpuntjes: De koppakkingen van Rovers V6'en staan erom bekend dat ze geen autoleven meegaan. Dat moet je dus goed in de smiezen houden bij deze auto. Tragisch genoeg staan de Rovers en MG's van de allerlaatste bouwjaren bekend als zeer robuust en betrouwbaar. Jammer genoeg is dit een automaat – maar dat kan ook onze afwijking zijn. Je dus zonder al te veel risico's aan zo'n MG beginnen. Zul je beloven om er goed voor te zorgen?

Alexander Inia
Merk en model:Audi A6 Allroad 2.7 Biturbo (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2000
Kilometerstand: 258.741
Vraagprijs: 3.990 euro
Vermogen: 275 pk
Verbruik: 10,5 l/100km l/100 km
Mrb: 224-254 per kwartaal
Wat is het: Een Audi A6 Avant met de motor uit de toenmalige Audi S4 onder de kap, 275 pk sterk.
Waarom deze: Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk in Le Mans komen en dan is deze A6 de beste keuze. Daarnaast is-ie ook ruimer dan bovenstaande inzendingen. Kortom: de auto die je nodig hebt voor een sportief weekend.
Minpuntjes: De 2,7-liter V6 is niet de meest betrouwbare motor uit de Audi-geschiedenis, dus de kilometerstand van 258.741 is een puntje van zorg. Verder is er natuurlijk ook een leven na Le Mans en dan heeft deze auto vrij hoge vaste lasten. Maar ach, dat stond verder niet in de opdracht van deze week.

Lars Krijgsman
Merk en model:Opel Zafira OPC Turbo 2.0
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 247.684 km
Vraagprijs: 3.950 euro
Vermogen: 192 pk
Verbruik: 10,1 l/100km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal
Wat is het: De op de Astra G gebaseerde MPV die - in tegenstelling tot rivaal Scénic - standaard als zevenzitter verscheen. De Zafira verscheen op elke straathoek minimaal twee keer en hele volksstammen trokken er in de zomer mee naar een zonnig oord. Een smakelijke variatie op de zevenzitter was deze brutale OPC-versie. Deze stamt uit begin 2003 en is er nog net één van voor de motorenupdate in datzelfde jaar, toen steeg het vermogen tot 200 pk. Ach, met 192 stuks kun je prima uit de voeten, want in 8,2 seconden naar de 100 km/h sprinten in je familiebus is toch best een geinige traktatie.
Waarom deze: Er staan in deze prijsklasse behoorlijk wat exemplaren te koop, al zijn ze allemaal zwart of zilvergrijs, met of zonder extra dikke knalpijp. Deze is de enige OPC-blauwe van het stel, en dat is wel een offer waard, ook al staan er voor hetzelfde geld versies te koop met minder kilometers op de klok. Met zeven man als een doorgesnoven smurf over de snelweg stieren, lekker doen.
Minpuntjes: Dat verbruik is niet al te gunstig en het binnenste van de Zafira OPC is niet bepaald een werkplek waar je onderkaak een innige omhelzing met het aardoppverlak voor ogen heeft.

Wie heeft de beste Le Mans-taxi gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.