Redactie Raadt Aan: Franse station voor weinig
Waarom nog een Renault Talisman Estate?
Het meest populaire nieuwsbericht van de afgelopen week was met afstand de Renault Talisman Estate. Het thema van jullie favoriete rubriek was dan ook gauw gekozen: we gaan op zoek naar een grote, Franse stationwagon!
Ditmaal maken we het onszelf net even wat moeilijker door het budget beperkt te houden: meer dan 5.000 virtuele euro's uitgeven is niet toegestaan.
De eisen op een rijtje:
Nationaliteit: Frans
Carrosserievariant: stationwagon
Grootte: middenklasse (D-segment) of groter
Motorisering: maakt niet uit
Bouwjaar: maakt niet uit
Prijs: maximaal 5.000 euro
Frank Jacobs
Merk en model: Peugeot 505 Break Dangel (foto's 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 1990
Kilometerstand: 243.136
Vraagprijs: 2.000 euro
Vermogen: 76 pk
Verbruik: onbekend
Mrb: onbekend
Wat is het? Französische Gründlichkeit, die slogan moest de wereld ervan overtuigen dat de Peugeot 505 het antwoord was op de Duitse overheersing in deze klasse. Niet dat het de dappere Peus ooit is gelukt de BMW's en Mercedessen van zijn tijd te verpletteren, maar deze door Dangel tot 4x4 verbouwde Break danst over dat Duitse spul heen als een olifant door de porseleinkast.
Waarom deze? Omdat hij lekker apart, stoer en behoorlijk zeldzaam is. Hiermee maakt je de blits op het strand en in de duinen van Zuid-Frankrijk. En je komt er gegarandeerd, want voorzien van lage gearing, permanente vierwielaandrijving en een sperdifferentieel laat deze beul zich zelfs niet tegenhouden door Zwarte Zaterdag, stakende Franse chauffeurs en boze boeren.
Minpuntjes? Het is nog lang geen rat look, pardon, gueule de rat, maar helemaal mint is ook weer wat anders. O ja, en de versnellingsbak is kaduuk. Maar ach, voor de 3.000 euro die ik in de pocket houd, tik ik er wel eentje op de kop.
Nic de Boer
Merk en model:Citroën XM Break Turbo CT VSX (foto's 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 1996
Kilometerstand: 364.060
Vraagprijs: 1.200 euro
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 9,7 l/100km (1:10,3)
Mrb: 180-205 euro per kwartaal
Wat is het: Waar andere merken rond de de eeuwwisseling de neiging hadden hun stationwagons als sportieve lifestyle-auto's neer te zetten, schroomde Citroën er niet voor van hun XM Break gewoon weer een onbescheiden bagagebeest te maken. Bovendien ga je er zalig hydropneumatisch zoevend mee door het leven. Een Citroën met veerbollen is voor mij nog steeds één van de geneugten van het leven. Ziezo: dan heb ik dat ook eens gezegd.
Waarom deze: Wie zoekt naar een XM wordt al gauw verleid door de V6. Weinigen weten dat de 2,0-liter turbo net zo lekker rijdt en vrijwel onsterfelijk is. Bovendien vallen we voor de aanschafprijs en de melding dat distributie, banden, remschijven en de uitlaat recent zijn vernieuwd. Die rekeningen zijn vast vér boven de vraagprijs van deze auto gegaan. De vraag is alleen waarom iemand kort na dit grote onderhoud de auto wegdoet. Je zou je kunnen laten weerhouden door zijn kilometerstand, maar uit ervaring weten we dat dit heus geen slecht nieuws hoeft te zijn. Het gaat er eerder om hoe de vorige eigenaar met zijn auto is omgesprongen. En te oordelen aan de foto's is die zuinig op zijn XM geweest.
Minpuntjes: De kilometerstand accepteren we dus. Verder vinden we het jammer dat het een XM van ná de facelift is. Dus geen grille met het logo lekker eigenwijs aan de zijkant en geen éénspakig stuurwiel. En we hoeven je vast niet te vertellen dat als je goedkoop wilt autorijden, je beter niet voor een 19 jaar oude XM kunt kiezen. Nog iets: omdat het een Citroën van het eigenwijze type is, vinden we het jammer dat de eerste eigenaar niets anders kon verzinnen dan een saaie zilvergrijze te bestellen.
Michiel Willebrands
Merk en model:Renault 21 GTX Nevada 4x4 (foto's 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 1990
Kilometerstand: 92.547 km
Vraagprijs: 3.700 euro
Vermogen: 107 pk
Verbruik: ca. 9,0l/100 km
Mrb: 137-156 euro per kwartaal
Wat is het: De vierwielaangedreven versie van de stationwagon van de 21: de Nevada 4x4. 4WD heette bij Renault destijds 'Quadra', maar die toevoeging trof je in Nederland alleen aan op de kofferklep van een 21 Turbo. Vandaar dat deze witte Nevada in Duitsland staat. En niet alleen daarom trouwens: er is in Nederland amper nog een 21 te vinden, laat staan een Nevada! De meeste hebben vermoedelijk een nieuw baasje gevonden in Afrika, waar ze dol zijn op oude Renaults en Peugeots. Het exemplaar dat ik over de grens heb gevonden, heeft een 2,2-liter viercilinder aan boord, waar niet meer dan 107 pk uit tevoorschijn komen.
Waarom deze: Als je dan toch een 21 neemt, waarom dan niet eentje met uitschakelbare vierwielaandrijving? En da's niet alles. Dit ding ziet er vanbinnen, vanbuiten en onder de motorkap netjes uit, hij heeft een lage kilometerstand, zit goed in z'n spullen (mistlampen, elektrische ramen, centrale vergrendeling, dakrails) en staat al op winterbanden.
Minpuntjes: Je moet er waarschijnlijk zelf nog een setje zomerbanden bij regelen. Daarnaast krijg je te maken met wat extra gedoe met importeren, en ik had liever een andere kleur gehad.
Alexander Inia
Merk en model:Peugeot 407 SW 2.0 HDiF XR Pack
Bouwjaar: 2005
Kilometerstand: 203.167 km
Vraagprijs: 4.750 euro
Vermogen: 136 pk
Verbruik: 6,0l/100 km
Mrb: 395-423 euro per kwartaal
Wat is het: Hij is nog maar tien jaar oud, deze 407 SW. Maar om de één of andere reden lijkt iedereen 'm sinds de introductie van de 508 SW snel te vergeten. Dit exemplaar heeft een 2,0-liter turbodiesel met 136 pk onder de kap.
Waarom deze: Iedereen hierboven doet z'n best om een zo oud mogelijke auto aan te schaffen, maar ik doe daar mooi niet aan mee. Deze auto heeft Nationale Autopas, klimaatregeling, alle moderne veiligheidsvoorzieningen die je op bovenstaande auto's tevergeefs zult zoeken en ook nog eens een uitstekende turbodiesel onder de kap. Nostalgie is leuk, maar ik steek m'n geld liever in een auto waar je in de praktijk ook nog een beetje lekker kilometers mee kunt vreten.
Minpuntjes: De kilometerstand is natuurlijk behoorlijk hoog. Al zijn die vele kilometers per jaar ook wel noodzakelijk om het omslagpunt te bereiken, kijk maar eens naar de wegenbelasting per kwartaal...
Lars Krijgsman
Merk en model: Citroën C5 Break 3.0 V6 Exclusive
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 125.888 km
Vraagprijs: 2.450 euro
Vermogen: 207 pk
Verbruik: 10,3 l/100 km
Mrb: 201-229 euro
Wat is het: De opvolger van de Xantia in stationtrim: de C5. Hij stamt uit 2004. Het is er dus eentje uit het laatste jaar van vóór de facelift. Erna werd de auto er niet bepaald fraaier van. Of deze wel mooi is, laat ik in het midden, maar het is in elk geval en lekker log ogende, ronddeinende Fransman die waarschijnlijk de grootste stapel koffers kan opslokken. Onder de kap een 207 pk sterke 3,0-liter V6, het absolute topmodel inclusief hydropneumatische veren.
Waarom deze: Om eerlijk te zijn zou ik nooit en te nimmer een Franse stationwagon voor de deur parkeren, maar als het er dan tóch één moet zijn, dan de XM. Maar collega Nic de Boer is daar al mee aan de haal gegaan. Deze C5 heeft een acceptabale kilometerstand en een lekker lijzige V6 onder de kap die helaas wel een slokje lust. De Break kan 563 tot 1.658(!) liter naar binnen werken en is als Exclusive helemaal volgeduwd met leer en houtachtige accenten op de middenconsole, en zaken als stoelverwarming. Bovendien kost hij minder dan de helft van het budget. Kun je mooi die V6 een opfrisbeurt geven.
Minpuntjes: Z'n kleur is niet de meest sprankelende. Er stond een blauw exemplaar te koop, maar met een kilometerstand van rond de 2,5 ton ben ik daar maar bij uit de buurt gebleven.