Redactie Raadt Aan: excentrieke cabrio's
Shoppen met de Méhari-spirit
De eisen voor deze week zijn overzichtelijk: ga met een budget van 10.000 euro op zoek naar een leuke, excentrieke cabrio(achtige) die je niet dagelijks ziet. Bouwjaar, kilometerstand, motorisering, het is deze keer allemaal flexibel.
Alexander Inia
Merk en model: Smart Roadster (foto's 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 101.338
Vraagprijs: 6.590 euro
Vermogen: 61 pk
Verbruik: 4,0l/100 km
Mrb: 56-63 euro per kwartaal
Wat is het? De leukste Smart ooit is zonder meer deze Smart Roadster. De slechts 790 kg zware Roadster heeft een driecilinder met 61 pk onder de kap en schakelen gaat met een automaat. De sprint naar 100 km/h kost 15,5 seconden en de topsnelheid is 160 km/h.
Waarom deze? Een Smart Roadster biedt je bakken rijplezier, zonder dat je rijbewijs in gevaar komt. Daar komt bij dat het verbruik aangenaam laag is en door het bescheiden gewicht kost de wegenbelasting je ook de kop niet. Ideaal als tweede autootje voor de mooie lente- en zomerdagen.
Minpuntjes: De achilleshiel van elke Smart uit het vorige decennium is toch wel die trage automaat. En waag je niet aan stoplichtsprintjes, leert een blik op de specificaties je...
Lars Krijgsman
Merk en model: Nissan Figaro (foto 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 1991
Kilometerstand: 82.000
Vraagprijs: 7.950 euro
Vermogen: 76 pk
Verbruik: 7,3 l/100 km
Mrb: 55 - 63 euro per kwartaal
Wat is het? Een van de 20.000 (het hadden er aanvankelijk maar 8.000 moeten zijn) Figaros die Nissan ooit in elkaar heeft geschroefd. Een op de Micra gebaseerd retro-karretje dat er niet alleen ultiem uitziet, maar ook nog eens tot de nok is volgepropt met opties. Airco, een crème-lederen interieur, elektrische ramen, een radio/cd-speler, stuurbekrachtiging: werkelijk alles zit erop. Zelfs het achterruitje is te verwarmen, zodat je ook in de winter of op vochtige dagen prima het heertje kan uithangen in je geweldige machine. Onder de kap een 1.0-liter vierpitter die dankzij een turbo (standaard aanwezig) 76 pk levert. Dat klinkt niet als grandioos veel, maar de Figaro weegt slechts 810 kilo, dus dat gaat prima voruit.
Waarom deze? Voor een Figaro kan je me al jarenlang snachts wakkermaken en dit exemplaar is ook nog eens Emerald Green gespoten, de leukste van de vier leverbare kleuren. Ze zijn oerbetrouwbaar, luxueus aangekleed en dit exemplaar heeft onlangs zelfs een nieuw dak - het zwakke punt van oude cabrio's - gekregen en is zelfs onlangs opnieuw overgespoten. Lijkt me een duidelijke keuze, bovendien is het ook nog eens een leuke aandachtstrekker. Ook hoeft z'n complete motorblok niet gereviseerd te worden na ongeveer 100.000 kilometer zoals bij de Smart Roadster.
Minpuntjes: Roest is altijd een dingetje, maar vanbuiten lijkt dat op deze niet aanwezig. Z'n aanschafprijs is wellicht wat stevig, maar bedenk dan even dat je een nieuw dak en een verse lak op je Figaro hebt. Wellicht dat je stoere buurman hem niet 'mannelijk genoeg' vindt, maar daar lach jij achter het stuur van je pretmachine natuurlijk hartelijk om. Ook het stuur 'aan de verkeerde kant' zal even wennen zijn.
Stéphan Vermeulen
Merk en model:Daihatsu Copen (foto 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 27.182
Vraagprijs: 8.250 euro
Vermogen: 87 pk
Verbruik: 6,0 l/100 km
Mrb: 56 - 63 euro per kwartaal
Wat is het? Een mini-roadstertje, dat zo uit de doos met Barbie-spullen van mijn dochters lijkt te komen. Geinig autootje met een hoge aaibaarheidsfactor toch?
Waarom deze? Ik heb liever deze 1.3 16V dan 700 cc turbootje. Dat klinkt wel leuk maar met 68 pk vind ik die versie net te weinig kracht hebben. En zo'n rode oogt stukken beter dan een grijze. Je komt trouwens een hoop rechtsgestuurde exemplaren tegen want aanvankelijk was de Copen niet eens op het vasteland van Europa leverbaar. Ik viel voor deze omdat hij bij een voormalig Daihatsu-dealer staat, ik heb wel sympathie voor dat kleine merk dat zich teruggetrokken heeft van ons continent.
Minpuntjes: Ik moet altijd aan de collega's Roland Tameling en Jacco van de Kuilen denken als ik een Copen zie en word je als man wel voor vol aangezien als je in een Copen rijdt? Ben bang van niet…
Michiel Willebrands
Merk en model: Citroën Visa Découvrable (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 1984
Kilometerstand: 84.025
Vraagprijs: 4.500 euro
Vermogen: 49 pk
Verbruik: n.b.
Mrb: 120 euro per jaar
Wat is het? De 'gechopte' versie van de Visa, een autootje waar ik om een of andere reden altijd een enorm zwak voor heb gehad. Waarschijnlijk vanwege die toffe Chrono-, Leader- en GTi-versies. Zo stoer is een door Heuliez gebouwde 'découvrable' natuurlijk niet maar het is in ieder geval een Visa waarin je je manen kunt laten waaien. Geen echte cabrio natuurlijk, maar die extra portieren zijn eigenlijk best praktisch. Voorin hijgt een 1,1-liter vierpittertje van 49 pk maar omdat de Visa een vlieggewicht is met z'n 877 kg, kom je er nog best aardig mee vooruit. Denk ik.
Waarom deze? Omdat ik weinig te kiezen heb als het op dakloze Visa's aankomt in Nederland. Wat niet wegneemt dat ik prima kan leven met deze grijze 11 RE uit 1984, het eerste bouwjaar van de Découvrable. Die zwartrode striping is een mooie jaren 80-bonus en voor de rest ziet-ie er prima uit, al laat de kwaliteit van de foto's te wensen over.
Minpuntjes: Dat driespaaks stuurtje is niet origineel. Maar als dat alles is wat er aan scheelt, kan ik er prima mee leven.
Welke redacteur heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Laat het weten met een reactie hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll!