Redactie Raadt Aan: de Wörtherslee!

Volkswagen Golf 1.8 Turbo 190 pk
Volkswagen Golf 1.8 Turbo 190 pkVolkswagen Golf 1.8 Turbo 190 pkVolkswagen Golf R32Volkswagen Golf R32Volkswagen Golf R32Skoda Fabia Redactie Raadt Aan WortherseeSkoda Fabia Redactie Raadt Aan WortherseeSkoda Fabia Redactie Raadt Aan WortherseeSkoda Fabia Redactie Raadt Aan WortherseeSkoda Fabia Redactie Raadt Aan WortherseeSkoda Fabia Redactie Raadt Aan Worthersee
Volgende week is het weer tijd voor het buitenissige tuningsfeest bij de Oostenrijkse Wörthersee. Wij zoeken een mooie Wörtherslee voor je uit om in stijl die kant op te gaan!

Het GTI Treffen bij de Wörthersee barst op 13 mei los. Het feest kent twee kanten: in de eerste plaats zijn er de heftige, doch redelijk serieuze creaties van de merken van de Volkswagen Group zelf. Ook zijn er genoeg GTI-liefhebbers die met puntgave, nauwelijks aangepaste auto's afreizen.

Aan de andere kant is het mega-evenement ook een uitstekende gelegenheid voor liefhebbers om hun flink vertimmerde creaties te tonen. Vleugeldeuren, megaspoilers, honderden pk's erbij: hoe gekker, hoe beter!

Om het dubbele karakter van het evenement te eren, kiezen we deze week met een budget van 20 mille twee auto's van hetzelfde type (dus bijvoorbeeld twee Golfjes II): eentje als verstandige keuze en de andere als buitenissig voertuig om lekker anoniem op te kunnen gaan in de massa in Oostenrijk.

Alexander Inia

Buitenissig voertuig: Volkswagen Golf IV 1.8 Turbo Highline 190 pk (foto's 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2001
Kilometerstand: 146.778 kilometer
Vraagprijs: 5.450 euro
Vermogen: 190 pk (gechipt)
Verbruik: 8,1 l/100 km
Mrb: 138-156 euro per kwartaal
Wat is het: Deze auto startte zijn leven als een beschaafde Golf IV 1.8 Turbo met 150 pk en Highline-uitrusting. Ergens in z'n carrière is hij echter getransformeerd tot een Golf met vleugeldeuren, verlengde motorkap en ook nog eens 40 extra pk.
Waarom deze: Booskijkers? Check. Dotz-wielen? Check. Eibach-veren? Jawel! Vleugeldeuren: Zeker ook! Lakkleur met slangenprint in cameleon? Echt wel! Deze auto heeft niet alleen een heftiger uiterlijk, hij maakt het tenminste ook waar met extra pk's. De mededeling in de advertentie dat 'de vleugeldeuren van LSD zijn dus geen prut', trekt mij over de streep: deze moet ik hebben!
Minpuntjes: ​Het geld was blijkbaar op toen de binnenkant aan de beurt was, want ten opzichte van de kermis aan de buitenkant is het binnenin nogal saai en meer Highline dan supersportief. Maar ach, van het geld dat ik overhoud, kan ik vast nog wel een paar dobbelstenen voor aan de binnenspiegel kopen.

Voor als de show is afgelopen: Volkswagen Golf IV R32 (foto's 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 138.304 kilometer
Vraagprijs: 11.945 euro
Vermogen: 241 pk
Verbruik: 11,5 l/100 km
Mrb: 202-230 euro per kwartaal
Wat is het: We hebben hier te maken met een originele Golf R32 van de eerste generatie. De toenmalige GTI's vielen wat tegen, deze niet: vierwielaandrijving en een heerlijke zescilinder met 240 pk maken deze auto tot een waar feest.
Waarom deze: Dit is de voorvader van de huidige Golf R, één van de beste hot hatches die er te koop zijn. Qua geluid kan de huidige echter niet in de schaduw staan van deze R32. Daarnaast ziet deze R32 er ook nog eens behoorlijk beschaafd uit. Alleen kenners herkennen 'm meteen door de twee wat meer centraal geplaatste uitlaatpijpen.
Minpuntjes: ​Het is met een blik op de technische gegevens duidelijk waarom Volkswagen geen Golf met zescilinder meer maakt: een verbruik van 11,5 l/100 km is wel heel erg hoog in dit segment.

Lars Krijgsman
Buitenissig voertuig:
Skoda Fabia - 1.9 TDI RS WRC World Rally Car (foto's 7, 8 en 9)
Bouwjaar: 2001
Kilometerstand: 221.769
Vraagprijs: 9.995 euro
Vermogen: 145 pk
Verbruik: n.b.
Mrb: 257-272 per kwartaal
Wat is het: Een echte fop-RS, maar dan wel een heel leuke. In de basis was dit een reguliere 1.9 TDI met 101 pk. Hij is gechipt tot 145 pk en beschikt verder over een dumpvalve met koppelingschakelaar 'voor de bekende Woeesshh'. Deze Fabia is verder omgebouwd tot WRC-rallyauto, compleet met een widebody-kit, verbrede achterportieren en livery. Luchthappers, wit 17-inch lichtmetaal en een achtervleugel maken het feestje helemaal compleet.
Waarom deze: Hij zit goed in z'n spullen, en hij mag dan wel getuned zijn, er is hier niet direct sprake van 'keidikke spoilers' en 'vette spinners'. Het ziet er allemaal vrij serieus uit en de kans dat je naast een identiek exemplaar komt te staan, is niet groot. En stiekem ben ik gewoon benieuwd naar die woeesshh.
Minpuntjes: Bijna tienduizend euro voor een nep-RS met uiterlijke aanpassingen is misschien wat veel, al is er ook een aardig bedrag in gestoken.

Voor als de show is afgelopen: Skoda Fabia 1.9 TDI RS (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 158.508
Vraagprijs: 4.595 euro
Vermogen: 130 pk
Verbruik: 5,6 l/100 km
Mrb: 290-309 euro per kwartaal
Wat is het: Toen Skoda in 2000 de eerste Fabia presenteerde, hadden de Tsjechen opeens een aantrekkelijk alternatief voor die eeuwige Polo in handen. Als extra smaakmakertje werd in 2003 opeens een heel vrolijk exemplaar gepresenteerd: de RS met onder de kap een 130 pk en 310 Nm sterke 1,9-liter TDI.
Waarom deze: Een dieselende hot hatch met Skoda-emblemen, dat is natuurlijk mooi spul. Jammer dat hij geen kleurtje heeft, maar ondanks z'n zwarte verpakking komt de Fabia-met-grootheidswaanzin stukken sympathieker op mij over dan de sportieve versies bij de rest van z'n concerngenoten. Sta je dan, aan de Wörthersee. Tussen de vleugeldeuren en Golfjes met 1.563 pk. Met je Fabia TDI RS. Bovendien heb je leer op je stuur, cruisecontrol, airco, getinte ramen en ga zo maar door. Ook z'n kilometerstand is behoorlijk prima.
Minpuntjes: Een kleurtje ontbreekt, en wellicht krijg je wat minachtende blikken van het écht stoere volk bij het jaarlijkse GTI-feestje. Stiekem doe je het daar voor.

Wie heeft de beste Wörtherslee gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.