Redactie Raadt Aan: chique trekezel
Met een dikke SUV naar Sail
Tuurlijk kun je met je Opel Zafira met een caravan erachter op vakantie, maar als je een boot van A naar B wil brengen, moet je vierwieler toch net even forser geschapen zijn. Deze week gaan we op zoek naar een echte trekezel, een auto waar je het complete erf van je buurman een paar centimeter kunt verplaatsen als er een meningsverschil over de plaatsing van een schutting dreigt te ontstaan.
De eisen voor je op een rijtje:
Budget: tot 50.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: veredeld werkpaard met trekgewicht van minimaal 2.000 kilo
Type motor: maakt niet uit
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit
Overig: hij moet nieuw minimaal een ton gekost hebben. We willen wel lekker zitten.
Marco Gorter
Merk en model:BMW X6 M (foto 1, 2 en 3)
Vraagprijs: 47.950 euro
Km-stand: 156.455 km
Bouwjaar: 2010
Vermogen: 555 pk
Verbruik: 11,0 l/100 km
Mrb: 351-401 euro per kwartaal
Wat is het: Misschien wel het meest controversiële product dat ooit bij M GmbH uit de poorten reed en een rijdend medicijn tegen politieke correctheid. Een X6 is immers fout, een X6 M fouter maar een brandweerrode X6 M is natuurlijk het summum. Uiteraard is zulks niet in Nederland gekocht, maar in het buitenland. Waar de eerste en tevens enige vorige eigenaar er kennelijk zo'n 30.000 kilometer per jaar mee reed… Alle boekjes en overige NAP-bewijzen dat er echt iemand bestaat die zo gek is schijnen erbij te zitten dus het kan bijna niet mis gaan.
Waarom deze: Een 555 pk en 750 Nm sterke SUV met een daklijn die net zo scheef is als de redenering van BMW dat deze auto echt in de trotse traditie van de M-divisie past, dat is toch geweldig? Bovendien gaat dit ding naar wens boterzacht of snoeihard over de weg, wat dat betreft is de X6 M net zo geniaal als-ie gestoord is.
Minpuntjes: Als je niet oppast trek je de complete trailer inclusief boot in tweeën met zoveel vermogen. Daarbij rijdt dit ding sowieso slechts een handjevol kilometer per liter, met een boot erachter wordt het op tijd vinden van het volgende tankstation helemaal een uitdaging. Invoegen kon trouwens ook weleens problematisch worden aangezien niemand je er meer tussen laat.
Lars Krijgsman
Merk en model: Toyota Land Cruiser 4.5 V8 D-4D Executive (foto's 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 179.151
Vraagprijs: 37.950 euro
Vermogen: 286 pk
Verbruik: 10,1 l/100 km
Mrb: 766-829 euro
Wat is het: Toyota's grootste en meest onverwoestbare model dat je kopen kunt: de Land Cruiser. De Land Cruiser V8 is het absolute topmodel en heeft in dit geval 4,5 liter metende V8-diesel in z'n robuuste neus. Het blok stampt er 286 pk uit, maar belangrijker is het koppel van 650 Nm. Trekken tot er niets meer te trekken valt. Nieuw kostte hij anderhalve ton en hij mag 3,5 ton (geremd) meeslepen.
Waarom deze: Zeg je werkpaard, dan zeg ik Land Cruiser. Kwalitatief is er weinig beter en dit exemplaar is ook nogeens de huidige generatie, uiteraard van voor de recente facelift. Grijze, zilverkleurige of zwarte trekpaarden, daar zijn er al genoeg van. Dit exemplaar is fraai rood en combineer dat met z'n beige leren bekleding inclusief houtafwerking, dan kun je mij opvegen. Een prachtige combinatie. Bovendien is hij relatief jong, ga er maar vanuit dat dit Japanse beest nog wel een eeuwwisseling of vier mee zal maken.
Minpuntjes: Ach, de Land Cruiser an sich heeft voor velen niet de uitstraling van een 'premium terreinwagen', maar wat dat nou precies betekent kan dan weer niet uitgelegd worden. Wat mij betreft staat een Land Cruiser - zeker in deze kleurencombinatie én met Executive-aankleding - zonder twijfel meedoen aan de top van z'n segment. Doe er maar een strik omheen.
Alexander Inia
Merk en model: Audi Q7 V12 TDI (foto 7, 8 en 9)
Vraagprijs: 34.950 euro + 10.867 euro bpm
Km-stand: 163.810 km
Bouwjaar: 2008
Vermogen: 500 pk
Verbruik: 11,3 l/100 km
Mrb: 766 - 829 euro per kwartaal
Wat is het: De Q7 die helemaal aan de top van de voedselketen stond. Dit was een van de allereerste exemplaren uit december 2008. In Nederland verscheen de auto in 2009 pas op de prijslijst. Ik heb dit exemplaar in Duitsland gevonden, maar een berekening met onze onvolprezen bpm-calculator (waarbij ik 2009 heb gekozen als bouwjaar) laat zien dat dit exemplaar gewoon keurig aan de eisen voor deze Redactie Raadt Aan voldoet.
Waarom deze: De motor alleen is al voldoende om me over de streep te trekken. De V12 met 500 pk en 1.000 Nm blaast al het andere uit deze rubriek weg. En op zich heeft Audi zich nog redelijk ingehouden qua uiterlijk, wat mij betreft ook een voordeel.
Minpuntjes: Toegegeven, een Audi Q7 V12 TDI is een auto met aardig wat potentiële kostenposten. Zo heeft de V12 TDI keramische remmen, destijds op de reguliere Q7 een optie van 20 mille. Vooraf dus even checken om onaangename verrassingen bij de eerste onderhoudsbeurt te voorkomen...
Nic de Boer
Merk en model: Volvo XC90 4.4 V8 Executive Geartronic (foto 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 217.376 km
Vraagprijs: 16.950 euro
Vermogen: 315 pk
Verbruik: 13,5 l/100km (1:7,4)
Mrb: 329 - 376 euro per kwartaal
Wat is het: Een heel bijzondere XC90. Hij heeft namelijk de bij Yamaha afkomstige V8 die met zijn 4,4-liter inhoud een zeer bescheiden afmeting heeft. Na acht jaar en dik 200.000 verder is er van zijn nieuwprijs van een krap tonnetje nog de waarde van een nieuwe Dacia Duster over. Het instapmodel, dat dan weer wel.
Waarom deze: Noem mij maar bevooroordeeld, maar als ik aan zeiljachten-op-autotrailers denk, dan zie ik een deftig gezin in Northface-kledij voor me. Dat moeten Volvo-rijders zijn. In deze kringen kun je natuurlijk niet met een ordinaire Duitser of een schreeuwerige Amerikaan komen voorrijden.
Minpuntjes: Met goed onderhoud schijnt de V8 beresterk te zijn. En ook de XC90 is een Volvo in de ware zin van het woord: die knippert niet eens met zijn ogen met zo'n kilometerstand. Blijft over dat je wel in staat moet zijn om de zware vaste lasten te dragen en je portemonnee moet dik genoeg zijn om zijn onlesbare dorst te stillen. Als de fabrieksopgave al 1:7,4 is, kun je er wel vanuit gaan dat hij in de praktijk 1:5 lust; zónder zeilboot op de trekhaak.
Michiel Willebrands
Merk en model: Jeep Wagoneer (foto 13, 14 en 15)
Bouwjaar: 1967
Kilometerstand: 80.000
Vraagprijs: 28.000 euro
Vermogen: 175 pk
Verbruik: n.b.
Mrb: 0 euro
Wat is het: Een van de allereerste – zo dé allereerste – SUV's ter wereld. In 1963 kwam de eerste Wagoneer (type SJ) op de markt, destijds heette zo'n ding nog gewoon een luxe terreinwagen. Het woordje 'luxe' maakte de Wagoneer bijzonder, voor het echte offroadwerk had je immers andere Jeeps. Airco, cruise control, leer; het is allemaal aanwezig en uiteraard is alles wat elektrisch bedienbaar is, ook elektrisch te bedienen. Onder de kap ligt de één na grootste motor die destijds verkrijgbaar was: een V8 van 360 cubic inch, oftewel 5,9 liter. Indrukwekkend, maar dat gaat niet op voor het vermogen, dat blijft steken op een schamele 175 pk.
Waarom deze: Voor een gezond klassiek tegengeluid voor al het moderne spul van de collega's. En omdat het weer eens wat anders is dan een 'woody', die je vaker ziet dan dit prachtige 'three tone' exemplaar. Hij ziet er om door een ringetje te halen zo mooi uit. Volgens de aanbieder is er 'zeer veel vernieuwd en gereviseerd' en dat zie je. Bovendien is-ie wegenbelastingvrij en loopt-ie op lpg dus dat houdt de vaste en variabele kosten in de hand.
Minpuntjes: Ik vraag me af of deze auto nieuw meer dan 100.000 euro heeft gekost maar ik denk dat ik er wel mee weg kom als ik de spelregels voor een keertje creatief ombuig. Verder moet ik er nog een trekhaak onder zetten voor mijn boottrailer en dat doet afbreuk aan het prachtige lijnenspel. Dan maar een afneembaar exemplaar.
Welke redacteur heeft volgens jou de beste keuze gemaakt? Laat het weten met een reactie hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll!