Recycling

Visnetten in de auto

Volvo recycling
AutoWeek 27 2020
AutoWeek 27 2020

Je leest het in AutoWeek 27 2020

Een auto bestaat voor ongeveer een kwart uit kunststoffen. Er is nauwelijks een materiaal te bedenken dat zo goed kan worden hergebruikt. Om die reden moet bij Volvo vanaf 2025 een kwart van alle kunststof van gerecycled materiaal zijn.

Er zijn beroepen die pas op het tweede gezicht interessant blijken. Neem dat van Sandra Tostar. De 35-jarige Zweedse is recyclingexpert. Ze werkte jarenlang bij Tetra Pak, een producent van verpakkingen voor frisdranken en sappen. Nu werkt ze bij Volvo, waar ze van deze verpakkingen nieuwe onderdelen voor Volvo’s maakt. Het kan verkeren.

In een moderne personenauto zitten wel twintig verschillende kunststoffen. Over vijf jaar wil Volvo een kwart daarvan maken van gerecycled materiaal. Een studiemodel van de XC60 laat zien wat op dit vlak mogelijk is: 170 onderdelen zijn gemaakt van kunststof dat normaliter op de vuilnisbelt of, erger nog, in zee belandt. Zo is de middentunnel van afgedankte visnetten en zeilen gemaakt. De matten zijn gemaakt van plastic flessen en daarop zit gerecyclede katoenmix. En van gebruikte autostoelen maken ze bij Volvo geluidsabsorberend materiaal voor de motorruimte. Dat komt neer op 60 kilo gerecycled materiaal, ofwel zo’n 20 procent van de totale hoeveelheid. Maar goed, dat geldt alleen voor dit studiemodel; in de huidige serieproductie ligt het aandeel van gerecycled materiaal volgens Sandra Tostar nog maar rond de 5 procent. Dat moet in de toekomst fors omhoog, en dat kan ook. “Want recyclingplastic kun je vele malen opnieuw recyclen”, vertelt ze.

MCDONALD’S-KOPLAMPEN

Volvo is uiteraard niet de enige fabrikant die zich met dit onderwerp bezighoudt. Plastic flessen vonden al een nieuwe bestemming in de Opel Adam en BMW i8, modellen waarvan de productie onlangs is stopgezet. Ook op andere vlakken wordt er gezocht naar manieren om meer gerecyclede materialen te gebruiken. De stoelbekleding van de nieuwe Audi A3 bestaat bijvoorbeeld voor 89 procent uit gerecyclede petflessen, waarvan er per stoel zo’n 45 nodig zijn. “Er zit gemiddeld 340 kilo kunststof in een auto en daarvan is op dit moment al ongeveer de helft geschikt voor recycling”, zeggen ze bij Audi.

Ook Mazda zet bij zijn eerste elektromodel, de MX-30, in op het hergebruik van materialen. Zo zijn de deurpanelen gemaakt van gerecyclede plastic flessen, terwijl de sierpanelen op de middenconsole vroeger wijnkurken waren. En bij Ford gebruiken ze zelfs de schillen van koffiebonen van McDonald’s voor de productie van koplampunits. Het ontbreekt er nog maar aan dat ze bij Volvo houten sierdelen van oude Billykasten gaan maken … Of brengen we ze nu op een idee?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.