RAI: 'Verdubbelen bpm werkt averechts'
Subsidie op EV's en geen hogere bpm als oplossing
Gisteren werd bekend dat Klimaatminister Rob Jetten (D66) de brandstofprijzen volgend jaar wil verhogen en zelfs de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto's met verbrandingsmotoren wil verdubbelen. Volgens RAI Vereniging zorgen de mogelijke klimaatplannen juist voor het verhogen van de CO2-uitstoot in Nederland.
Klimaatminister Rob Jetten (D66) lijkt niets liever te willen dan de Nederlandse automobilist uit de auto met verbrandingsmotoren en ín een splinternieuwe elektrische auto te krijgen. Deze week kwam via de NOS naar buiten dat er een voorstel van de minister van Klimaat op tafel ligt waarin onder meer zou staan dat benzine en diesel in 2024 verplicht moet worden gemengd met biobrandstof, met als gevolg dat de literprijzen met 5 tot 10 cent omhoog gaan. Daarnaast zou de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto's met verbrandingsmotoren moeten worden verdubbeld. Geen goed idee, zegt RAI Vereniging.
RAI Vereniging stelt dat het verhogen van de bpm op nieuwe brandstofauto's contraproductief is. Doordat de prijzen van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor en dus met een veelal lagere CO2-uitstoot dan oudere auto's aanzienlijk omhoog zouden gaan, blijven Nederlanders langer doorrijden in hun oudere benzine- of dieselauto. Het gevolg: het wagenpark verjongt niet en de oudere auto's blijven langer op de weg. Daarnaast voorziet RAI Vereniging dat er meer gebruikte auto's met benzine- of dieselmotoren uit het buitenland naar Nederland worden gehaald.
Volgens de brancheorganisatie moet de bpm op nieuwe brandstofauto's juist omhoog. In plaats daarvan zou de subsidie van nieuwe elektrische auto's moeten blijven om ze minder onbereikbaar te maken voor de gemiddelde Nederlander. Uit diverse onderzoeken blijkt dat zowel Nederlandse particuliere als zakelijke rijders elektrische auto's momenteel te duur vinden.