Golf R32, 147 GTA, Impreza WRX, deze heftige straatracers koop je voor €15.000
Dikke zescilinder of turbo boxerkanon?
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
De papieren AutoWeek staat deze week vol met artikelen, reportages en tests over en met snelle vierwielers. Even geen elektriciteit en gestekker, maar op elke pagina - en dat zijn er deze week liefst 116! - lekker de geur van benzine en olie opsnuiven. Dat doen wij hier ook door drie bijzondere hot hatches te portretteren - auto’s die wellicht ooit de klassiekerstatus bereiken en eerder in waarde zullen toe- dan afnemen.
Het blijft bijzonder: een zescilinder in een gezins-hatchback. Alfa Romeo en Volkswagen deden het en lepelden zo’n heerlijk smeuïge krachtcentrale in respectievelijk de 147 en meerdere Golf-generaties. De derde kandidaat heeft weliswaar een viercilinder onder de kap, maar doet aan heldhaftigheid weinig voor die twee onder. Volop opwinding voor 15 mille!
Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA - 2004 - 183.753 kilometer - €12.945
Als opvolger van de 145/146 schoot Alfa Romeo in 2000 met de 147 midden in de roos. Het jaar erop werd de fraaie Italiaan - van scudetto-grille tot robijnvormige achterlichten; deze vierwieler leek wel een sculptuur - Auto van het Jaar vóór … de Toyota Prius! Het sportieve hoogtepunt werd in 2003 bereikt met de komst van de GTA met onder de motorkap de vermaarde Busso-V6. Hij was er enkel als driedeurs en bleef maar twee jaar: bij de facelift in 2005 werd hij geschrapt. Het valt dus niet mee om zo’n pijlsnelle jongen te bemachtigen, maar hier hebben we er eentje: ondanks leeftijd en kilometerstand staat deze Alfa Romeo 147 gewoon bij de merkdealer in Leiden te wachten op de volgende eigenaar. Bovag-garantie kost extra en dat moet je altijd doen bij zo’n import-sportieveling. Aan de buitenkant valt dat sportieve mee: subtiel wat dikker gemaakt, twee bescheiden uitlaten, maar wel mooie wielen.
Binnenin valt er meer op: snelheidsmeter die tot 300 km/h gaat, kuipstoelen, leren bekleding, een sequentiële automaat en … hier en daar gebruikssporen. Buitenkant grijs, binnenkant zwart: dat had beter gekund, eerste eigenaar! Want horen doe je deze symfonie van dit sextet toch wel. Het is brommen (onder de 4.000 tpm) en brullen (daarboven). Onze ervaringen met de GTA zijn overwegend positief: altijd vermogen te over, de handling is prima (directe respons op stuurinput, aluminium subframe achter, ietsje verlaagd, remmen van de 156 GTA), maar wel voel je dat er een zware motor in de neus zit. Dat en de voorwielaandrijving kunnen hem op de limiet nerveus maken. Dat word je zelf ook als je daaroverheen gaat en weet dat 20 jaar geleden 3 sterren in de EuroNCAP-crashtest al pover was. Pover geldt ook de bagageruimte: 280 liter, gulzig is juist zijn innamevermogen. In de stad zomaar 1 op 5,5! Pluspunt is het comfort: geen plank, maar een razendsnelle GT in gezinsverpakking. En … een klassieker in spe.
Signalement
Merk Alfa Romeo
Type 147 3.2 V6 24V GTA
Bouwjaar februari 2004
Kilometerstand 183.753
Vraagprijs €12.945
Waar te koop? Motorhuis Leiden, Leiden
Technische gegevens
Motor V6, 3.179 cc
Max. vermogen 184 kW/250 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 300 Nm bij 4.800 tpm
Bagageruimte 280 l/1.030 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1:8,3
0-100 km/h 6,3 s
Topsnelheid 246 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Volkswagen Golf R32 - 2006 - 195.175 kilometer - €13.250
Liever een vijfdeurs? Dan valt de 147 af en kom je al snel bij Volkswagen terecht, want de R32-zescilinder werd zowel in de drie- als vijfdeurs Golf-carrosserie gelegd. Ook is zo’n über-Wolfsburger net wat meer foolproof dan de Italiaan, dankzij zijn vierwielaandrijving. Met name op bochtige wegen lijk je eindeloos grip te hebben, onderstuurneigingen zijn hem bijkans vreemd. Hij is mooi in balans en mocht de boel toch gaan schuiven, dan gaat dat over alle wielen. Een beetje overstuur opwekken is eveneens mogelijk, maar de achterzijde blijft altijd netjes in het gareel. Eigenlijk is de GTA meer emotie, de R32 meer ratio, maar waar vinden we er een? Nou, bijvoorbeeld in Nieuw-Vennep waar deze Volkswagen Golf staat: jonger dan de Alfa, maar met meer ervaring. Ongeveer net zo duur, eveneens import (en ook hier Bovag-garantie tegen meerprijs – eveneens een must) en ondanks de rode lak schreeuwt de Golf evenmin uit dat het bijzonders is, op de centrale uitlaatpijpen na die bij flink gasgeven een vol en donkerbruin geluid ten gehore brengen.
Ook binnenin overheerst meer ratio dan emotie. Goed, Volkswagen heeft prima sportzetels geplaatst, maar het interieur doet toch minder speciaal aan dan de 147. Wel is de bouwkwaliteit gedegen, en over gedegen gesproken: bij 166.000 kilometer zijn zowel koppeling als distributieketting vervangen, dus deze prijzige operaties zitten er voorlopig niet aan te komen. Gelukkig maar, want evenals de GTA is de R32 een dure jongen om te bezitten: brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 9,3 met uitschieters naar 1 op 6,7 in de bebouwde kom), verzekering en motorrijtuigenbelasting (hij weegt bijna 1,5 ton) doen een flinke duit in het zakje. Anderzijds zul je bij goed conserveren eerder bijschrijving dan afschrijving hebben, want zoiets komt - helaas - nooit meer terug. Achterpassagiers hebben iets meer ruimte dan in de 147, de bagageruimte is met standaard 275 liter nog wat kleiner.
Signalement
Merk Volkswagen
Type Golf R32
Bouwjaar april 2006
Kilometerstand 195.175
Vraagprijs €13.250
Waar te koop? Van der Maarl Autotechniek, Nieuw-Vennep
Technische gegevens
Motor V6, 3.189 cc
Max. vermogen 184 kW/250 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 2.800 tpm
Bagageruimte 275 l/1.230 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1:9,3
0-100 km/h 6,5 s
Topsnelheid 250 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition - 2007 - 229.171 kilometer - €14.950
Voor ons budget tref je bijzonder begeerlijke alternatieven als de vijfcilinder Ford Focus ST of de BMW 130i (zescilinder in combinatie met achterwielaandrijving) aan. Zonder meer lustopwekkend spul, maar zullen deze twee net zo legendarisch worden als bovenstaand duo? De BMW misschien, maar omdat al eerder een 1-serie in deze kolommen schitterde, verbreden we onze blik en komen iets anders legendarisch tegen. Nee, geen zescilinder, maar slechts vier pitten onder de kap, en evenmin een hatchback, maar een sedan. Natuurlijk: de Subaru Impreza WRX! Hier geen donderbruine zescilinderbrom, maar ploffen, roffelen, sissen en stampen. Je weet: het is Japans, dus het gaat niet snel kapot, en als vangnet is er vierwielaandrijving om niet enkel de techniek, maar de hele auto plus inzittenden heel te laten. Want het kan héél hard gaan in deze, op de forse luchthapper na, vrij onopvallende vierdeurs sedan. Getoonde occasion staat bij de merkdealer in Gouda en is volgens opgave afkomstig van de enige, Nederlandse eigenaar. De prijs ligt iets hoger dan de andere twee, maar Bovag-garantie is inbegrepen. Ondanks het wat suffe uiterlijk met koalasnuit-grille waan je je een echte rally-rijder. Dan komt mede doordat motor- en rijgeluiden nogal ongefilterd worden doorgegeven. Om de destijds relatief lage nieuwprijs te bereiken, is er enigszins geknibbeld op isolatie. Is dat erg? Welnee!
Dat het interieur ook wat gewoontjes aandoet, is jammer. Prettig: de Impreza WRX is een volwaardige gezinsauto: meer ruimte achterin en voor de bagage. Maar let op: de achterbank is niet neerklapbaar, dus blijft het bij 401 liter. Wel mag hij geremd 1.200 kilo trekken. Uiteraard is ook deze occasion niet de goedkoopste om te hebben, maar daar koop je deze drie ook niet voor. Je koopt ze om nog eens te ervaren wat er vroeger allemaal kon, nog zonder veel invloed van boekhouders en milieuambtenaren. Laat dit trio niet uitsterven!
Signalement
Merk Subaru
Type Impreza 2.5 WRX AWD Edition
Bouwjaar januari 2007
Kilometerstand 229.171
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Subaru-dealer/AutoFirst Van Dam B.V., Gouda
Technische gegevens
Motor 4-cil. boxer, 2.457 cc, turbo
Max. vermogen 169 kW/230 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 3.600 tpm
Bagageruimte 401 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1:9,7
0-100 km/h 5,9 s
Topsnelheid 230 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke klassieker in spe spreekt jou het meest aan?
Dit soort uitstervend ras koop je niet op rationele gronden (alhoewel de potentiële waardevermeerdering best een reden kan zijn), maar om nog ‘ns terug naar toen te gaan. Toen geluk heel gewoon was. Nou ja, ‘heel gewoon’? De 147 GTA en Golf R32 zijn niet zomaar gewone hatchbacks. En de Impreza WRX niet een gewoon Japans sedannetje. Wat zou jouw keuze zijn? Of wekt een 130i, Focus ST of iets anders krachtigs meer jouw begeerte op? Laat het ons weten!