Qoros wil tien procent in Europa verkopen
Qoros doet het in Europa rustig aan, maar voor de langere termijn wil het merk toch ook op ons continent een serieuze speler worden. Het merk heeft zichzelf op dat gebied nu een concreet doel gesteld.
Op het Automotive News-congres in Brussel heeft Stefano Villanti, sales-chef van Qoros, verteld dat het merk op de lange termijn tien procent van z'n verkopen in Europa wil noteren.
Dat Qoros een wereldwijde speler wil worden, is gegeven de inspanningen van de investeerders ook wel logisch. Ze hebben ervaren ingenieurs aangetrokken van topmerken uit de auto-industrie en in totaal € 1,9 miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe modellen.
De productiecapaciteit van de fabriek in de buurt van Sjanghai is 150.000 stuks per jaar. Maar als de verkopen een vlucht nemen, kan dit aantal stijgen naar 300.000.
Proeftuin Slowakije
Qoros is momenteel nog maar op één Europese markt aanwezig. Zeven maanden geleden startten de verkopen van de 3 Sedan in Slowakije, de markt die door Qoros als proeftuin is aangewezen voor Europa. De reden voor deze keuze is dat Slowakije een echt sedanland is.
De sedan kost daar € 20.900, een bedrag dat aangeeft dat het Chinese merk geen prijsvechter wil worden.
Na Slowakije volgen andere Europese landen, daarna is het de beurt aan Scandinavië. In 2016 komen uiteindelijk de andere Europese landen aan de beurt. Het gamma bestaat rond die tijd niet meer uit alleen een sedan: Qoros heeft ook een hatchback en een cross-over gepresenteerd.