'Qoros is te arrogant'
Een goede Chinees heeft zijn prijs
Al jaren kondigt het Chinese merk Qoros aan de Europese markt te gaan veroveren. Tot op heden is het bij plannen gebleven. Onmacht of desinteresse?
Aan de modellen, die al jaren de Europese beurzen afreizen, kan het niet liggen. Zeker naar Chinese maatstaven zien de Qorossen er ronduit goed uit en tijdens onze eerste kilometers met de Qoros 3 City SUV, eerder dit jaar, ervoeren we dat het met de kwaliteit en de rijeigenschappen ook wel snor zit. Geen wonder: de auto's zitten vol met Duitse knowhow.
Herman Claes, managing director van SsangYong Motors Middle Europe, heeft wel een verklaring voor het uitblijven van de Qoros-invasie. Zijn overkoepelende organisatie, het Belgische Alcopa, dat naast SsangYong onder meer Hyundai, Suzuki en Isuzu importeert, was eerder in gesprek om ook Qoros voor Midden-Europa te gaan vertegenwoordigen. Volgens Claes konden ze er onmogelijk uit komen met de Chinezen: "De prijs is gewoon veel te hoog. Een vergelijkbare Qoros kost hetzelfde als een Volkswagen Golf. Dan is de Qoros wel net iets rijker uitgerust, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de naamsbekendheid en het vertrouwen dat de Golf heeft opgebouwd. Bovendien moesten we meteen in één keer zevenduizend auto's afnemen."
Qoros laat via woordvoerder Dick Braakhekke weten dat het merk vooral nog niet hier is omdat het zich voorlopig op de thuismarkt wil concentreren: "Daarnaast zoekt Qoros eerst expansie in markten als het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Daar komt bij dat de wisselkoers op dit moment nu niet bepaald gunstig is om van China naar Europa te exporteren. Dat verklaart de prijzen waar Alcopa tegenaan liep."