AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Proces fijnstof-wet in Den Haag
16
Vanochtend dient voor de rechtbank Den Haag een kort geding dat Bovag en RAI Vereniging hebben aangespannen tegen de Nederlandse staat. Het doel van de brancheorganisaties is het ongedaan maken van de fijnstofdifferentiatie.
"In feite frustreert het kabinet met de fijnstofdifferentiatie toekomstige innovaties en doet nieuwe dieseltechnologie in de ban. Moderne, legale Euro4 diesels worden op deze manier onverkoopbaar. Dit is pure symboolpolitiek, met als enig doel het binnenhalen van extra belastinggeld," aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging.
Vanwege het Belastingplan 2008 komt er per 1 april een differentiatie van het BPM-tarief voor dieselauto's, afhankelijk van de fijnstofuitstoot. Bij een uitstoot van 0-4 mg/km is er een bonus in het BPM-tarief van 900 euro, aflopend met 200 euro per milligram. Vanaf 5 mg/km wordt de BPM-bonus een boete, die begint op 100 euro en vervolgens met 200 euro per milligram oploopt. Bovag en RAI Vereniging zijn vooral boos om het feit dat diesels die voldoen aan de Euro 5 norm, die pas in 2009 in werking treedt, in sommige geval ook een BPM-straf krijgen.
Vanwege het Belastingplan 2008 komt er per 1 april een differentiatie van het BPM-tarief voor dieselauto's, afhankelijk van de fijnstofuitstoot. Bij een uitstoot van 0-4 mg/km is er een bonus in het BPM-tarief van 900 euro, aflopend met 200 euro per milligram. Vanaf 5 mg/km wordt de BPM-bonus een boete, die begint op 100 euro en vervolgens met 200 euro per milligram oploopt. Bovag en RAI Vereniging zijn vooral boos om het feit dat diesels die voldoen aan de Euro 5 norm, die pas in 2009 in werking treedt, in sommige geval ook een BPM-straf krijgen.
Lees ook
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Autotest
Test: Nio ET9 - Rijden met champagnepiramide op de neus
Duurtest
In dit stukje Duitsland is het net alsof je in Amerika rijdt
Autotest
Test: Hyundai Ioniq 5 - Beter zonder dat je het ziet
Autotest