Private lease vaak doorslaggevend bij keuze voor EV
Nauwelijks merkentrouw
Dat nieuwe auto’s voor de meeste particulieren te duur zijn om haalbaar te zijn, is in Nederland bepaald geen nieuws. Dit geldt nog sterker voor elektrische auto’s, maar private lease blijkt het rijden van een EV in veel gevallen toch mogelijk te maken.
Deze conclusie trekt de Vereniging Elektrische Rijders (VER) in het jaarlijkse EV- en berijdersonderzoek. Een opvallend groot aandeel van de 4.800 respondenten in dit onderzoek – 58 procent – rijdt privé, vaak via een private leaseconstructie. Van die private-leasers zegt bijna driekwart dat een private-leaseconstructie doorslaggevend was bij de keuze om elektrisch te gaan rijden. Slechts 20 procent van hen geeft aan dat het zonder leaseconstructie ook was gelukt.
Dat private lease voor veel privérijders nodig is om elektrisch te kunnen rijden, is niet zo verwonderlijk. Dit onderzoek laat weer zien dat de elektrische auto van particulieren gemiddeld veel duurder is dan de vorige, vaak gebruikte, benzineauto. De hogere maandlasten door een leaseconstructie worden vermoedelijk (deels) weggestreept tegen de gebruikskosten, die de onderzochten 'erg belangrijk' noemen. Wat heet: als de motorrijtuigenbelasting wordt berekend zoals bij benzineauto’s, zegt meer dan de helft weer met het EV-avontuur te stoppen.
In het algemeen zijn EV-rijders nog wel erg overtuigd van hun keuze: 87 procent zegt niet terug te gaan naar een auto met verbrandingsmotor. Dat is iets lager dan vorig jaar, toen 90 procent bezwoer om nooit meer een auto met een brandstoftank aan te schaffen.
Nauwelijks merkentrouw
In de categorie ‘opvallend, maar niet onverwacht’ vinden we de conclusie dat merkentrouw nog maar nauwelijks bestaat op de (elektrische-)automarkt. Slechts 19 procent van de door de VER ondervraagden rijdt in een auto van hetzelfde merk als de vorige. Bovendien zegt de meerderheid van die kleine groep in feite dat dat toeval is, want 53 procent van hen zou ook elektrisch zijn gaan rijden als dat niet bij het ‘eigen’ merk kon.