Prinsjesdag: gewichtscorrectie mrb voor EV's fors kleiner, PHEV's minder voordeel
Veel bekend, tóch nieuws
Prinsjesdag brengt het Belastingplan 2025 en dat betekent dat er ook voor de automobilist in Nederland weer het een en ander gaat veranderen. Wat blijkt: de voorgenomen gewichtscorrectie in de berekening van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's wordt 'soberder'.
Het demissionaire, vorige kabinet stelde een gewichtscorrectie in de berekening van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's voor, om te voorkomen dat elektrische auto's door hun hogere wagengewicht straks hand in hand gaan met mogelijk onaantrekkelijk hoge maandlasten. Uit de Prinsjesdagstukken blijkt dat er inderdaad een gewichtscorrectie wordt ingevoerd, maar die is - zoals het kabinet dat zelf stelt - 'versoberd'.
Nu is bekend gemaakt dat niet 40 procent, maar 25 procent van het voertuiggewicht van een elektrische auto mag worden afgetrokken. Maar er is meer. De gewichtscorrectie in de mrb-berekening verdwijnt namelijk ook een jaar eerder dan aanvankelijk was gepland. De cijfers zijn duidelijk: vanaf 2030 bedraagt de gewichtscorrectie een harde nul procent. Het kabinet schrijft dat 'uit de nieuwe cijfers blijkt dat de budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd,' waardoor de 'versobering' noodzakelijk werd geacht.
Belangenorganisaties ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA zijn niet te spreken over de wijziging in het plan. "De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten. Dit tast het vertrouwen in de overheid aan", stellen ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA in een gezamenlijke reactie op de kabinetsplannen. De verbazing is volgens de organisaties extra groot omdat 'de beloofde 40 procent' al goedgekeurd was door de Eerste en Tweede Kamer. De organisaties zijn van mening dat het beperken van de gewichtscorrectie voor EV's de overgang naar elektrisch rijden zal vertragen. RAI Vereniging zegt daarnaast dat "de prijs van mobiliteit wordt opgedreven door hogere belastingen." Uit de rijksbegroting zou blijken dat het kabinet ongeveer €19,3 miljard wil 'ophalen bij de automobilist'. Die inkomsten moeten onder meer uit bpm, mrb en accijns komen.
Hervorming autobelasting
Het kabinet maakte in het eerder gepresenteerde regeerprogramma al bekend dat het de autobelastingen wil hervormen. "De komende decennia bestaat het wagenpark
uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaaten energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren. Door de geleidelijke toename van elektrische auto’s zullen de overheidsinkomsten afnemen, terwijl we juist streven naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd", zo schrijft het kabinet. De komende tijd gaat het kabinet naar eigen zeggen op zoek naar een 'nieuwe toekomstbestendige balans tussen deze ontwikkelingen'. In het eerste kwartaal van 2025 komt het met een plan voor de hervorming van de autobelastingen waarin diverse opties worden uitgewerkt.
Geen bpm-voordeel voor PHEV's
Ook verandert de fiscaliteit rond plug-in hybride auto's. Er wordt voorgesteld om de volledige voor PHEV bedachte BPM-tarieftabel, met hogere bedragen per gram CO2, te schrappen. Door Europese regelgeving wordt de meetmethode voor plug-in hybrides - in het nadeel voor plug-in hybrides - aangepast. Daarover lees je hier meer. Doordat plug-in hybrides door strengere meetmethodes op papier een hogere CO2-uitstoot hebben, is de speciale tarieftabel niet meer nodig, zo is de gedachte. Het gevolg: plug-in hybrides worden straks mogelijk flink duurder, maar minder duur dan wanneer de huidige PHEV-tabel zou blijven bestaan. In 2027 wordt de meetmethode nóg strenger en ligt een fors hogere bpm voor PHEV's op de loer.
Het voornemen om een maximumsnelheid van 130 km/h op de Nederlandse snelwegen 'waar mogelijk' in te voeren, blijft overeind. De aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto's wordt per 2025 afgeschaft. Ook dat was reeds bekend. Gemeenten mogen vanaf 2025 zogeheten zero-emissiezones invoeren, terwijl het kabinet zelf juist voorstelt om zero-emisssiezones uit te stellen. Ook daar is RAI Vereniging niet over te spreken: "Dat is zwalkbeleid", aldus voorzitter Van Bruggen in een reactie.