Praktijkverbruik Opel Insignia: Zwaargewicht met dito verbruik?
Verbruik Insignia 2.0 CDTi onder de loep
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Opel Insignia volgde in 2008 de Vectra op. De nieuwe naam moest staan voor een hoogwaardiger product en, het moet gezegd, de Insignia was een knappe auto. Toch klonk er ook kritiek, met name op het gewicht. De Insignia was zo’n 125 kilogram zwaarder dan zijn voorganger. Tegenwoordig kijken we niet meer op van 1.400 kilogram leeggewicht, maar dat was destijds wel anders. Had het ook zijn weerslag op het verbruik?
Het verschil van 125 kg blijkt uit een vergelijking tussen een Vectra sedan met 1.8-16v en een Insignia sedan met dezelfde motor. Dit lijkt ons zeker niet de fijnste motor voor een Insignia, en in de Verbruiksmonitor komt hij dan ook niet voor. Wel zien we enkele waarden van de 170 pk sterke 1.6 Turbo. Maar, inherent aan de tijdsgeest, beschikken we vooral over waarden van de CDTi-diesels.
Verbruik Insignia 2.0 CDTi
De Insignia 2.0 CDTi was leverbaar met vermogens van 110 tot 160 pk. Gemiddeld lieten gebruikers van een Insignia met zo’n motor een verbruik van 1 op 16,6 (6 l/100 km) noteren. De zuinigste Insignia CDTi blijkt een 130 pk sterke Sports Tourer. Daarmee haalde de bestuurder een keurige 1 op 21,2 (4,71 l/100 km) over de respectabele afstand van 199.767 kilometer.
De onzuinigste 2.0 CDTi blijkt tegelijkertijd de minst krachtige. De eigenaar van een Sports Tourer CDTI 110 verbruikte over een afstand van bijna 110.000 kilometer gemiddeld 1 op 14,4 (7 l/100 km).
Wat ‘doet’ de benzine?
Wanneer we de Verbruiksmonitor instellen op benzineversies worden we getrakteerd op een wat rommelig beeld. We zien veel verschillende motorvarianten en eigenaren die het verbruik slechts zeer kort bijhielden. Daardoor is het onmogelijk om een realistisch gemiddelde te destilleren. We kunnen ons hooguit even verwonderen over een Insignia 2.0 Turbo-rijder die aangeeft 562 kilometer te hebben gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 4,2 (23,7 l/100 km)…
Kijken we naar het gemiddelde verbruik van de diesels, dan is 1 op 16,6 (6 l/100 km) geen schokkend zuinige waarde. Wel is het net iets beter dan dat van de Volvo V70, met eveneens viercilinder diesels onder de kap. Kleinere, modernere diesels als die van de Volkswagen Passat 1.6 TDI en Renault Talisman 1.5 dCi doen het in de praktijk beduidend beter. Of een lichtere Insignia minder had verbruikt? Dat zullen we wel nooit weten.