Praktijkverbruik Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec: langloper of duurloper?
Klassieke techniek in SUV-koets, gaat dat wel goed?
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De originele Mitsubishi ASX was ruim tien jaar lang een vaste waarde in het Mitsubishi-gamma. In die periode onderging de auto een aantal facelifts, waarvan de meest ingrijpende in 2019 plaatsvond. Daarbij verdween de 1.6 ClearTec-benzinemotor om te worden vervangen door een grotere 2,0-liter. In deze rubriek kijken we naar het praktijkverbruik van de 1.6, bijgehouden door gebruikers zelf.
De 1.6 ClearTec is een turboloze motor met een vermogen van 117 pk. In tegenstelling tot Mitsubishi’s GDI-motoren heeft deze ClearTec zelfs ‘gewoon’ multipoint-injectie. Een behoorlijk traditioneel ding dus, in tegenstelling tot de compactere turbotorretjes van de concurrentie. We zijn benieuwd of de Mits daardoor erg in het nadeel is.
Benzineverbruik Mitsubishi ASX
Ondanks de traditionele techniek en de hoge koets laten ASX-rijders een gemiddeld verbruik van 1 op 14,9 (6,7 l/100 km) zien. De gunstigste waarde is zelfs 1 op 17,8 (5,6 l/100 km), bereikt door een bestuurder die aangeeft bewust zuinig te rijden. Dat geloven we direct, want het gat met de op één na zuinigste rijder – die ook beheerst met het gaspedaal omspringt - is best groot. Deze bestuurder haalde een verbruik van 1 op 16,2 (6,2 l/100 km) over een afstand van ruim 88.000 kilometer.
De minst zuinige bestuurder reed gemiddeld 1 op 12,7 (7,9 l/100 km) over een afstand van 19.963 kilometer in zo’n anderhalf jaar tijd. Ook deze rijder geeft aan dat er bewust wordt gereden, maar het effect daarvan lijkt in dit geval beperkt.
Zijn oudere techniek ten spijt lijkt de Mitsubishi ASX in bepaalde handen nog best wel zuinig. Kortom, een langloper die niet eens zo duur loopt. Met zijn verbruiksgemiddelde slaat hij in elk geval geen modderfiguur, zeker als je ziet dat de kleinere Opel Crossland met zijn moderne motor gemiddeld 1 op 16,4 (6,1 l/100 km) ‘doet’. De nieuwe generatie Mitsubishi ASX is er ook als hybride en zal daarmee flink zuiniger zijn dan zijn voorganger. Dat is uiteraard te danken aan de techniek – en de rest – van Renault.