Praktijkverbruik Hyundai i30 1.6 GDI: de laatste zonder turbo

Maar wél met directe injectie!

Hyundai i30 1.6 GDi i-Catcher

De Hyundai i30 kennen we al sinds 2007, dus stiekem draait-ie al een tijdje mee. Inmiddels zijn we bij de derde generatie beland, die je uitsluitend met turbomotoren kunt krijgen. De tweede generatie, leverbaar tussen 2012 en 2017, deed het nog met ‘ouderwets’ atmosferische benzinekrachtbronnen. Waren die ook ‘ouderwets’ onzuinig? 

Met het woord ‘ouderwets’ doe je deze motor overigens geen recht aan. Het is een 1.6 GDI, waarbij de afkorting staat voor ‘Gasoline Direct Injection’. Een techniek die nauwkeurige regeling van het lucht-benzinemengsel mogelijk maakt en daarmee verspilling van kostbare brandstof tegengaat. Directe inspuiting is inmiddels niet meer weg te denken, maar destijds was het geen gemeengoed. 

Verbruik Hyundai i30 1.6 GDI 

Of het zorgt voor een zuinige motor? Nou, de gemiddelde verbruikswaarde van ‘onze’ berijders is 1 op 14,5 (6,9 l/100 km). Daarmee kwalificeert de i30 1.6 GDI zich in ieder geval niet als zuinigheidswonder, zeker niet omdat de fabriek met precies 1 op 20 (5 l/100 km) aanzienlijk beter beloofde. 

Gelukkig zijn er positieve uitschieters. Zo verbruikte de zuinigste Hyundai i30 in onze database gemiddeld 1 op 16,8 (6 l/100 km) over een afstand van ruim 40.000 kilometer. Ook de berijder van een i30 Wagon doet het met 1 op 16,2 (6,2 l/100 km) best netjes. 

Daar staat tegenover dat er enkele berijders tussen de 1 op 12 en 1 op 13 scoren. De ongunstigste waarde is 1 op 12,2 (8,2 l/100 km). Een verklaring voor het relatief hoge verbruik kan het kilometrage zijn, want de betreffende i30 reed in een jaar tijd nog geen 8.000 kilometer. Dit kan betekenen dat-ie voornamelijk korte stukjes aflegt. En, zoals de meeste lezers inmiddels wel weten, dat doet het verbruik geen goed. 

 

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.