Praktijkverbruik Dacia Logan MCV: ultiem voordelige stationwagon?
TCe 90 op benzine én LPG
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Dacia Logan MCV is de laatste échte stationwagon die het Dacia-gamma kende. Zijn indirecte opvolger, de Jogger, is immers meer een MPV. Waar oudere Logans nog bekend stonden om hun rudimentaire motortechniek werd de tweede generatie, die in dit artikel zijn opwachting maakt, voorzien van behoorlijk moderne Renault-techniek. Hoe zuinig maakt dat deze ruime stationwagon?
Onder de motorkap van deze Logan vind je namelijk de 0,9-liter kleine, driecilinder TCe die je ook kunt kennen uit onder meer de Renault Clio en Captur. In alle gevallen levert-ie 90 pk, niet gek als je beseft dat het leeggewicht van een basis-Logan maar 1.013 kilogram is. In 2020 werd de 0.9 TCe overigens vervangen door een 1.0 TCe, maar van die motor beschikken we over te weinig gegevens. Interessant gegeven: de Logan MCV werd auto desgewenst met LPG-installatie geleverd, ook die variant komt aan bod.
Benzineverbruik Dacia Logan MCV
Eerst richten wij onze blik op het benzineverbruik. De Logan MCV-rijders in onze database laten een gemiddelde van 1 op 15,9 (6,3 l/100 km) zien. Dat het flink zuiniger kan bewijst een berijder die het verbruik gedurende zeven maanden en 10.954 kilometer bijhield. Dat resulteerde in gemiddeld 1 op 18,7 (5,3 l/100 km). Maar het kan nog mooier. Ook over een afstand van 83.450 kilometer en bijna 7 jaar blijkt de Logan MCV behoorlijk zuinig kunnen zijn. De eigenaar die deze prestatie leverde reed gemiddeld 1 op 18,6 (5,4 l/100 km).
Aan de onderkant van de lijst zien we een berijder die 1 op 14,5 (6,9 l/100 km) neerzet, maar de periode waarin dit verbruik tot stand kwam is vrij kort. Dat maakt de waarde niet meteen onrealistisch, want de op één na onzuinigste Logan MCV ‘doet’ 1 op 14,8 (6,8 l/100 km) over een afstand van 14.935 kilometer.
Logan MCV: het LPG-verbruik
De Logan MCV was tevens verkrijgbaar als zogenaamde ‘Bi-Fuel’. Zoals verwacht is die iets minder zuinig, een liter autogas bevat immers minder energie dan een liter benzine. Sterker nog, als je er een berekening op loslaat is de gemiddeld behaalde 1 op 14,4 (6,9 l/100 km) precies de waarde die je in het gunstigste geval zou behalen.
De zuinigste lpg-rijder blijkt benzineritten niet uit de weg te gaan. Tegenover een gasverbruik van 1 op 16 (6,3 l/100 km) staat een benzineverbruik van 1 op 48,8 (2,05 l/100 km). Ook de berijder met de op één na beste waarde, 1 op 14,7 (6,8 l/100 km), rijdt regelmatig op benzine. Een bestuurder die wél voornamelijk op gas rijdt, en waarschijnlijk alleen de eerste kilometers op benzine rijdt, haalt gemiddeld 1 op 13,6 tegen 1 op 181,8 (0,55 l/100 km) op benzine. De meting duurde in totaal 73.667 behoorlijk goedkope kilometers.