Porsche parkeert elektrische P1 in museum
Hoewel Porsche in 1931 pas het levenslicht zag, was oprichter Ferdinand Porsche al veel eerder bezig met het ontwikkelen van auto's. In 1898 presenteerde de knappe kop de Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton. Een hele mond vol, vandaar dat hij doorgaans door het leven gaat als P1.
Lang is de eerste creatie van Ferdinand Porsche niet in het beheer van Porsche geweest, maar nu is het bijzondere beestje dan eindelijk terug op z'n thuisbasis, volledig origineel en ongerestaureerd. De P1 legt 130 kilo in de schaal en wordt aangedreven door een 3 pk sterke elektromotor. Daarmee moest een topsnelheid van 35 km/h haalbaar zijn. De snelheid was in twaalf standen te regelen met een 'controller', z'n actieradius bedroeg een zeker niet gekke 80 kilometer.
Een jaar na z'n presentatie werd de P1 ingezet tijdens de Internationale Motorwagen Ausstellung in Berlijn, een wedstrijd voor elektrische voertuigen. De P1 wist met drie man aan boord als eerste te finishen, en liet de nummer twee liefst 18 minuten achter zich. Tegenwoordig is Porsche de elektroweg opnieuw ingeslagen met de 918 Spyder, een supercar die net even een tandje vlotter is dan z'n stamvader.