Porsche Panamera: als GTS én als 782 pk sterke Turbo S E-Hybrid!

Turbo S E-Hybrid is sterkste Panamera ooit

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera Turbo S E-HybridPorsche Panamera GTSPorsche Panamera GTSPorsche Panamera GTSPorsche Panamera GTSPorsche Panamera GTS

Porsche voegt twee nieuwe uitvoeringen toe aan het leveringsgamma van de Panamera. En dat zijn bepaald niet de minste! Maak kennis met de Porsche Panamera GTS en Panamera Turbo S E-Hybrid. Die laatste is een beestachtige plug-in hybride, die met 782 pk de sterkste Panamera ooit is.

Zoals het een Porsche tegenwoordig betaamt, is ook de Panamera al in tig motorversies te krijgen. Porsches gestrekte vijfdeurs heet in zijn meest bescheiden vorm simpelweg Panamera en heeft een 353 pk sterke 2.9-V6 die zijn krachten naar de achterwielen stuurt. Daarboven staat de Panamera 4 met dezelfde aandrijflijn, maar met vierwielaandrijving. Natuurlijk is de Panamera er ook weer met plug-in hybride hardware. Er zijn een Panamera 4 E-Hybrid met 470 pk en een 4S E-Hybrid met 544 pk. De topversie was tot op heden de Turbo E-Hybrid met 680 pk aan semi-elektrische spierkracht. Aan die al uitgebreide line-up voegt Porsche nog twee motorversies toe. De eerste luistert naar de naam GTS en heeft géén plug-in hybride aandrijflijn. De tweede heet Turbo S E-Hybrid en heeft wél een stekker. En 782 pk!

Panamera GTS

De nieuwe Porsche Panamera GTS is voorlopig de sterkste Panamera zonder uitgebreide elektrohulp. Het is daarbij de enige versie zonder flinke elektrokracht met een achtcilinder. Onder de kap ligt namelijk geen 2.9-V6 zoals in de Panamera en Panamera 4, maar een 4.0-V8. Die van twee turbo's voorziene achtcilinder – die je ook in de Cayenne GTS aantreft – stampt maar liefst 500 pk en 660 Nm naar het asfalt. Met deze krachtcentrale stampt de Porsche Panamera GTS in 3,8 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 320 km/h. Het is niet de snelste, maar door het ontbreken van relatief zware plug-in hybride hardware naar verwachting wel de meest lichtvoetige variant van de nieuwe Panamera.

Vanbuiten herken je de Porsche Panamera GTS aan zijn met Sport Design-extraatjes volgehangen koetswerk. Luchtvering met twee kamers, Porsche Active Suspension Management (PASM), sterkere stabilisatorstangen? Het is allemaal van de partij.

De Porsche Panamera GTS heeft in Nederland een prijs van €249.200.

De sterkste Panamera ooit: de Turbo S E-Hybrid

Maak kennis met de sterkste Porsche Panamera ooit: de Turbo S E-Hybrid. Die is nog even 102 pk sterker dan de Turbo E-Hybrid, de versie zonder S-toevoeging. Wat de Panamera Turbo S E-Hybrid verder te bieden heeft? We verklappen het alvast: vooral heel veel vermogen.

Net als de Panamera Turbo E-Hybrid heeft ook de Turbo S E-Hybrid een 4.0-V8. In tegenstelling tot in die 680 pk sterke plug-in hybride versie levert die achtcilinder in de Turbo S E-Hybrid geen 519 pk, maar een heftige 600 pk en 800 Nm. De V8 krijgt bijval van een 190 pk sterke elektromotor die in de behuizing van het koelsysteem van de automaat is geïntegreerd. Die elektromotor is wel weer gelijk aan het exemplaar in de Turbo E-Hybrid. Het systeemvermogen komt uit op een knotsgekke 782 pk en 1.000 Nm. De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid is daarmee 102 pk en 150 Nm sterker dan zijn directe voorganger. In slechts 2,9 seconden stampt de Panamera Turbo S E-Hybrid vanuit stilstand naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid: 325 km/h.

Ook interessant: de elektrische longinhoud van deze beestachtige Panamera. De Turbo S E-Hybrid heeft net als de S-loze Turbo E-Hybrid een 21,8 kWh accu (netto), goed voor een elektrisch bereik van 88 kilometer. Porsche geeft de absolute topversie van de Panamera 'Porsche Active Ride', actieve rolstabillisatie dus. Een mee- en tegensturende achteras en keramische remmerij behoren daarbij ook tot de standaarduitrusting.

De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kost €239.600. Hij is er ook als langere Executive en kost in die configuratie €251.100.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.