AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche: mpv's en hybrides
Porsche heeft wilde plannen voor de toekomst. Waar sportwagenmerk enige tijd geleden verraste met de SUV Cayenne, staan er nu een mpv en een hybride op de agenda.
Porsche heeft wilde plannen voor de toekomst. Waar sportwagenmerk enige tijd geleden verraste met de SUV Cayenne, staan er nu een mpv en een hybride op de agenda.
Porsche maakte al eerder bekend dat er naast de Boxster, 911 en Cayenne een 4e model zit aan te komen. Ook is al onthuld dat die auto een 4-deurs familie-Porsche gaat worden. Nu zijn er weer nieuwe geruchten. Volgens bronnen rond Porsche zal de auto een concurrent worden voor de Mercedes R-klasse. Net als die grote mpv, die komend najaar leverbaar wordt, zal het nieuwe model van Porsche 3 zitrijen hebben en wat betreft de buitenmaten de Cayenne overtreffen. Eerder wilde Porsche van het 4de model een limousine maken die het moest gaan opnemen tegen de snelle versies van de Mercedes S-klasse, BMW 7-serie en de Maserati Quattroporte. In juli worden definitieve beslissingen genomen; in 2008 zal de auto in productie gaan.
Waarschijnlijk gaat Porsche, net als bij de Cayenne, voor de ontwikkeling van het model een nauwe samenwerking aan met Volkswagen en Audi. Voor een geheel nieuw model moet een miljard euro worden geïnvesteerd. Voor een kleine fabrikant als Porsche is dat een te groot bedrag om helemaal zelf te behappen.
Hybride Cayenne
Een ander hardnekkig gerucht is dat Porsche een hybride-versie van de Cayenne plant. Voor kennis over de combinatie van een benzinemotor met een elektromotor zou Porsche hebben aangeklopt bij Toyota. Maar ook over een samenwerking met Volkswagen op dit gebied wordt gesproken. Met name voor de Amerikaanse markt – waar Toyota en Honda al hoge ogen gooien met hybride auto's – zou zo'n Cayenne interessant zijn. Over een hybride Porsche is officieel nog niets bekend. Op de IAA in Frankfurt, komende september belooft Porsche wat details te geven.
Overigens lijkt in de VS het Cayenne-effect te zijn uitgewerkt. De verkopen van de SUV van Porsche zijn daar aan het dalen. In mei werd een daling van 38 procent ten opzichte van het vorige jaar genoteerd. Van de in die maand 3.065 verkochte Porsches waren er 1.071 een Cayenne. Op het toppunt was de helft van alle verkochte Porsches in de VS een Cayenne. Wellicht kan een hybride-uitvoering de luxueuze terreinauto nieuw leven inblazen. In Nederland blijven de verkopen van de SUV stabiel. In april 2004 werden 33 stuks op kenteken gezet; in april van dit jaar waren dat er 32.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Porsche 911 3.0 SC Coupé Zeldzaam mooi!
- 1981
- 102.791 km
€ 59.911

Porsche 911 911 - 3.0 CARRERA S CABRIO | BTW
- 2020
- 48.000 km
€ 144.992

Porsche Taycan Performance 84 kWh | SPORTCHRONO | PORSCHE SPORT SOUND | BOSE | PASM | BIJRIJDERSDISPLAY | PANORAMADAK | LIFT | ADAPTIVE CRUISE CONTROL | WARMTEPOMP | STOELVENTILATIE | 21 INCH |
- 2023
- 52.592 km
€ 72.900
Lees ook
Nieuws
Porsche Taycan en Cayenne zoeken de duisternis op
Nieuws
Porsche verkoopt minder auto's, vooral in China
Nieuws
Elektrische Porsche Cayenne: nog niet te koop, breekt nu al record
Nieuws
11 Europese autobouwers en toeleveranciers gaan samen software ontwikkelen
Nieuws