Porsche Le Mans Prototype

Porsche LMP2
Twee dagen na de 24 uur van Le Mans deelt Porsche mee dat de eerste tests met een racewagen volgens de Le Mans Prototyp 2-reglementen met succes zijn verlopen. Komt de fabrikant van sportwagens volgend jaar terug naar Le Mans? Nee. Althans dat is niet direct de bedoeling. Het gaat hier namelijk om een racewagen die als klantenauto ingezet zal worden in de American Le Mans Series.
Twee dagen na de 24 uur van Le Mans deelt Porsche mee dat de eerste tests met een racewagen volgens de Le Mans Prototyp 2-reglementen met succes zijn verlopen. Komt de fabrikant van sportwagens volgend jaar terug naar Le Mans? Nee. Althans dat is niet direct de bedoeling. Het gaat hier namelijk om een racewagen die als klantenauto ingezet zal worden in de American Le Mans Series. De auto die z'n eerste rondjes reed op de testbaan van Porsches ontwikkelingscentrum in Weissach is een door Porsche compleet nieuw ontwikkelde racewagen. Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van een nieuw ontwikkelde V8 met een blokhoek van 90 graden, speciaal geschikt gemaakt voor lange afstandsraces. Met een reglementair voorgeschreven restrictor in de luchtinlaat weet de 3,4 liter motor er 480 pk uit te persen. De motor wordt gekenmerkt door een laag gewicht en een laag zwaarte punt. Verder meldt Porsche dat de motor beschikt over vier kleppen per cilinder, een separaat oliereservoir en per cilinder een gasklep. Het motorgeweld wordt in banen geleid door een aan het stuur te bedienen sequentiële zesbak en een koolstofvezel koppeling met drie platen. Het versnellingsbak- en koppelingshuis maken deel uit van het verder uit koolstofvezel opgetrokken chassis. Zowel voor als achter wordt gebruik gemaakt van dubbele driehoekige draagarmen met instelbare veren, stabilisatoren en schokdempers. Om de snelheid er uit te halen heeft de race-Porsche een remsysteem met variabele remkrachtverdeling en geventileerde koolstofvezelschijven, voor met een diameter van 380 millimeter en 355 achter. Geheel volgens de ALMS-reglemeneten van 2006 weegt de Porsche LMP2 750 kilo. Dit is bereikt door toepassing van licht gewicht constructies en niet door gebruik te maken van exclusieve (en dus dure) lichtgewicht materialen. Omdat de auto door privé-teams ingezet zal worden, was het uitgangspunt namelijk om de kosten binnen de perken te houden. Het nieuwe prototype zal in het eerste volle seizoen (2006) exclusief beschikbaar zijn voor Penske Motorsport (een organisatie die we ook kennen uit de Indy-racerij), pas later komen ook andere teams aan bod. Het Penske-team zal de auto als afsluiting van het testprogramma dit jaar al bij de twee laatste races van het ALMS-seizoen inzetten, om precies te zijn op 1 oktober op Road Atlanta en op 16 oktober op Laguna Seca.