Porsche 911 S/T: lichtste 911, 525 pk én handbak [UPDATE: prijs bekend]
Opvolger van bejubelde 911 R
Porsche heeft al vele jaren de neiging een generatie 911 af te sluiten met een gelimiteerde knaller. Denk aan de 911 R en de 911 Speedster. Met de 911 S/T zetten de Duitsers deze traditie voort.
Met de 911 S/T brengt Porsche opnieuw een gelimiteerde extra pure versie van de 911 uit. Er komen in totaal 1.963 stuks (1963 is immers het geboortejaar van de 911) op de markt, ongetwijfeld zijn ze zoals altijd op voorhand al uitverkocht.
De S/T doet denken aan het concept van de 911 R. De auto combineert het spoilerloze uiterlijke van de GT3 Touring met de 525 pk sterke 4.0 boxermotor van de GT3 RS, goed voor 9.000 tpm. Maar waar het blok in die extreme RS altijd aan een PDK-automaat is gekoppeld, krijgt de S/T een zestraps handbak. Hiervoor is een nieuwe lichtgewicht koppeling ontwikkeld. Samen met het enkelmassa-vliegwiel vermindert dit het gewicht van de roterende massa met 10,5 kilo. Hierdoor krijg je extreem snelle gasrespons. Ongetwijfeld goed voor een motorfietsachtige ervaring als het gaat om toeren maken.
S/T lichtste 911 die er is
Net als bij de 911 R staat plezier op de openbare weg bij de 911 S/T voorop, en niet rondetijden op het circuit. Gewichtsbesparing had evengoed prioriteit. De auto weegt slechts 1.380 kilo op zijn 525 pk en is daarmee de lichtste 911 van de huidige generatie. Dit is niet alleen bereikt door gebruik van koolstofvezel voor onder meer de voorklep, het dak, de voorste wielkasten en de portieren, maar bijvoorbeeld ook door het schrappen van de vierwielsturing. Hierdoor is de S/T de enige 911 van deze generatie die deze techniek mist. In totaal is de auto 40 kilo lichter dan een GT3 Touring met handbak, bovendien zijn de overbrengingen nog korter. De 0-100 tijd is 3,7 seconden, de top is 300 km/h. Aan de binnenkant ontbreekt uiteraard de achterbank, daar vinden we enkel een koolstofvezel versteviging. Koolstofvezel sportkuipen zijn standaard, maar tegen meerprijs kunnen kopers kiezen voor een iets meer comfortabele sportstoel die verstelbaar is.
Om het geheel nog exclusiever te maken is er een Heritage Design pakket leverbaar. Dan krijg je jouw S/T in de op foto’s te spotten kleur Shoreblue met getinte wielen. De deuren krijgen een startnummer naar keuze en stuur, hoofdsteunen en wielmoeren zijn een verwijzing naar vervlogen tijden. Net als de cognac-bekleding. Het is nog niet bekend hoeveel auto’s de Nederlandse importeur toegewezen krijgt, ongetwijfeld zal de vraag het aanbod wel weer overtreffen, al is de prijs nog niet bekend. Dit najaar komt hij op de markt, wij gaan er voor die tijd mee op pad!
Inmiddels weten we ook wat de Porsche 911 S/T in Nederland moet kosten. Je verwacht het al: zijn vanafprijs is behoorlijk potig. De 911 S/T staat namelijk voor €411.200 in de orderboeken. Ter vergelijking: een Porsche 911 GT3 RS - voorheen de duurste 911 - kost €350.900. Daar zit de 911 S/T dus nog dik €61.000 boven. Wél krijg je direct het Porsche Design Chronograph-horloge met een waarde van bijna 12 mille. Voor het Heritage Design Package tik je €18.485 af.