Porsche 911 Carrera T: lichter en gewoon weer met een handbak

Volledig volgens het boekje

Porsche 911 Carrera T
Porsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera TPorsche 911 Carrera T

Als Porsche een nieuw of vernieuwd model presenteert, kun je er vanuit gaan dat je de maanden erna heel wat Porsche-nieuws voorgeschoteld krijgt. De Porsche 911 ging medio dit jaar onder het mes, maar nog niet alle varianten ervan zijn up-to-date. Nu is het de vernieuwde Porsche 911 Carrera T die aan het daglicht is vrijgesteld.

De Porsche 911 werd in mei in vernieuwde vorm aan het daglicht voorgesteld. Porsche introduceert een nieuw of vernieuwd model altijd stapsgewijs, met als gevolg dat nog lang niet alle varianten van de 911 zijn opgefrist. De 992.2 - zoals de vernieuwde 911 intern heet - is er al als Carrera, Carrera (nu hybride) GTS en 4GTS én als GT3 en GT3 Touring. Later worden onder meer de vernieuwde Carrera S, Turbo en Turbo S nog gepresenteerd. Op de nieuwe Porsche 911 Carrera T hoef je niet langer te wachten, die is er nu namelijk al.

We kunnen ons goed voorstellen dat je door de Porsche-bomen het 911-bos niet meer zit. Gelukkig voor de overzichtelijkheid verandert de opzet van de Carrera T niet. De Porsche 911 Carrera T is opnieuw de variant met de 394 pk en 450 Nm sterke motor van de reguliere Carrera, de instap-911. In de 911 Carrera is die 3.0 zescilinder boxermotor altijd gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling (PDK), maar in de Carrera T is die machine aan een handgeschakelde zesbak geknoopt. De Porsche 911 Carrera T is echter meer dan slechts een Carrera met handbak. Zou is hij een tandje lichter én dynamischer dan de Carrera waarvan het een afgeleide is.

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T: met walnoothouten pookknop.

De Porsche 911 Carrera T is met zijn wagengewicht van 1.478 kilo namelijk ruim 40 kilo lichter dan de Carrera-zonder-T. De gewichtsbesparing is onder meer gerealiseerd door scheutiger om te gaan met geluidsisolerende materialen. Een sportuitlaatsysteem is standaard, evenals het Sport Chrono Pakket. De Porsche 911 Carrera T schiet vanuit stilstand in 4,5 tellen naar de 100 km/h (911 Cabriolet: 4,7 seconden) en noteert een topsnelheid van 295 km/h (911 Cabriolet: 293 km/h). De Carrera T heeft voor het eerst in zijn bestaan een mee- en tegensturende achteras. Andere aanpassingen: de stuurinrichting is directer, de Carrera T heeft een adaptief onderstel en ligt 1 centimeter dichter tegen het asfalt dan een reguliere Carrera. Daarbij staat hij achter op 21- en voor op 20-inch lichtmetaal waar rubber in de maten 305/30 (achter) en 245/35 (voor) omheen is gevouwen. Elektrisch verstelbare sportstoelen zijn standaard en de ruitjespatroonbekleding is exclusief voor deze variant. Wie bijbetaalt kan onder meer voor lichtgewicht kuipstoelen gaan. Opvallend detail: de handbak heeft een korte schakelpook met erop een walnoothouten pookknop.

Vanbuiten herken je de Porsche 911 Carrera T onder meer aan een sticker op de achterste zijruitjes met daarop een schakelpatroon. Diverse uiterlijke accenten en zaken als de modelaanduidingen zijn in het grijs uitgevoerd.

De Porsche 911 Carrera T kost €208.800, voor de 911 Carrera T Cabriolet vraagt Porsche €226.700.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.