Porsche 911 gefacelift: GTS is performance hybride

911 Carrera alleen benzinekracht, nog geen Carrera-S

36 reacties

Video

Porsche facelift de 911 en zoals verwacht krijgt de auto ook elektrokracht. Maar wel zonder stekker en met meer vermogen.

Dat er een hybride versie van de 911 aan zat te komen was al sinds de lancering van de huidige 992-generatie duidelijk, maar in welke vorm, dat was een raadsel. Het wordt een concept dat we niet eerder zagen op een straatauto, Porsche noemt het zelf T-Hybrid. Alleen de GTS-versie van de nieuwe 911 krijgt deze aandrijflijn. De GTS wordt tegelijk gelanceerd met de basis-Carrera, die nog altijd een 3.0 benzinemotor heeft, maar dan met iets meer vermogen.

 

Nieuwe luchtinlaten voor de GTS.

 

Grotere motor voor Porsche 911 GTS

Maar hoe ziet de nieuwe aandrijflijn eruit? Om te beginnen krijgt de 911 GTS een grotere motor: een 3.6 zescilinder boxer in plaats van een 3.0. Tot veel extra vermogen leidt dit niet, de benzinemotor heeft 485 pk, 5 meer dan de uitgaande GTS. Uitstoot en goede verbranding (lambda is altijd 1, ook bij vollast) was belangrijker. Deze motor is gekoppeld aan Porsches nieuwe achttraps PDK-versnellingsbak en daar is een elektromotor in geïntegreerd die 56 pk (kortstondig zelfs 65 pk) en 150 Nm extra levert voor een systeemvermogen van 541 pk en een koppel van 610 Nm. De stroom voor deze motor wordt niet alleen opgewekt door regenereren, maar ook door een generator die in de turbo is verwerkt. De enkele turbo (in plaats van twee in de vorige GTS) heeft een formaat meloen en tussen de twee schoepenraden zit een elektromotor/generator die niet alleen dient om de turbo op te spoelen voor een extreem snelle gasrespons, maar ook stroom opwekt met de uitlaagasenergie. Hierdoor is er altijd stroom beschikbaar, ook als je langere tijd volgas rijdt zoals op het circuit. De stroom die de turbo dan opwekt, wordt via de PDK-bak teruggeleverd aan de aandrijfijn. Is de stroom niet nodig, dan wordt hij opgeslagen in een compacte 1.9 kWh li-ion accu in de neus. Deze weegt slechts 27 kilo.Het stroomsysteem werkt met 400 volt en heeft als voordeel dat zaken als de aircocompressor niet meer door de motorenergie hoeven te worden aangedreven, zodat er geen multiriem nodig is en het blok compacter is dan de 3.0 voorheen. De hele auto is met 1.595 kilo 50 kilo zwaarder dan de vorige GTS zonder extra’s, waarbij aangetekend moet worden dat het nieuwe model standaard stoelverwarming en achterwielsturing heeft, wat voorheen niet zo was.

 

Een elektromotor ín de turbo zorgt voor boost maar wekt ook stroom op.

 

Rijplezier op één

Het doel van de nieuwe aandrijflijn was niet zuinigheid, maar performance en rijplezier. Ja, de auto is zuiniger dan voorheen, ruwweg 0,1 l/100 km. Een CO2-uitstoot is er nog niet, maar reken op 4 tot 6 gram winst. Maar de GTS is wel stukken sneller dan voorheen. Omdat stroom de turbo opspoelt voordat de uitlaatgassen dat doen, heb je binnen 0,8 tellen de maximale 1,8 bar turbodruk. De 0-100 sprint duurt daardoor nog maar 3,0 tellen en de top is 312 km/h. Maar indrukwekkender is hoe snel de auto van de lijn komt. “In de eerste 2,5 seconden legt de auto dezelfde afstand af als de huidige 911 Turbo S”, claimt Porsche. Gezien de achterwielaandrijving is dat bijzonder indrukwekkend, maar de tractie is nu zo goed dat de 4WD-versie voor het eerst iets langzamer is op de sprint, vanwege het hogere gewicht. Daarbij helpt de nieuwe turbo met de gasrespons, die op het niveau moet zitten van een grote atmosferische motor. Op papier is dit ideaal, de praktijk gaan we in het begin van de zomer ervaren tijdens de eerste proefrit. Op de Nürburgring was de auto 8,7 tellen sneller dan de vorige GTS!

 

Standaard een sportuitlaat op de GTS

Geen analoge toerenteller meer voor Porsche 911

Ook al is de nieuwe hybride techniek de belangrijkste wijziging, er is natuurlijk meer veranderd aan de 911. Zo krijg de auto een nieuwe digitale cockpit, waarbij ook de analoge toerenteller defitief verdwijnt. Wel komt deze naar wens in digitale vorm terug, waarbij de plek van de redline op ‘de klok’ zich aanpast aan de gekozen rijstand. Dit los van veel andere keuzemogelijkheden voor het nieuwe 12,6 inch display voor je neus. Aan de buitenkant zien we nieuwe bumpers en aerodynamica, matrix-ledverlichting is nu standaard. Het optionele sportonderstel is standaard op de GTS, net als een sportuitlaat. De bandenmaat van de GTS is vergroot naar 315/30 R21 achter, ook al is de auto niet breder geworden. Hij is wel iets langer dan voorheen.

 

Porsche 911

Carrera zonder stroom, Turbo (S) volgt later

Niet alle nieuwe versies van de 911 krijgen hybridekracht. De instapper in de vorm van de non-S Carrera doet het nog altijd op enkel benzine. De auto heeft nog altijd een 3.0 zescilinder boxer, maar dan nu met de turbo’s van de voormalige GTS en de intercooler van de uitgaande 911 Turbo. Het vermogen stijgt naar 394 pk, en met sportchronopakket sprint de ‘langzaamste’ nieuwe 911 nu al in 3,9 tellen naar 100 km/h. De Carrera zal net als de GTS altijd een automaat hebben. Er komen wel versies met handbak want “de vraag is er”, maar welke dat worden wil Porsche nog niet zeggen. De grote ontbrekende versie is natuurlijk de Carrera S, waar nog niets over bekend is. Wordt dat een dikkere versie van de Carerra zonder stroom of ook een hybride zoals de GTS? Porsche wil er vooralsnog niets over kwijt. De hybride GTS is er ook met 4WD en als Targa 4WD. Veel later volgt er uiteraard ook nog een 911 Turbo-versie die zeer waarschijnlijk ook een hybride aandrijflijn krijgt, maar dan met twee van zulke elektrische turbo’s erop. Interessanter wordt wat Porsche gaat doen met de GT-modellen. Blijven die puur of krijgen die ook elektrificatie? We vermoeden dat Porsche de boel zo puur mogelijk houdt zolang de regels dat toelaten. De hybride techniek van de 911 GTS kan in ieder geval niet worden gebruikt omdat de GT3-modellen geen turbo hebben en de PHEV-techniek van de 918 Spyder is voor een GT3 veel te zwaar.

 

We kennen de nieuwe systemen uit de Taycan en de Panamera.

 

 

Uiteraard heeft Porsche al hybrides op de markt met de Panamera en de Cayenne. Maar dat zijn geen extreme sportwagens, waarbij gewicht en gasrespons belangrijker is. Maar er waren ook voor straat en circuit hardcore sporters waar wel hybride-techniek voor werd gebruikt, al dan niet als plug-in hybride!

 

911 GT3 R Hybrid

Deze circuit-911 uit 2010 is ingezet voor de 24 uur van de Nürburgring en had twee elektromotoren van ruim 80 pk per stuk op de vooras, los van de gebruikelijke boxermotor. Hij had geen batterijen maar een vliegwielgenerator op de plek van de passagier. Hier wordt rotatieenergie in opgeslagen bij remacties, die bij accelereren weer wordt ingezet met ruim 160 pk extra vermogen.

 

GT3 R

918 Spyder

De legendarische hypercar uit 2013 met V8 met 608 pk en twee elektromotoren die nog eens 286 pk extra leveren voor een systeemvermogen van 887 pk. Eén elektromotor zit op de vooras, de andere is gekoppeld aan de V8. De stroom komt niet alleen van remacties: je kunt de 918 ook opladen met een stekker om de 6,8 kWh accu vol te krijgen.

918 Spyder

919 Hybrid

De LMP1 raceauto waarmee Porsche in 2014 terugkeerde in Le Mans. Een 2.0 V4-turbomotor met 500 pk wordt ondersteund door een elektromotor op de vooras die 400 pk levert. Los van de remenergie wordt er ook stroom opgewekt door twee turbinewielen in het uitlaatkanaal, die los staan van de uitlaatgasturbo. Dit hybride-concept is uiteraard de basis geweest voor de aandrijflijn van de nieuwe 911 T-Hybrid 992.2 straatauto.

 

De 919 Hybrid wekte ook stroom op in het uitlaatkanaal.

Porsche 911
Porsche 911Porsche 911 992.2Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.