Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

Elektroracer geeft belangrijk signaal

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformancePorsche 718 Cayman GT4 ePerformance

De Taycan is vooralsnog de enige volledige elektrische Porsche, maar zal dat niet lang blijven. Porsche komt onder meer met een volledig elektrische Macan en ook de 718-reeks belooft in de toekomst elektrisch te worden. Met de GT4 ePerformance blikt Porsche vooruit op een elektrische circuitversie van de 718 die dan ook relevanter is dan je wellicht zou denken.

Even terugspoelen naar september 2021, de maand waarin Porsche de Mission R presenteerde. De Mission R was een studiemodel in de vorm van een volledig elektrische raceauto. Met die 4,38 meter lange en 1.088 pk sterke concept-car blikte Porsche niet alleen vooruit op een elektrische circuitauto, maar gaf het ook een hint naar de toekomst van de 718. Inmiddels is bekend dat de 718-reeks op termijn helemaal elektrisch wordt en met deze 718 GT4 ePerformance geeft Porsche die knotsgekke Mission R een concreter vervolg.

Porsche Mission R (2021)

De Porsche 718 GT4 ePerformance fungeert als uithangbord van hoe een elektrische GT-racer zou kunnen worden. Net als de Mission R is het een achterwielaangedreven elektroracer die gebruikmaakt van het chassis van de 718 GT4 Clubsport. De 718 GT4 ePerformance is in staat om in kwalificatiemodus 1.088 pk te leveren en moet 30 minuten lang 612 pk naar de achterwielen kunnen sturen. Die 30 minuten meldt Porsche niet zomaar, het is namelijk de gemiddelde lengte van een Carrera Cup-race. Volgens Porsche is de 718 GT4 ePerformance op het circuit net zo rap als de 911 GT3 Cup-racer. Dankzij 900 volt boordspanning is het 80-kWh accupakket in slechts 15 minuten van 5 tot 80 procent vol te pompen met stroom.

De 718 GT4 ePerformance is 14 centimeter breder dan de 718 GT4 Clubsport waarmee hij zijn basis deelt. Voor de auto zijn zo'n 6.000 onderdelen volledig nieuw ontwikkeld. Grote delen van de koets zijn vervaardigd uit lichtgewicht composieten, waaronder gerecycled koolstofvezel. Tijdens het Goodwood Festival of Speed - dat van 23 tot 26 juni plaatsvindt - wordt de auto tijdens het bekende Hill Climb-evenement op zijn staart getrapt. Porsche stuurt dit jaar twee exemplaren naar diverse Europese circuits. Begin 2023 gaan ze op de boot naar de Verenigde Staten om daar de racebanen onveilig te maken. Reken maar dat diverse designelementen van deze elektrische 718 op termijn doorsijpelen naar een volledig elektrische opvolger van de straatlegale 718-familie.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.