Pk-monster van Bristol

Bristol Fighter S

Met een nieuwe variant van de Fighter heeft Bristol volgens eigen zeggen 'waarschijnlijk de meest krachtige auto ooit met de motor voorin' in het programma.

Met een nieuwe variant van de Fighter heeft Bristol volgens eigen zeggen 'waarschijnlijk de meest krachtige auto ooit met de motor voorin' in het programma.

Van de vele kleine autofabrikanten in Groot-Brittannië is Bristol zonder twijfel de meest excentrieke. De modellen gaan tientallen jaren mee en er bestaan géén dealers van het merk; de auto's zijn alleen via de fabriek te koop. De Fighter werd voor het eerst in 2002 getoond en is voor Bristol-begrippen dus het nieuwe model. De auto is voorzien van een aangepaste versie van de 8,0-liter V10 uit de Chrysler Viper. Binnenkort gaat de 'S'-versie van de Fighter in productie met een maximaal vermogen van 660 pk.
Bijzonder is dat de Fighter S zijn maximale vermogen pas op hoge snelheden bereikt. Normaal heeft de S de beschikking over 628 pk; het extra vermogen komt volgens de fabrikant vrij door aërodynamische overdruk in het luchtinlaatsysteem. Overigens levert de normale Fighter, zoals hij tot nu toe werd geleverd, 558 pk. Bristol geeft voor de Fighter S geen officiële prestatiecijfers op, maar naar schatting haalt de auto 340 km/u en kan hij in onder de 4 seconden van 0 naar 100 sprinten. In Groot-Brittannië kost de auto zonder belastingen 218.000 euro; dat betekent dat in Nederland de auto inclusief btw en bpm rond de 320.000 euro kost.
Bristol meldt eveneens dat voor de Fighter en Fighter S 2 optiepakketten zijn ontwikkeld. De eerste is het 'R'-pakket dat onder meer bestaat uit 5-spaaks wielen met 19 inch banden. De vering kan worden aangepast zodat de auto 10 mm lager bij de grond ligt en er zijn speciale schokdempers gemonteerd die de bewegingen van de carrosserie beperken. Volgens Bristol heeft de vooras hierdoor meer grip en kan de auto scherper sturen.
Het 'C'-pakket vraagt volgens Bristol 'een kleine opoffering aan de praktische bruikbaarheid'. Wie 'competition-pakket' bestelt, krijgt de auto 15 mm lager bij de grond weer terug. Voorts is er een racetankdop en zijn er aërodynamische aanpassingen bij de voorwielen en is er volgens Bristol een 'verticaal hek' aan de achterzijde geplaatst die de downforce aan de achterzijde bevordert.

Beide pakketten kosten in Nederlandse prijzen ongeveer 25.000 euro. Overigens kost de standaard Fighter met 558 pk 195.000 euro; wat in Nederland neerkomt op ongeveer 280.000 euro.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.