Piëch kreeg gelijk toen hij zei dat de eerste Audi 100 Avant beter een stationwagon had kunnen zijn
Vijfdeurs hatchback
Het was onder druk van de tijdgeest, zo verklaarde Audi in 1977 de komst van de 100 Avant, wat niets meer of minder was dan de hatchback-uitvoering van de vierdeurs 100. Die was pas een jaar eerder geïntroduceerd. In de jaren 70 ontstond de trend om ook auto’s uit de hogere prijsklasse een vijfde deur en een neerklapbare achterbank te geven, of op zijn minst een dynamische, schuine achterzijde. Voorbeelden zijn de Lancia Gamma, Citroën CX, Rover 3500, Renault 20/30 en Saab 900.
Audi koos voor de bijnaam Avant om het progressieve karakter van de vijfde deur te benadrukken, maar gezien de reeds ruime sortering aan soortgelijke modellen was dat argument er met de haren bijgesleept. Bovendien was de uiterlijke gelijkenis met de populaire Volkswagen Passat groot genoeg om het ene model (door de oogharen bekeken) met het andere te verwarren. De vijfde deur maakte de Audi 100 er bovendien niet knapper op; hij was een decimeter korter en oogde als geheel net wat minder voornaam dan de vierdeurs 100, die je juist een imposante verschijning mocht noemen. En is het toeval dat er nooit een Avant van de eerste generatie Audi 200 is verschenen? De variabele laadruimte was hoe dan ook een niet te ontkennen voordeel, hoewel de reguliere inhoud met 443 liter belangrijk geringer was dan bij de 100 sedan – het scheelde maar liefst 200 liter. Zodoende kwam hét voordeel van de Avant alleen met de bank omlaag naar voren.
Piëch vond dat eerste Avant beter een echte stationwagon had kunnen zijn
Had mijnheer Piëch dan toch gelijk toen hij verklaarde dat de Avant beter een echte stationwagon kon zijn? Jazeker, en dat bewezen de latere generaties van de 100 en daarna de A6. De nieuwste versie debuteert nu zelfs als Avant, wat voldoende zegt over de populariteit van het model. De fraaie soortnaam kreeg al snel eeuwigheidswaarde en identificeer je even vanzelf met Audi als het illustere quattro. Niet gebleven is de eenvoud van de typenamen: de 100 Avant was er als L, GL, LS, GLS en CD. Helder en duidelijk, of moeten we ons oud voelen als we struikelen over Advanced edition, S edition en Pro Line? Zou toch grappig zijn: de nieuwe Audi A6 GL.
Lees ook
Nederlandse apk erg streng en dat maakt autorijden betaalbaar houden moeilijker
Deze leuke klassieke coupés en sportauto's worden steeds meer waard
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1997)
