AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Peugeot onthult Partner op waterstof
In Loughborough, vlakbij het Engelse Birmingham, heeft Peugeot vandaag in samenwerking met Intelligent Energy een waterstofauto gepresenteerd op basis van een elektrisch aangedreven Partner.
De Partner H2Origin, zoals het samenwerkingsverband de auto noemt, is een zero-emissions verhicle. De elektrische aandrijflijn wordt van kracht voorzien door de nieuwste generatie Proton Exchange Membrane (PEM) brandstofcellen.
Deze combinatie heeft meerdere voordelen. Ten eerste is de actieradius 300 kilometer, tien keer zoveel als een gewone elektrische auto. Het compacte ontwerp van de Intelligent Energy brandstofcel zorgt er bovendien voor dat de techniek in de motorruimte kan worden ingebouwd. Tenslotte start de auto ook bij lage temperaturen, tot -20 graden is er geen probleem.
De waterstoftanks werken onder een druk van 700 bar. Ze zitten vast aan rails, zodat het makkelijk is om tanks te wisselen. Dit voorkomt afhankelijkheid van een vooralsnog niet-bestaande infrastructuur van waterstoftankstations.
De auto is drie jaar in ontwikkeling geweest. Verwacht 'm echter niet op korte termijn in de showrooms: Peugeot denkt dat auto's met dergelijke techniek pas in 2020 op de markt komen. Het merk ziet namelijk meerdere problemen: de productiekosten van dit soort auto's en de grootte van de tanks. Ook stelt Peugeot dat steun van de overheid onontbeerlijk is voor een grootschalige overstap op waterstof.
Deze combinatie heeft meerdere voordelen. Ten eerste is de actieradius 300 kilometer, tien keer zoveel als een gewone elektrische auto. Het compacte ontwerp van de Intelligent Energy brandstofcel zorgt er bovendien voor dat de techniek in de motorruimte kan worden ingebouwd. Tenslotte start de auto ook bij lage temperaturen, tot -20 graden is er geen probleem.
De waterstoftanks werken onder een druk van 700 bar. Ze zitten vast aan rails, zodat het makkelijk is om tanks te wisselen. Dit voorkomt afhankelijkheid van een vooralsnog niet-bestaande infrastructuur van waterstoftankstations.
De auto is drie jaar in ontwikkeling geweest. Verwacht 'm echter niet op korte termijn in de showrooms: Peugeot denkt dat auto's met dergelijke techniek pas in 2020 op de markt komen. Het merk ziet namelijk meerdere problemen: de productiekosten van dit soort auto's en de grootte van de tanks. Ook stelt Peugeot dat steun van de overheid onontbeerlijk is voor een grootschalige overstap op waterstof.
Plaats een reactie
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar

Dit zijn niet de mooiste MPV’s maar ze zijn wel praktisch en betaalbaar
Nieuws

Peugeot zet opgefriste Partner, Expert en Boxer op prijslijst
Nieuws

Elektrische Citroën ë-Berlingo en Peugeot e-Partner met extra zitrij
Nieuws

Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto
Nieuws



