Peugeot en Citroën vernieuwen elektrische personenbusjes
Frisse neus, meer vermogen
Citroën en Peugeot schaven hun elektrische personenbusjes bij. De Citroën ë-Spacetourer en Peugeot e-Traveller krijgen een wat ander front en logischerwijs krijgt ook de elektrische aandrijflijn een opfrisser.
Peugeot en Citroën bieden de personenversies van de Expert en Jumpy, respectievelijk de Traveller en de Spacetourer, alleen nog elektrisch aan. Zowel de Peugeot e-Traveller als de Citroën ë-Spacetourer stamt uit 2020 en nu vinden de Fransen het al tijd voor een opfrisser. Toch is het niet heel gek dat er al vrij snel een facelift volgt, omdat de busjes in de basis alweer zeven jaar oud zijn. Reken erop dat de facelift dus niet alleen geldt voor de personenversies, maar ook voor de bestelvarianten.
Wereldschokkend zijn de wijzigingen waarschijnlijk niet, al is het vanwege de dikke laag camouflage op zowel de Citroën als de Peugeot nog wat lastig te zien wat er precies gebeurt. In elk geval is wel duidelijk dat beide ruimtereuzen nieuwe koplampen met een nieuwe lichtsignatuur krijgen. Reken daarbij ook op een nieuw ingevuld front, met anders gevormde luchtinlaten en andere inzetstukken. In het slechts beperkt afgeplakte interieur springen de verandering ons niet bepaald tegemoet, al mag je hier logischerwijs vernieuwd infotainment verwachten.
Op technisch gebied ligt de komst van een sterkere elektrische aandrijflijn in de lijn der verwachting. De elektrische Stellantis-busjes hebben nu immers nog de 136 pk sterke elektromotor, maar die geeft in diverse modellen het stokje goeddeels over aan een nieuwere 156 pk sterke versie. Waarschijnlijk wordt ook het iets grotere en nieuwe 51 kWh-accupakket in de busjes gelepeld, waardoor de standaardactieradius (nu nog 219 km) ongetwijfeld omhoog gaat. Het grotere 75 kWh-accupakket is er ongetwijfeld ook weer bij, daarmee komen ze nu tot 330 km ver. Reken erop dat ook de Opel Zafira-e en de Fiat e-Ulysse (en diens bestelbroers) in de faceliftronde meegaan. Die zijn alleen nog niet gespot.