Peugeot 607 Pescarolo

Peugeot 607
Peugeot laat in Parijs een speciale showversie zien van de 607. Hij is vernoemd naar Henri Pescarolo, oud-Formule 1 coureur en viervoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans.


Peugeot laat in Parijs een speciale showversie zien van de 607. Hij is vernoemd naar Henri Pescarolo, oud-Formule 1 coureur en viervoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans. Geen wonder dat de 607 Pescarolo vooral een sportief karakter heeft.

Henri Pescarolo begon in 1965 met F3 en haalde twee jaar later het Franse Kampioenschap met Matra. Met dat merk startte hij in 1968 niet alleen in F2, maar ook in F1. Later reed hij voor Williams, March en BRM en reed zijn laatste F1-jaar voor Surtees. Succesvoller was Pescarolo in de sportscars: hij nam van 1966 tot en met 1999 deel aan de 24 uur van Le Mans en won drie jaar achter elkaar, ook weer met een Matra: in 1972 samen met Graham Hill en de twee volgende jaren met Gerar Larousse. In 1984 won hij de race samen met Klaus Ludwig in een Porsche 956.
Nadat Pescarolo zijn helm in de wilgen had gehangen, richtte hij zijn eigen Sportscar-team op en heeft sindsdien jaarlijks twee Courages met Peugeot-motoren ingezet voor de 24 uur van Le Mans.
De samenwerking van de laatste jaren heeft nu geleid tot 607 Pescarolo. De showauto heeft grotere, vierkante luchtinlaten in de voorbumper, de schermen zijn 25 mm breder en de voorzijde staa 25 mm lager dan de standaarduitvoering.
Andere achterlichtglazen en twee met elkaar verbonden uitlaateindstukken typeren de achterzijde. De auto staat op 19-inch wielen met Michelins in de maat 245/45 R19. Binnenin de donkerpaarse 607 Pescarolo ziet 't er ook al sportief-luxueus uit. Alles is alles bekleed met bordeauxkleurig leer. De middenstukken van de stoelzittingen en rugleuningen hebben fijn geperforeerd leer. Nieuw is het 16x9 kleurenscherm in de middenconsole.

In deze uitvoering heeft Peugeot de ruim 400 pk sterke V6 gehangen, die werd gebruikt in de C70 Pescarolo Sport tijdens de 24 uur van Le Mans. De automatische transmissie kan ook sequentieel worden bediend. Uiteraard is tevens het remsysteem van de 607 onder aangepast: met vier grote geventileerde schijven en remklauwen met elk vier zuigers. Er zijn (nog) geen plannen om de 607 Pescarolo op de markt te brengen.



Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.