Peugeot 208 op 1 in Nederland én Europa
Vooral e-208 in trek, maar lange levertijden
De Peugeot 208 is niet nieuw, maar scoort in 2022 ineens opvallend goed. Zowel in Nederland als in Europa stevent de compacte Peugeot af op een afgetekende nummer 1-positie op de verkoopranglijsten, maar de levertijden lopen op.
Peugeot presenteerde de huidige, tweede generatie van de 208 in 2019. In zijn eerste volle jaar op de markt eindigde hij in Nederland op de tiende plek van de verkoopranglijst, in 2021 op plaats 7. In 2022 stoot hij ineens door naar de eerste plek, met een riante voorsprong op de Kia Niro die de laatste jaren als publiekslieveling geldt in Nederland. Tot en met november wist de compacte Peugeot 9.101 kopers aan zich te binden, tegen dik 6.600 voor de Niro. Daarmee wordt 2022 hoogstwaarschijnlijk het beste jaar voor de 208 ooit, na of met 2013. Het marktaandeel? 3,22 procent in 2022, tegen 1,89 procent in 2021 en 1,95 in 2020.
Ook in de rest van Europa staat de Peugeot 208 er prachtig voor. In 2021 moest hij nog genoegen nemen met een nummer 2-positie in ons werelddeel, na de Volkswagen Golf. Inmiddels stevent het Stellantis-product ook op deze schaal af op de eerste plek, met een gezonde voorsprong op de nummer 2. Peugeot verkocht tot en met november dan ook 10,5 procent méér 208’s dan in 2021, meldt Automotive News Europe aan de hand van cijfers van Dataforce.
Het succes van keuze
Hoewel enigszins onverwacht, is met name het Nederlandse succes van de 208 bepaald niet onverklaarbaar. De Peugeot 208 voldoet namelijk aan misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor succes in ons land: hij is er met verbrandingsmotoren én met volledig elektrische aandrijving. De Kia Niro en Volvo XC40 bewijzen al jaren dat dit bijna een garantie is op succes. De 208 voegt daar nog iets belangrijks aan toe, want hij is een stuk voordeliger dan die andere verkoopknallers. De elektrische e-208 is zelfs één van de voordeligste EV’s op de markt en dat maakt hem, ongetwijfeld in combinatie met zijn leuke voorkomen, voor veel kopers onweerstaanbaar.
De Nederlandse importeur bevestigt dat gevoel en voegt eraan toe dat de 208 juist door die relatieve betaalbaarheid erg in trek is bij particuliere EV-kopers. De volledig elektrische e-208 levert een grote bijdrage aan het succes van de 208 en is in Nederland inmiddels goed voor zo’n 60 procent van de verkopen. De populariteit van de elektrische 208 verklaart ook waarom de Peugeot het juist dit jaar zo goed doet, want volgens de importeur is de e-208 pas dit jaar ‘echt doorgebroken’. De overheidssubsidie voor elektrische auto’s, maar ook gunstige private-leasemogelijkheden worden door Peugeot Nederland specifiek aangewezen als belangrijke oorzaken voor dat succes, naast uiteraard de goede eigenschappen die het de auto zelf toedicht.
Levertijden
Door de wereldwijde tekorten aan onderdelen, personeel en transport is de levertijd van met name de elektrische Peugeot 208 inmiddels flink opgelopen. Hier ter redactie is zelfs een geval bekend van iemand die al een jaar op zo’n auto wacht. Dat geval lijkt geen uitzondering. Stellantis Nederland ziet die situatie helaas voorlopig niet verbeteren: “ Bij de e-208 overtreft de vraag het aanbod dusdanig dat de levertijden inmiddels flink zijn opgelopen. We doen er alles aan om de levertijd te beperken, maar de populariteit van de e-208 blijft onverminderd hoog. Met het opnieuw beschikbaar komen van de overheidssubsidie per 1 januari zal dit naar verwachting voorlopig zo blijven.” Peugeot had nóg meer 208’s kunnen verkopen, als de levering tijdig had kunnen gebeuren. Bij de reguliere 208 met verbrandingsmotor speelt dit probleem wat minder en is de levertijd aanzienlijk korter.
Van de elektrische Peugeot 208 is inmiddels een vernieuwde versie gepresenteerd, die met een lager verbruik, een iets grotere accu en meer dan 400 kilometer actieradius veelbelovende specificaties heeft. Het zal nog wel even duren voordat we hem in Nederland kunnen bewonderen, want met de nieuwe uitvoering is het leveringsprobleem uiteraard bepaald niet opgelost. Mensen die al op een e-208 wachten kunnen hun order wel omzetten naar het herziene model, zegt Peugeot. Voorwaarde is wel dat er een GT in bestelling stond, want de vernieuwde e-208 is er voorlopig alleen als GT.
Corsa
De Peugeot 208 staat niet alleen, maar heeft een technisch broertje in de vorm van de Opel Corsa. De Corsa lijkt dit jaar in Nederland van plek 8 (2021) naar plek 4 op te schuiven en eindigt in Europa naar het zich laat aanzien op de zesde plaats. Ook deze auto is er als EV, de Opel Corsa-e. Reken niet op een fors kortere levertijd door voor de Corsa te gaan: volgens Stellantis Nederland zijn er (ook) op dat vlak geen significante verschillen tussen de twee.
PRIVATE LEASE Peugeot 208



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Eerste prijs elektrische Peugeot e-208 met nieuwe aandrijflijn

Peugeot e208 - Achteruitkijkspiegel

Peugeot 208 stoot Volkswagen Golf van de troon in Europa

Praktijkervaring Peugeot 208: dit vinden eigenaren van hun auto

De (tot nu toe) populairste auto's van 2022

Elektrische Peugeot e-208 vernieuwd: tot 400 kilometer bereik
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (153) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.