Peugeot 205 GTI (1989) - In het wild
Het wildste welpje
In de zestien jaar waarin Peugeot de 205 bouwde, sprak geen productieversie zo tot de verbeelding bij het grote publiek als de 205 GTI. Vandaag staat er zo'n lekkere 205 GTI op de digitale planken van In het Wild. En niet zomaar een! We hebben hier namelijk te maken met een 205 GTI met 1.9, die ook nog eens bijzonder lang bij zijn huidige eigenaar is.
Je krijgt collega Joas van Wingerden nagenoeg nergens zo enthousiast voor als voor Peugeotjes 205. In de kleine tien jaar dat ondergetekende hem kent, klettert de 205 als onderdeel van een enthousiaste spraakwaterval geregeld uit zijn mond. Sinds kort staat zijn 'Peutje' met bescheiden 1.1 op peperpot-sloffen van een 205 1.6 GTI, dus we kunnen ons de ingewikkelde combinatie van jaloezie en bewondering goed voorstellen die tijdens het zien van deze foto's van een échte 205 GTI deel van hem worden.
Peugeot 205 GTI 1.9 (1989)
Natuurlijk is de 205 T16 de versie van de 205 die het kleine Franse succesnummer internationaal tot een superster maakte door zijn optreden tijdens de Groep B-rally's, maar dichter bij zo'n heftig rallykanon dan met een 205 GTI zou de gewone sterveling niet komen. De 205 GTI debuteerde midden jaren tachtig met een 105 pk sterke 1.6. Het GTI-gamma werd kort na de komst van de 105 pk en 115 Nm sterke versies met 1.6 uitgebreid met de 205 1.9 GTI. Dat huzarenstukje van de in serie gebouwde 205 had een minder hitsig karakter dan de versie met 1.6, maar bracht wel meer vermogen op de been: aanvankelijk 130 pk en later door de komst van een katalysator 122 pk. De 130 pk die dit exemplaar heeft, helpen het 860 kilo wegende welpje in 7,8 seconden vanuit stilstand aan een snelheid van 100 km/h en aan een topsnelheid van 208 km/h. De 105 pk sterke 205 GTI met 1.6 – die naast de GTI met 1.9 werd gevoerd – was met een 0-100-tijd van 9,5 tellen duidelijk minder kwiek.
Het door ondergetekende gekiekte exemplaar staat er bijzonder fris bij. De kentekenplaathouder van de 205 GTI Club bevestigt dat hij in het bezit is van een liefhebber en ook de geschiedenis van dit exemplaar wijst daarop. Bijna exact 34 jaar geleden werd hij gebouwd en hij stak in 1996 voor het eerst de Nederlandse grens over. Sinds eind 1997 is het Franse automobiele bommetje in het bezit van zijn huidige eigenaar en die lijkt er gezien de staat van de auto zeer goed voor te zorgen.