AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Parbleu! De Peugeot 5008!
146
De IAA in Frankfurt laat nog even op zich wachten, maar Peugeot neemt alvast een belangrijk voorschot op deze autotentoonstelling met de 5008.
De 5008 is 4,53 meter lang en 1,64 meter hoog. Daarmee is-ie zestien centimeter langer dan de 3008, maar opvallend genoeg exact even hoog. De Cw-waarde van 0,29 is volgens Peugeot 'vergelijkbaar met die van een tgv'.
Aan de zeer vrolijk kijkende kinderen op foto 4 kunnen we zien dat we hier met een ander concept te maken hebben dan bij de 3008. Voor Peugeot was de term 'mpv' in combinatie met de 3008 als vloeken in de kerk, maar in het geval van de 5008 is het Franse merk er maar wat trots op dat het hier met een praktische vijf- en optionele zevenzitter voor het hele gezin op de proppen is gekomen.
Peugeot zorgt goed voor de inzittenden. De interieurbreedte is op de voorste zitrij 1476 millimeter, op de middelste zitrij 1520 millimeter en helemaal achterin nog altijd 1341 millimeter. De drie middelste zetels kunnen afzonderlijk tot 130 millimeter verschoven worden, zodat de inzittenden de keuze hebben uit meer bagageruimte of extra ruimte voor de passagiers. Zodoende varieert de inhoud van de bagageruimte tussen 758 en 823 liter met een opgeklapte middelste zitrij.
Het Franse merk wilde zoveel mogelijk licht in het interieur en daarom kent de auto nauwelijks dode hoeken en is er een groot panoramadak. De voorruit heeft een glasoppervlak van 1,70 m2 en het panoramadak voegt daar nog eens 1,69 m2 aan toe. Wie de optelsom maakt met de totalen van de zijruiten en de achterruit erbij, komt uit op een totaal van 5,77 m2.
Het motorenpalet is overzichtelijk, twee benzinemotoren en twee diesels. De benzinemotoren zijn de 1.6 Vti met 120 pk en de 1.6 THP met 150 pk. De diesels zijn de 1.6 HDi met 110 pk en de 2.0 HDi met -afhankelijk van de transmissie- 150 of 163 pk.
Het comfort van de inzittenden heeft veel prioriteit gekregen. Extra geluidsisolatie garandeert dat de zesde en zevende passagier niet hun stem hoeven te verheffen om met de twee mensen voorin te praten en in de raamstijlen zijn uitstroomopeningen voor de airconditioning verwerkt.
Voor de lange vakantieritten is er het multimediasysteem voor de tweede zitrij. Dat systeem bestaat uit twee 7-inch monitoren, een hub waar vele soorten apparatuur (onder andere DVD, spelcomputer) op kunnen worden aangesloten en twee bluetooth headsets.
Ook met de veiligheid zit het wel goed. Natuurlijk heeft de 5008 een batterij airbags, maar ook het uit de 3008 bekende Head Up display en Distance Alert maken hun opwachting. Distance Alert kan worden ingesteld op een tijdsinterval tussen 0,9 en 2,5 seconden; kleeft de 5008 dichter op z'n voorganger, dan geeft het systeem een waarschuwingssignaal. Verder zijn er Snow Motion traction control, ESP en een elektronische parkeerrem met Hill Hold Assist.
Peugeot onthult de 5008 in september op de IAA in Frankfurt. Later in de herfst verschijnt de auto bij de dealers. De 5008 gaat het opnemen tegen auto's als de Renault Grand Scénic, de Opel Zafira en de C4 Grand Picasso van concerngenoot Citroën.
Aan de zeer vrolijk kijkende kinderen op foto 4 kunnen we zien dat we hier met een ander concept te maken hebben dan bij de 3008. Voor Peugeot was de term 'mpv' in combinatie met de 3008 als vloeken in de kerk, maar in het geval van de 5008 is het Franse merk er maar wat trots op dat het hier met een praktische vijf- en optionele zevenzitter voor het hele gezin op de proppen is gekomen.
Peugeot zorgt goed voor de inzittenden. De interieurbreedte is op de voorste zitrij 1476 millimeter, op de middelste zitrij 1520 millimeter en helemaal achterin nog altijd 1341 millimeter. De drie middelste zetels kunnen afzonderlijk tot 130 millimeter verschoven worden, zodat de inzittenden de keuze hebben uit meer bagageruimte of extra ruimte voor de passagiers. Zodoende varieert de inhoud van de bagageruimte tussen 758 en 823 liter met een opgeklapte middelste zitrij.
Het Franse merk wilde zoveel mogelijk licht in het interieur en daarom kent de auto nauwelijks dode hoeken en is er een groot panoramadak. De voorruit heeft een glasoppervlak van 1,70 m2 en het panoramadak voegt daar nog eens 1,69 m2 aan toe. Wie de optelsom maakt met de totalen van de zijruiten en de achterruit erbij, komt uit op een totaal van 5,77 m2.
Het motorenpalet is overzichtelijk, twee benzinemotoren en twee diesels. De benzinemotoren zijn de 1.6 Vti met 120 pk en de 1.6 THP met 150 pk. De diesels zijn de 1.6 HDi met 110 pk en de 2.0 HDi met -afhankelijk van de transmissie- 150 of 163 pk.
Het comfort van de inzittenden heeft veel prioriteit gekregen. Extra geluidsisolatie garandeert dat de zesde en zevende passagier niet hun stem hoeven te verheffen om met de twee mensen voorin te praten en in de raamstijlen zijn uitstroomopeningen voor de airconditioning verwerkt.
Voor de lange vakantieritten is er het multimediasysteem voor de tweede zitrij. Dat systeem bestaat uit twee 7-inch monitoren, een hub waar vele soorten apparatuur (onder andere DVD, spelcomputer) op kunnen worden aangesloten en twee bluetooth headsets.
Ook met de veiligheid zit het wel goed. Natuurlijk heeft de 5008 een batterij airbags, maar ook het uit de 3008 bekende Head Up display en Distance Alert maken hun opwachting. Distance Alert kan worden ingesteld op een tijdsinterval tussen 0,9 en 2,5 seconden; kleeft de 5008 dichter op z'n voorganger, dan geeft het systeem een waarschuwingssignaal. Verder zijn er Snow Motion traction control, ESP en een elektronische parkeerrem met Hill Hold Assist.
Peugeot onthult de 5008 in september op de IAA in Frankfurt. Later in de herfst verschijnt de auto bij de dealers. De 5008 gaat het opnemen tegen auto's als de Renault Grand Scénic, de Opel Zafira en de C4 Grand Picasso van concerngenoot Citroën.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 1.6 THP Allure 5p.
- 2014
- 240.208 km
€ 4.250

Peugeot 5008 1.2 PureTech Blue Lease GT-Line | Half leder | Elektrisch panoramadak | LED | Apple carplay
- 2020
- 111.652 km
€ 20.950

Peugeot 5008 1.2 PureTech Allure Sport (PANORAMADAK,NAVI,CRUISE,LEDER,LED,GETINT,CAMERA,DAB,PDC,SPORTSTOELEN,LM VELGEN,NETTESTAAT)
- 2018
- 98.667 km
€ 20.945
Lees ook
Autotest
Zevenzitters met hoge instap voor €14.000: Citroën C4 Space Tourer vs. Peugeot 5008
Nieuws
Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen meer vermogen en vierwielaandrijving
Skoda Kodiaq vs. Peugeot 5008 - Bakens van hoop in een MPV-loze markt
Nieuws
De Peugeot e-5008 is bijna de goedkoopste elektrische zevenzitter – Back to Basics
Nieuws